Vi har godkänd väg för en 24-metare men vändzon är för liten för en 24-metare. Lastbilen måste backa ca.100 meter för att köra ut. Chauffören tydligen ville inte backa och då blev det omlastning och 10500 kr extra för mig att betala.

hgus490 skrev:
Vi har godkänd väg för en 24-metare men vändzon är för liten för en 24-metare. Lastbilen måste backa ca.100 meter för att köra ut. Chauffören tydligen ville inte backa och då blev det omlastning och 10500 kr extra för mig att betala.
Men om du fått möjlighet att välja hade du kunnat betala chauffören 1000 kronor i handen, vilket kanske ökat hans vilja att backa, och du hade sparat 9500 kronor.

Sen är det ju en viss skillnad att backa 100 meter rakt bakåt, mot för att backa 100 meter på en slingrig och smal byväg...

carlbanan skrev:
Sen är det ju en viss skillnad att backa 100 meter rakt bakåt, mot för att backa 100 meter på en slingrig och smal byväg...

ja jag skulle inte vilja backa 100m på en slingrig och smal byväg. men är de en någolunda rak väg så är de inga problem att backa 100m, har backat längre än så vid byggarbetsplatser.

Inte särskilt slingrig eller smal väg, tycker jag och säljaren, men när jag kom till tomten, till min förvåning var lastbil för omlastningen redan där.

carlbanan skrev:
Min far burkar berätta om en timmerbil som kom och frågade efter vägen en gång.
Min far svarar:
Ja du skulle ha svängt för en kilometer sen, så du får vända här och åka tillbaka, men du kan inte ta svängen härifrån, så du får åka ut till stora vägen (4 - 5 ) km och vända där.

Chaffören lägger i backen och backar istället, för att slippa åka ut till stora vägen för att vända.
Visserligen var det med en tom timmerbil, men det var ju ändå på en smal och slingrig byaväg.
Så vist går det om man bara vill (kan).

timmelstad skrev:
Oftast är det inte om en 24-metare kommer in eller inte som är frågan, utan att det inte finns godkända vägar som är godkända för så tunga fordon hela vägen fram. Så var fallet hos oss, vi bor på en "nybyggargata" och alla får köra med omlastningsbil pga BK2-begränsning (tror jag det kallas).
kommunen vet sånt här,därför ska banne mig säljaren upplysa om detta innan avropet sker och kalkylen ska ändras.
dessa pengar kanske inte kunden har ???

hgus490 skrev:
Inte särskilt slingrig eller smal väg, tycker jag och säljaren, men när jag kom till tomten, till min förvåning var lastbil för omlastningen redan där.
då går konsument köplagen in ju,dom kan inte boka upp något utan ditt godkännande.
och åter igen detta skulle verkligen säljaren ha sett.vad var det för husföretag du fick din leverans ifrån ???

nybyggd skrev:
då går konsument köplagen in ju,dom kan inte boka upp något utan ditt godkännande.
och åter igen detta skulle verkligen säljaren ha sett.vad var det för husföretag du fick din leverans ifrån ???
Enligt säljaren var det "troligen" inte behöver någon omlastning, men det var upp till chauffören att bestämma på plasts,sa han. Om det behövs omlastning, kunde chauffören ringa någon som ha en kranbil. Jag sa okej, eller hade jag något alternativ? Kan väl inte ringa själv runt kl 4 på morgonen och letar efter en lastbil för omlastningen. Enligt era svar, är 10500kr inte helt orimligt pris, men jag tycker fortfarande säljaren skulle uppge ett ungefärligt pris från början, så att jag inte behöver hamna i en situation att i stort sett måste acceptera vilket pris som helst efteråt. Som husköpare är jag också självkritisk, jag bör ALLTID begära ett skriftlig pris före köpet av extra varor eller tjänster, annars kan det bli många otrevliga överraskningar.

Vi betalade 15 000 för omlastning...men då var det 3 mindre bilar som körde mellan bygget och omlastningsplatsen ca 3km bort. På det sättet såg vi till att kranen aldrig behövde stå still utan det stod alltid en lastad bil redo att lasta av så länge det fanns material.

Monterar villor och tycker att var och varannan byggplats är så trång att det krävs omlastningsbil, norr Stockholm håller vi till. Priset brukar hamna på 12-20000:- och det är inget vi strävar efter då det är besvärligare för oss med monteringen.Men jag kollar alltid tomten innan och förbereder kunden på att det troligtvis blir omlastning till ett pris på upp till 20000:- beroende på två eller en dags leverans.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.