Viktor.J Viktor.J skrev:
när jag läste på om Silikatfärg så var KEIM märket som var bäst och "mest" riktig silikatfärg. Så min rekomendation är att testa det märket.

För övrigt så målade jag samma silikatfärg på gipsskivor som var målade med vanlig grundfärg och det fäste bra. Enda problemet var att det torkade väldigt snabbt så det blev lite flammigt.

Min rekomendation är att köpa vit silikatfärg från KEIM och måla. Fäster det inte så fäster det inte, fäster det så var glad och rulla vidare i livet.
Låter som en idé!

R roli skrev:
Silikatfärg är det bästa valet för källarväggar tycker jag. Men det är inget alternativ om det är målat tidigare med en annan färgtyp. Och att ta reda på vilken kan vara lite svårt. Men bästa hjälpen lär du få om du går till en "proffsbutik" dvs en ren färghandlarbutik och beskriver ditt "problem". De skall kunna vägleda dig till rätt färgval utifrån din situation. Men att måla silikat på en annan färgtyp är bortkastad tid, pengar och arbete.
Tack för input!

Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Beckers Mineral Silikatfärg kan jag verkligen rekommendera. Använde den till vårat projekt på putsade väggar. Den är helt diffusions öppen. Har tidigare även använt Milltex som delvis är diffusionsöppen. Vad jag läst är att om man tar aceton på en pad och gnuggar skall inte silikat färgen synas på padden. Är det akryl så märks det. Testa nere vid golvet.

Ser ut som fukt i nederkant, typiskt vid symtom av tillkommande fukt. Kanske dålig dränering.
Jag provade med lacknafta, det löste lite av färgen vid intensiv gnuggning. Vatten tog också bort lite men inte lika mycket. Tror kanske det är vanlig färg ändå.

S Snurrespratt skrev:
En personligt val från min sida - jag handlar aldrig färg hos Bauhaus. De verkar jobba i en bubbla med endast ('miljövänliga') vattenbaserade färger. Jag går till riktiga färgbutiker där de säljer hela spektrat vatten och olje baserade färger. Inte för att välja bort vattenbaserade färger, men de verkar har en större kunskap och man kan resonera med dem och få bättre råd. Hornbach har jag inte provat.
Jag är egentligen enig vad gäller Bauhaus, det är väldigt svårt att få proffshjälp där. Väljer mycket hellre Hornbach men det ligger klart sämre till geografiskt för min del. Men har ett ärende dit idag så jag ska testa att rådfråga!

• Gilla
1234bjorn
  • Laddar…
L Louise E. R skrev:
Jag är egentligen enig vad gäller Bauhaus, det är väldigt svårt att få proffshjälp där. Väljer mycket hellre Hornbach men det ligger klart sämre till geografiskt för min del. Men har ett ärende dit idag så jag ska testa att rådfråga!
Väljer hellre typ en mer renodlad färg firma än Bauhaus och Hornbach för rådfrågning. Men vet du att du skall köra silikat så då spelar det ingen roll egentligen var du köper den. Är svårt även för dem att rådfråga färg typ om du har med dig nått? Testade och de kunde inte 100% säkerställa typ. Flagnar färgen ja, då kan man defenetivt misstänka akrylat. Mineral penetrerar längre in. Men oavsett får du att göra.

1. Är det plastfärg/Akrylat så är det fel färg för t ex källare. Då lär du mekaniskt slipa bort den och måla med en silikat. Testa att måla lite närmast golvet på nått bra ställe så ser du hur den fäster.

2. Är det Silikat eller putsfärg så är det bara måla men fixa ev. problemet först. Vad är det nere närmast golvet? Silikat är ingen mirakelfärg som fixar andra problem.

Det är inget som oroar mig, det är absolut pga viss fukt i källaren men dränering är utförd senaste 20 åren och två oberoende besiktningsmän har bedömt detta som ofrånkomligt i denna typ av byggnation.

Efter att vi målat kommer ju dessa missfärgningar komma tillbaka så småningom, men nu är frågan hur vi får det snyggt i övriga delar av rummet, med färg som fäster!

Känns som att det är svårt att avgöra per bild, om det är plastfärg (andas ej) eller silikat (andas).

Kan det vara silikatfärg med finsand, för den sträva ytan, måntro? Den verkar inte riktigt "blank" nog för att vara akryl.

Härligt att putsen/betongen inte har vittrat sönder något och är i gott skick.

M Magnus_Anderssonn skrev:
Känns som att det är svårt att avgöra per bild, om det är plastfärg (andas ej) eller silikat (andas).

Kan det vara silikatfärg med finsand, för den sträva ytan, måntro? Den verkar inte riktigt "blank" nog för att vara akryl.

Härligt att putsen/betongen inte har vittrat sönder något och är i gott skick.
Kan det vara en kalk färg? Har liknande som jag inte vet vad det är och den är blå och matt😅 blir mekaniskt tabort den.

Har målat mkt med keim. Svinbra kulörbeständighet å den nyper på glaspartier…men fruktansvärt dyr! så tror att även om tillverkarna aldrig skulle säga det så går det å måla på allt möjligt. Sen om det är silikat under vet ju bara dom som målat innan. Men om det nu redan är en tät färg kommer inte din nya färg vara boven om väggen är fuktig

Från beckers sida:

Vi rekommenderar att du målar med vanlig väggfärg för inomhusmiljö i källare i bostadsmiljö.
Det pratas ofta om att man bör måla med en extra diffusionsöppen färg eller Silikatfärg även i bostadsutrymmen och inredda källare/ suterräng.

Javissst kan man måla med vår Silikatfärg inomhus men vi kommer här förklara lite kring de för- och nackdelar vi ser.
(Jordkällare/Matkällare som är helt övertäckta med tex jord är dock undantagna dessa målas vanligtvis med kalkfärger)

Har man problem med för mycket inträngande fukt som kommer in utifrån kan inte val av färg åtgärda problemet. Problemet behöver åtgärdas utifrån för att huset inte över tid ska ta skada.

Silikatfärg är en av de färger som är mest diffusionsöppna men har man för mycket fukt i väggkonstruktion så behövs denna åtgärdas för att konstruktionen inte ska skadas och kan inte ses som en lösning eller åtgärd.

En vanlig väggfärg klarar den normala diffusion som finns i denna typ av konstruktion.

Får man en fuktskada utifrån tex ett hål i dränering eller att platonmattan går sönder och har målat med vanlig väggfärg så upptäcker man i regel en uppkommen problematik mycket snabbare då denna typ av färg synbart släpper från ytan om där blir för mycket fukt i konstruktionen.

En Silikatfärgs-målad yta ser istället ofta fortfarande bra ut även om konstruktionen bakom/ putsen skadas och då är risken större att man inte upptäcker problemet i tid .

Man skadar alltså inte konstruktionen genom att måla med vanlig väggfärger och man kan inte åtgärda ett problem genom att måla med Silikatfärg.

Vi rekommenderar därför i första hand att måla med "vanlig" väggfärg.

Har man däremot dränerat och förbyggt problem men utifrån konstruktionen inte kan få bort det inträngande fukten. Kan tex vara vid i äldre hus med oisolerad platta så mår ytan allra bäst av att inte målas alls. Vill man ändå måla kan här Silikatfärg vara ett alternativ.
Här i denna länk finns mer information om vår väggfärg.
Här i denna länk finns mer information om vår Mineral Silikatfärg

De är bättre lämpade och fördelar som att de är lättare att måla med, lättare att bättra med om så behövs, mycket lättare hålla ren och ger fin yta över tid.

• Gilla
slothy och 1 till
  • Laddar…
S Snurrespratt skrev:
En personligt val från min sida - jag handlar aldrig färg hos Bauhaus. De verkar jobba i en bubbla med endast ('miljövänliga') vattenbaserade färger. Jag går till riktiga färgbutiker där de säljer hela spektrat vatten och olje baserade färger. Inte för att välja bort vattenbaserade färger, men de verkar har en större kunskap och man kan resonera med dem och få bättre råd. Hornbach har jag inte provat.
Inte bara färgen. De som jobbar på Bauhaus har i stort sett ingen aning om något alls. Ibland har de en person som kan något, men oftast är det bara någon som lika gärna kunde stått på maxi.

I färgaffären har de en sak: Färg.

Och de har alltid ett nummer till tillverkaren som de snabbt får svar från.

• Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
L Louise E. R skrev:
Väggen är i så fint skick så det går inte utan att hacka loss en bit av den!
Där har du väl svaret att det är någon form av silikatfärg som den är målad med tidigare,
annars hade den inte suttit kvar. Plastfärg är det definitivt inte i alla fall.
Hade själv liknande färg på mina väggar i källaren som jag målade med silikatfärg från Hornbach för 14 år sedan,
det sitter som berg på väggarna.
Hade lätt målat silikatfärg på dom väggarna, hur fel kan det gå?
Börja med en vägg så märker du det😁

Renodlade färgaffärer kommer bara ge massa jobbiga råd som gör att de har ryggen fri om det går fel.
De vill säkert du skall slipa bort färgen på väggen😁
De chansar inte då de inte heller har en susning om vad som sitter på väggen sedan tidigare.

K Kobe71 skrev:
Där har du väl svaret att det är någon form av silikatfärg som den är målad med tidigare,
annars hade den inte suttit kvar. Plastfärg är det definitivt inte i alla fall.
Hade själv liknande färg på mina väggar i källaren som jag målade med silikatfärg från Hornbach för 14 år sedan,
det sitter som berg på väggarna.
Hade lätt målat silikatfärg på dom väggarna, hur fel kan det gå?
Börja med en vägg så märker du det😁
Hehe hoppas du har rätt!

D Dr.Mugg skrev:
Inte bara färgen. De som jobbar på Bauhaus har i stort sett ingen aning om något alls. Ibland har de en person som kan något, men oftast är det bara någon som lika gärna kunde stått på maxi.

I färgaffären har de en sak: Färg.

Och de har alltid ett nummer till tillverkaren som de snabbt får svar från.
Jag måste säga emot 😊. Bauhaus generellt är det så, men färgavdelningen på Bauhaus Bäckebol i Göteborg tycker jag de faktiskt är kunniga.

Sen brukar jag ringa till färgtillverkarnas support direkt om det är något klurigt, kör mest med Beckers färger och deras kundtjänst är väldigt bra.

• Gilla
Dr.Mugg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.