1 096 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Område avsatt för rekreation?!!!
Som rubriken lyder är området som vi sökt bygglov för avsatt för rekreation... Nån mer som råkat ut för de och vet hur man kan komma runt de? De är min svärföräldrar som äger marken. Kommunen har en detaljplan precis utanför tomtgränsen där vi sökt
Menar du att fastigheten/tomten ligger utanför detaljplan och att området är utpekat som avsatt för rekreation i områdesbestämmelser eller översiktsplan? Eller menar du att fastigheten/tomten är inom detaljplan, utpekat som område för rekreation, men att ni har en bostads- alt. fritidshusfastighet/tomt inom denna detaljplan?
Den ligger utanför detaljplan men inom översiktsplanen
Vad har funnits på fastigheten/tomten tidigare? Och har ni fått ett formellt avslag på bygglovet, fått preliminära indikationer på en befintlig ansökan, eller är oroliga för översiktsplanen/intilliggande detaljplan? Hur gammal är detaljplanen intill fastigheten?
Det är gammal gård som är uppstyckad... Svärföräldrarna har köpt ca tre ha hage. Precis öster om där vi sökt har kommunen planer på ett detaljområde. Norrut är kommunen som äger skog. Nordväst har ridskolan hagar. Ca 200 m österut har vattenfall en stor transformatorstation. Ca 100 m söderut och från stationen har vi kraftledningar. Yttligare söderut ligger en bäck med strandskydd (svärföräldrarnas gräns)
Vi har sökt på den enda platsen som går att bygga på. Utanför strandskydd och tillräckligt långt ifrån kraftledningarna.
Det är en jordbruksfastighet som svärföräldrarna har så dom har ju ändå rätt utan bygglov att bygga ekonomibyggnader. Så just därför borde de gå å bygga hus där.
Det är ett preliminärt bygglov som är negativt. Vi kan dra tillbaka de för 1/4 av pengarna eller så går de till nämnden för övervägande. Tänkte jag skulle haft med en motivering där
Mvh
Vi har sökt på den enda platsen som går att bygga på. Utanför strandskydd och tillräckligt långt ifrån kraftledningarna.
Det är en jordbruksfastighet som svärföräldrarna har så dom har ju ändå rätt utan bygglov att bygga ekonomibyggnader. Så just därför borde de gå å bygga hus där.
Det är ett preliminärt bygglov som är negativt. Vi kan dra tillbaka de för 1/4 av pengarna eller så går de till nämnden för övervägande. Tänkte jag skulle haft med en motivering där
Mvh
Det låter som om tanken är att de ska vara hästhagar. Och jo, det är stor skillnad på rättighet att bygga ekonomibyggnader (som används till hästarna, som används för rekreation) jämfört med att bygga en villa, som för all framtid utesluter att marken används till rekreation.
Sälj marken och leta efter en annan tomt säger jag...
Sälj marken och leta efter en annan tomt säger jag...
Medlem
· Blekinge
· 12 230 inlägg
Klicka här för att svara