Hej.
Jag har hittat ett hus jag vill köpa. Typkoden trodde jag var 220, då det är en vanlig villa i sämre skick på en liten tomt, men säljaren säger att det är en industrifastighet.

Jag undrar således, om det är dyrt och svårt att få det omgjort till nåt annat? Jag har letat på skatteverkets sida men det står bara att man kan ompröva typkoden.
Brukar det kosta något? Hur mycket?
Jag fattar inte heller riktigt, men det verkar ta ett helt år att få det omtaxerat till småhusenhet?
Varför har tidigare ägare taxerat det som industrifastighet? Är det för att fastighetsskatten är lägre?
De har använt det som lagerlokal tidigare.
Jag ska ha det till bostadshus.
Tack för svar.

O oliva skrev:
Då behöver du bygglov, kolla upp om det går att få.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
coconut
O oliva skrev:
Hej.
Jag har hittat ett hus jag vill köpa. Typkoden trodde jag var 220, då det är en vanlig villa i sämre skick på en liten tomt, men säljaren säger att det är en industrifastighet.

Jag undrar således, om det är dyrt och svårt att få det omgjort till nåt annat? Jag har letat på skatteverkets sida men det står bara att man kan ompröva typkoden.
Brukar det kosta något? Hur mycket?
Jag fattar inte heller riktigt, men det verkar ta ett helt år att få det omtaxerat till småhusenhet?
Varför har tidigare ägare taxerat det som industrifastighet? Är det för att fastighetsskatten är lägre?
Tack för svar.
Vi ändrade typkoden på vår fastighet från 499 till 210 och sedemera till 220 när huset var färdigt. Processen var som sådan att vi kontaktade skatteverket och förklarade vårt problem. De sa att vi kunde skicka in en ansökan om att ändra typkoden baserat på de skäl vi angav.

I vårt fall var det uppenbart att man fått igenom typkod 499 för att unvika fastighetsskatt, så vi behövde bara förklara hur det såg ut runt om oss och att det var ett område med villor. Men vi kunde inte göra denna ändring förrän vid var lagfarna ägare av fastigheten, det var först då vi kunde få omprövning av taxeringen.

Men vi lyckades få ett skriftligt beslut att typkoden skulle ändras när vi var lagfarna ägare och begärde omprövning, det var tillräckligt för att vi kunde genomföra köpet.

I detta fall så behöver du nog även kolla med kommunen kring ändrad användning, om det inte är en villa idag behöver du lösa det med bygglov/bygganmälan hos kommunen för att få det som en bostadsfastighet. Då kan även vara enklare att få igenom ärendet hos skatteverket.

M -MH- skrev:
Då behöver du bygglov, kolla upp om det går att få.

Vad menar du nu? Bygglov? Det är ju redan ett hus där, jag ska bara renovera lite.

coconut coconut skrev:
I vårt fall var det uppenbart att man fått igenom typkod 499 för att unvika fastighetsskatt, så vi behövde bara förklara hur det såg ut runt om oss och att det var ett område med villor.
Tack.
Ska jag ringa skatteverket eller kommer du ihåg om det fanns nån blankett som man bara kan fylla i för att få typkoden omprövad? Kostade det något?
Eftersom det är ett vanligt bostadshus bör det inte va problem att få det till en småhusenhet igen. Det ser alltså inte ut som nån industrifastighet utan det är gammalt stuk på huset och det ligger i ett område med lantbruksfastigheter. Det är alltså en avstyckad gård jag ska köpa. Tack för ditt svar.

O oliva skrev:
Vad menar du nu? Bygglov? Det är ju redan ett hus där, jag ska bara renovera lite.
Ändrad användning kräver bygglov

• Gilla
SarB
  • Laddar…
N
M -MH- skrev:
Det är ju dock inte säkert att taxeringskoden stämmer överens med vad användningen faktiskt är. Om det befintliga bygglovet anger bostadshus så behövs ju inget bygglov för ändrad användning. Det samma gäller ju om det har vart en industrifastighet men användningen har ändras utan bygglov för mer än 10 år sen.

• Gilla
Huruvida
  • Laddar…
coconut
O oliva skrev:
Tack.
Ska jag ringa skatteverket eller kommer du ihåg om det fanns nån blankett som man bara kan fylla i för att få typkoden omprövad? Kostade det något?
Eftersom det är ett vanligt bostadshus bör det inte va problem att få det till en småhusenhet igen. Det ser alltså inte ut som nån industrifastighet utan det är gammalt stuk på huset och det ligger i ett område med lantbruksfastigheter. Det är alltså en avstyckad gård jag ska köpa. Tack för ditt svar.
vi skickade ett helt vanligt brev till en adress vi fick när vi ringde med en förklaring till vad vi ville göra och varför. Det finns även en blankett för att ompröva taxering.

Begäran om omprövning av fastighetstaxering

SKV 3080

https://www.skatteverket.se/privat/...etter/info/3080.4.64a656d113f4c759701493.html

blanketten kräver dock att du är lagfaren ägare av fastigheten. Annars kan du få info även om du ringer skatteupplysningen, de kan koppla dig till de som jobbar med fastighetstaxering.

Men som sagt det går inte att byta typkod förrän man är lagfaren ägare, annars behöver nuvarande ägare ompröva taxeringen. Det kostade inget, förutom att man fick börja betala fastighetsskatt.

M -MH- skrev:

Ja, men själva fastigheten är taxerad som industritomt bara, dvs tomtmark. Byggnadsvärde 0kr. Är det ändå bygglov som gäller på ett hus som är taxerat till 0kr tror du?

Ja, det tror jag.

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
O oliva skrev:
Ja, men själva fastigheten är taxerad som industritomt bara, dvs tomtmark. Byggnadsvärde 0kr. Är det ändå bygglov som gäller på ett hus som är taxerat till 0kr tror du?
Kolla det med kommunen om det krävs bygglov för ändrad användning innan du börjar med någon renovering, så du inte riskerar att att det blir svartbygge.

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.