Hej,
Vi renoverade badrummet för ca 3 år sedan, anlitade en firma och blev nöjda med jobbet.
Men det har blivit fläckar i duschzonen på kaklet på väggarna som är omöjliga att få bort. Jag trodde det var kalk ( har väl inte städat det mer än lite lagom under dessa åren). Men har nu testat en massa utan minsta förbättring. Om det inte är kalk vad kan det då vara? Jag har googlat som en tok för att komma underfund med vad det är och hur jag får bort det. Kan någon vänlig själ hjälpa mig?
Än så länge har jag testat:
Ättika, bakpulver, Cilic bang, Ajax, Klorin, Kalkinex, Kalkosan, mirakelsvamp & diskmedel, Ren effekt den rosa.
Svårt att få en bra bild på det men det ser ut typ som kalkfläckar.

• Ljus kakelvägg med fläckar som liknar kalkavlagringar i duschområdet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G
Svårt att se på bilden men jag har ibland använt alkaliskt bilavfettning för att rengöra klinker på duschgolvet när inget annat funkat.

Flinis Flinis skrev:
Hej,
Vi renoverade badrummet för ca 3 år sedan, anlitade en firma och blev nöjda med jobbet.
Men det har blivit fläckar i duschzonen på kaklet på väggarna som är omöjliga att få bort. Jag trodde det var kalk ( har väl inte städat det mer än lite lagom under dessa åren). Men har nu testat en massa utan minsta förbättring. Om det inte är kalk vad kan det då vara? Jag har googlat som en tok för att komma underfund med vad det är och hur jag får bort det. Kan någon vänlig själ hjälpa mig?
Än så länge har jag testat:
Ättika, bakpulver, Cilic bang, Ajax, Klorin, Kalkinex, Kalkosan, mirakelsvamp & diskmedel, Ren effekt den rosa.
Svårt att få en bra bild på det men det ser ut typ som kalkfläckar.
Kallavfettning?Någon som har testat?

G OMathson skrev:
Svårt att se på bilden men jag har ibland använt alkaliskt bilavfettning för att rengöra klinker på duschgolvet när inget annat funkat.
Ja, det är jättesvårt att få det på bild då det bara syns i ett visst ljus & läge, dock stör det mig något otroligt.
Tack för tipset, ska googla på det

V växelventil skrev:
Kallavfettning?Någon som har testat?
Har aldrig hört talas om kallavfettning. Men ska söka på det, tack för tipset!

Medel och grejor i all ära. Men testa en riktigt bra mikrofiberduk. Blöt den och gnugga som besatt på en platta och torka av med en torr mikrofiberduk. Se om det blir någon skillnad.

Det går att putsa upp kakel till riktigt fin högglans med mikrofiber.

Flinis Flinis skrev:
Kallavfettning löser olja och fett m.m. Dvs det man skall dra på bilen på vintern för att få bort all skit från vinterkörning.

• Gilla
Flinis
  • Laddar…
G
Flinis Flinis skrev:
Petroleum baserad avfettning brukar kallas kallavfettning, är som lacknafta typ. Jag skulle inte spraya det i duschen så det hamnar i avloppet. Du kanske kan prova på en trasa.

• Gilla
Flinis
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Medel och grejor i all ära. Men testa en riktigt bra mikrofiberduk. Blöt den och gnugga som besatt på en platta och torka av med en torr mikrofiberduk. Se om det blir någon skillnad.

Det går att putsa upp kakel till riktigt fin högglans med mikrofiber.
Nja, alltså jag har gnuggat en massa med microfibertrasa men kanske inte av bra kvalité då den är köpt på CO. Har du tips på någon värstingmodell?

Flinis Flinis skrev:
Nja, alltså jag har gnuggat en massa med microfibertrasa men kanske inte av bra kvalité då den är köpt på CO. Har du tips på någon värstingmodell?
Njä, brukar gå med de flesta, men grejen är att gnugga med blöt trasa.

Men är det så rejält med kalk kanske du ska testa "röd pri". 15% fosforsyra istället för de 5% som är i kalkosan. Glasögon+handskar, sen är det bara att köra.

tensiden tensiden skrev:

Men är det så rejält med kalk kanske du ska testa "röd pri". 15% fosforsyra istället för de 5% som är i kalkosan. Glasögon+handskar, sen är det bara att köra.
tensiden tensiden skrev:

Tack! Ska söka på röd pri. Blev så besviken när inte Ren effekt den rosa funkade. Köpte den i kakelbutik och den kostade ändå nästan 200 kr.
Men skam den som ger sig

G
Flinis Flinis skrev:
Tack! Ska söka på röd pri. Blev så besviken när inte Ren effekt den rosa funkade. Köpte den i kakelbutik och den kostade ändå nästan 200 kr.
Men skam den som ger sig
Antar att du redan testat jif kräm? Ren effekt rosa har jag rengjort fogar med och det fungerade bra.

Flinis Flinis skrev:
Men skam den som ger sig
Då hjälper kanske inte röd pri. Den där rosa flaskan är 20% fosforsyra.

Testa med avfettning och se om det tar bort fett och tvål och annat som hindrar syran från att göra sin grej. Eller för att inte behöva köpa något, se om du har något annat bra fettlösande. 5-56, diesel etc. har en del under årens lopp rekommenderat.

G OMathson skrev:
Antar att du redan testat jif kräm? Ren effekt rosa har jag rengjort fogar med och det fungerade bra.
Jepp, Jif creme har jag också testat utan resultat.

tensiden tensiden skrev:
Då hjälper kanske inte röd pri. Den där rosa flaskan är 20% fosforsyra.

Testa med avfettning och se om det tar bort fett och tvål och annat som hindrar syran från att göra sin grej. Eller för att inte behöva köpa något, se om du har något annat bra fettlösande. 5-56, diesel etc. har en del under årens lopp rekommenderat.
Tackar ödmjukt för att du kollade det! Jag har dålig koll på detta. Det bästa fettlösande jag har är Yes, men det hjälpte inte. Avfettning ska jag absolut kolla upp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.