Hej
Jag har en ganska kraftig slätt på gräsmattan till huset på framsidan och ena kortsidan av huset, jag har nyligen dränerat huset men har funderingar om en områdesdränering. Har hört att man kan gräva ett dike en bit från huset och min fråga är väl egentligen hur man gör de osv. Hur långt ifrån huset? Och även hur långt och brett tanken var väl att gräva ur som en böj på dom 2 sidorna av huset som har slänterna och ösa makadam i sen. Men lägger man även dräneringrör i där eller räcker det bara att gräva och ösa makadam.
Mvh Mikael

Claes Sörmland
Jag tror så här:

Gräv till det djup som du vill ha grundvattenytan på (1 meter?) med ett fall för schaktbottnen på 1:100-1:200. Skopans bredd avgör också bredden på diket och det räcker säkert med 40 cm eller så i trädgårdssammanhang. Lägg dräneringsrör 110 mm omgivna av grov makadam och ytterst geotextil/fiberduk. Sen återfylls diket med schaktmassan.

Önskar du också dränera regnvatten som rör sig på markytan så fyller du diket med makadam/sten hela vägen upp till ytan.

Okej så ett par meter ifrån huset då på ett ungefär? Kan bli svårt att leda iväg vattnet från dräneringsrören bara, har en uppsamlingsbrunn bakom huset till dränering, för dräneringsrören gör ju ingen nytta av att bara ligga där i botten om ja inte kan leda iväg de?! Eller menade du att jag är tvungen att områdesdränering runt hela huset?
Tack för svaret
Mvh

Claes Sörmland
Ja, vattnet måste ju ta vägen någonstans så det krävs nog lite rördragning från dräneringsrören. Om du inte bor på en sand- eller grusås där ytvattnet infiltrerar av sig självt (fast då hade du nog inte funderat på dränering).

• Gilla
Mikael Elfving
  • Laddar…
M
Hej!

Jag ska också göra en områdesdränering framöver och kommit fram till att man bör ställa sig följande frågor: "Varför behöver jag göra det?" och "Vilket vatten vill jag skydda mig mot?"

För mig lyder svaren så här:

Varför behöver jag göra det?
Vår källare är väl från 1930-talet och är därför en kombination av källare och potatiskällare/jordkällare. Den är således tänkt att vara fuktig, men vi får in så mycket vatten att det ibland rinner på golvet. Det tycker vi är lite för fuktigt.
Den kommer inte inredas och kan inte inredas, varpå konventionell dränering inte riktigt är nödvändigt samt att den är byggd i lermurar natursten med putsad insida. Således - är vattnet så nära att en konventionell dränering transporterar vatten, så är det redan för nära väggen.

Vilket vatten vill jag skydda mig mot?
På grund av tomtens beskaffenhet och husets konstruktion gör att en vanlig dränering inte har någon egentlig funktion. Marken består dessutom till största del av lera, vilket gör att vattnet gärna ligger ovanpå marken och rinner mot huskroppen och sedan via naturstenen in mot källaren.
Detta är anledningen till att en konventionell dränering inte är A och O för att få det någorlunda torrt i källaren.

Så - svaret är egentligen vatten i marknivå.

Med dessa två frågor har jag kommit fram till att jag vill bygga en vallgrav runt huset, ca 2-3m ut från huskroppen, som tar allt vatten som rinner mot huset.
Vallgraven skall vara ca 0,5m bred, den skall ha tre gånger det rekommenderade fallet (1,5cm per meter) för att kunna transportera mycket vatten snabbt och den kommer fyllas med makadam upp till marknivå, sedan markduk och grus ovanpå det.

Så min rekommendation är att dra på dig regnkläderna när det regnar som värst, gärna så in i helskotta mycket att det blir sjöar här och var. Då vet du vart vattnet samlar sig och var du bör fokusera på.

Markdränering eller områdesdränering bör nog helst ske där lutningen slutar för att komma åt vattnet innan det går ner för långt ner i marken.

Anslut sedan mot dagvattenbrunn eller släpp ut det på lämplig plats.

Så lite beroende på vad du vill skydda och hur väl det ska vara skyddat så ser nog rekommendationerna lite olika ut.

• Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.