2 125 läst ·
23 svar
2k läst
23 svar
Ommålning källarvägg inomhus
Låter som en idé!Viktor.J skrev:
när jag läste på om Silikatfärg så var KEIM märket som var bäst och "mest" riktig silikatfärg. Så min rekomendation är att testa det märket.
För övrigt så målade jag samma silikatfärg på gipsskivor som var målade med vanlig grundfärg och det fäste bra. Enda problemet var att det torkade väldigt snabbt så det blev lite flammigt.
Min rekomendation är att köpa vit silikatfärg från KEIM och måla. Fäster det inte så fäster det inte, fäster det så var glad och rulla vidare i livet.
Tack för input!R roli skrev:Silikatfärg är det bästa valet för källarväggar tycker jag. Men det är inget alternativ om det är målat tidigare med en annan färgtyp. Och att ta reda på vilken kan vara lite svårt. Men bästa hjälpen lär du få om du går till en "proffsbutik" dvs en ren färghandlarbutik och beskriver ditt "problem". De skall kunna vägleda dig till rätt färgval utifrån din situation. Men att måla silikat på en annan färgtyp är bortkastad tid, pengar och arbete.
Jag provade med lacknafta, det löste lite av färgen vid intensiv gnuggning. Vatten tog också bort lite men inte lika mycket. Tror kanske det är vanlig färg ändå.Mattias_Jo1 skrev:
Beckers Mineral Silikatfärg kan jag verkligen rekommendera. Använde den till vårat projekt på putsade väggar. Den är helt diffusions öppen. Har tidigare även använt Milltex som delvis är diffusionsöppen. Vad jag läst är att om man tar aceton på en pad och gnuggar skall inte silikat färgen synas på padden. Är det akryl så märks det. Testa nere vid golvet.
Ser ut som fukt i nederkant, typiskt vid symtom av tillkommande fukt. Kanske dålig dränering.
Jag är egentligen enig vad gäller Bauhaus, det är väldigt svårt att få proffshjälp där. Väljer mycket hellre Hornbach men det ligger klart sämre till geografiskt för min del. Men har ett ärende dit idag så jag ska testa att rådfråga!S Snurrespratt skrev:En personligt val från min sida - jag handlar aldrig färg hos Bauhaus. De verkar jobba i en bubbla med endast ('miljövänliga') vattenbaserade färger. Jag går till riktiga färgbutiker där de säljer hela spektrat vatten och olje baserade färger. Inte för att välja bort vattenbaserade färger, men de verkar har en större kunskap och man kan resonera med dem och få bättre råd. Hornbach har jag inte provat.
Husägare
· Västernorrland
· 2 536 inlägg
Väljer hellre typ en mer renodlad färg firma än Bauhaus och Hornbach för rådfrågning. Men vet du att du skall köra silikat så då spelar det ingen roll egentligen var du köper den. Är svårt även för dem att rådfråga färg typ om du har med dig nått? Testade och de kunde inte 100% säkerställa typ. Flagnar färgen ja, då kan man defenetivt misstänka akrylat. Mineral penetrerar längre in. Men oavsett får du att göra.L Louise E. R skrev:
1. Är det plastfärg/Akrylat så är det fel färg för t ex källare. Då lär du mekaniskt slipa bort den och måla med en silikat. Testa att måla lite närmast golvet på nått bra ställe så ser du hur den fäster.
2. Är det Silikat eller putsfärg så är det bara måla men fixa ev. problemet först. Vad är det nere närmast golvet? Silikat är ingen mirakelfärg som fixar andra problem.
Det är inget som oroar mig, det är absolut pga viss fukt i källaren men dränering är utförd senaste 20 åren och två oberoende besiktningsmän har bedömt detta som ofrånkomligt i denna typ av byggnation.
Efter att vi målat kommer ju dessa missfärgningar komma tillbaka så småningom, men nu är frågan hur vi får det snyggt i övriga delar av rummet, med färg som fäster!
Efter att vi målat kommer ju dessa missfärgningar komma tillbaka så småningom, men nu är frågan hur vi får det snyggt i övriga delar av rummet, med färg som fäster!
Känns som att det är svårt att avgöra per bild, om det är plastfärg (andas ej) eller silikat (andas).
Kan det vara silikatfärg med finsand, för den sträva ytan, måntro? Den verkar inte riktigt "blank" nog för att vara akryl.
Härligt att putsen/betongen inte har vittrat sönder något och är i gott skick.
Kan det vara silikatfärg med finsand, för den sträva ytan, måntro? Den verkar inte riktigt "blank" nog för att vara akryl.
Husägare
· Västernorrland
· 2 536 inlägg
Kan det vara en kalk färg? Har liknande som jag inte vet vad det är och den är blå och matt😅 blir mekaniskt tabort den.M Magnus_Anderssonn skrev:Känns som att det är svårt att avgöra per bild, om det är plastfärg (andas ej) eller silikat (andas).
Har målat mkt med keim. Svinbra kulörbeständighet å den nyper på glaspartier…men fruktansvärt dyr! så tror att även om tillverkarna aldrig skulle säga det så går det å måla på allt möjligt. Sen om det är silikat under vet ju bara dom som målat innan. Men om det nu redan är en tät färg kommer inte din nya färg vara boven om väggen är fuktig
Klicka här för att svara