6 436 läst ·
25 svar
6k läst
25 svar
Omlastning
Sida 1 av 2
Orimligt kan man tycka att det är, men det är vad det kostar. Själv fick jag även 7 500 i påslag för att kranbilen behövde veckla ut kranen extra långt (35 till 50 ton). Det tyckte jag var orimligt...
Okej, då är det bara att blunda och betala i så fall. Till andra som planerar att bygga hus, om det behöver omlastning, räknar med extra kostnader för 10000 till 20000kr. Själv fick jag ingen som helst prisuppgifter innan jag fick fakturan. Trodde det kostar runt 3000 kr.
hgus490 skrev:
detta går ju att likställa med en snickare som gör ett jobb till någon och tar 500 kr timmen och då har han bara en personbil och lite maskiner som ska betalas åkaren har en bil för ca 2,-2,4 milj kronor. och dieslen som ska betalas bilen står trots allt igång ett bra tag,
kör själva och vi tar 900 kr i timmen för väntetid isamband med lastning och lossning. och då har vi ingen kran som körs. utan bara en bil som står still så 1200 kr timmen är helt rimligt.
Redigerat:
På kontraktet står det "Entreprenörens åtagande enligt ovan omfattar dock inte .....,omlastning pga ej framkomlig väg med 24 m lastbil." Prisuppgifter finns inte för omlastning. Dagen förre husleveransen fick jag besked från säljaren att det kanske behöver omlastning, kanske inte. Chauffören skulle bestämma den dagen vid husleveransen. Hur mycket det kostar för omlastning? Det vet han inte, tills jag fick fakturan.
Tycker också det är dåligt att säljare inte ens angav ungefärligt hur mycket det kostar, det kan inte vara första gången de gör omlastning. Säljaren kan nästan ta hur mycket betalt som han vill, efter tjänsten har redan gjort. Man blir lätt att misstänka man fick betala ett överpris.
en riktig säljare ska verkligen se ifall en omlastning krävs.hgus490 skrev:
men här tyder det på en mycket oansvarig säljare och en blåögd kund farit fram.
men kunden har den suveräna rätten att inget veta,för säljaren SKA upplysa om sånt här
Oftast är det inte om en 24-metare kommer in eller inte som är frågan, utan att det inte finns godkända vägar som är godkända för så tunga fordon hela vägen fram. Så var fallet hos oss, vi bor på en "nybyggargata" och alla får köra med omlastningsbil pga BK2-begränsning (tror jag det kallas).
Han kunde i så fall lika gärna sagt:hgus490 skrev:På kontraktet står det "Entreprenörens åtagande enligt ovan omfattar dock inte .....,omlastning pga ej framkomlig väg med 24 m lastbil." Prisuppgifter finns inte för omlastning. Dagen förre husleveransen fick jag besked från säljaren att det kanske behöver omlastning, kanske inte. Chauffören skulle bestämma den dagen vid husleveransen. Hur mycket det kostar för omlastning? Det vet han inte, tills jag fick fakturan.
-Om chaffören kan köra bil så slipper du det, men har du otur så är det en gröngöling till chafför och då krävs omlastning.
Lägger till en länk på hur det kan se ut på lite små vägar, så har du något att jämföra med hur det ser ut hos dig... det behövs inte jättemycket plats eller väg för att man skall komma fram...
[ame]http://www.youtube.com/watch?v=Lz8w_x5Eipc[/ame]
Redigerat: