Vi har precis byggt klart med en av de kända hustillverkarna. Vi bor längs en smal väg och eventuellt skulle väggblocken behöva lastas av några hundra meter innan för att komma fram. Detta visste vi och omlastning skulle kosta 10000 kr. Kändes dyrt men ok.
Nu visade det sig att det inte behövdes, lastbilen kom fram hela vägen. Till slutfakturan förutsatte vi att posten ”omlastning” då skulle strykas med hustillverkaren påstår att de behövde lasta från fabrik på ett speciellt och fördyrande sätt i transporten utofall det skulle lastas om, och det alltså ändå kostar 10000 kr. Det kan väl ändå inte stämma?
Nu visade det sig att det inte behövdes, lastbilen kom fram hela vägen. Till slutfakturan förutsatte vi att posten ”omlastning” då skulle strykas med hustillverkaren påstår att de behövde lasta från fabrik på ett speciellt och fördyrande sätt i transporten utofall det skulle lastas om, och det alltså ändå kostar 10000 kr. Det kan väl ändå inte stämma?
De verkar inte vara någorlunda duktiga på att ljuga. Så de behövde lasta på "ett speciellt sätt" utifall det behövde lastas om (momentet som skulle kosta 10.000kr)? Borde det inte enligt deras logik isåfall kosta 20.000kr från första början ("speciallastning" + omlastning)?
Huruvida tio långschalar är skäligt eller ej kan jag inte uttala mig om, men däremot om någon skall stå standby och göra ett handtag OM det skulle behövas så kostar det lika mycket som att de verkligen gjorde insatsen.
Helt enig.
Men det är inte den förklaringen vi har fått. Det skulle istället rört sig om en speciell lastning vid fabrik som på något sätt förberedde omlastning. Det låter mycket märkligt i mina öron. Förstår att väggblocken måste stå i rätt ordning. Utöver detta har jag svårt att se att omlastning vid en väg skulle kräva något annat än att lyfta av vid tomten.
Men det är inte den förklaringen vi har fått. Det skulle istället rört sig om en speciell lastning vid fabrik som på något sätt förberedde omlastning. Det låter mycket märkligt i mina öron. Förstår att väggblocken måste stå i rätt ordning. Utöver detta har jag svårt att se att omlastning vid en väg skulle kräva något annat än att lyfta av vid tomten.
Du får väl kräva en närmare förklaring? Bara säga att du inte köper den förklaringen och om de inte kan ge ett trovärdigt förtydligande kan de välja mellan att stryka posten eller förklara för tingsrätten om de vill ha dessa slantar för du kommer bestrida den delen av fakturan.
Vad har ni godkänt? Har ni godkänt ett pris på 10 000 kr så lär det dessvärre kosta 10 000:-. Att ni "förutsatt" att kostnaden skulle strykas känns ej som att det ska ha någon betydelse. Ni kunde valt att ha det rörligt, vilket eventuellt skulle bli billigare, eller ett fast pris, vilket ni nu fick, och då blev det dyrare.
Man kan inte vid ett fast pris be om att få det billigare ifall det i slutändan inte uppnådde antal beräknade timmar. Så det faller i slutändan på om det var beslutat om ett fast pris eller ej. Man betalar extra för den "försäkring" där det ej blir dyrare än vad som är avtalat.
Man kan inte vid ett fast pris be om att få det billigare ifall det i slutändan inte uppnådde antal beräknade timmar. Så det faller i slutändan på om det var beslutat om ett fast pris eller ej. Man betalar extra för den "försäkring" där det ej blir dyrare än vad som är avtalat.
Om det var fast pris skulle de väl få en klumpsumma. Nu finns ju uppenbarligen posten med på fakturan.
Hej!
Vi hade samma problem med en eventuell omlastning vid tomt beroende av en lyktstolpe.
Så de beställde ut en traktor för det, den behövdes inte så det vi fick betala var utkörningen av den maskinen. Kring 2000kr.
Det tycker jag var rimligt, men någon speciell lastning på lastbilen eller förberedelser krävdes inte av vår husleverantörer.
Tycker det låter väldigt märkligt.
Vi hade samma problem med en eventuell omlastning vid tomt beroende av en lyktstolpe.
Så de beställde ut en traktor för det, den behövdes inte så det vi fick betala var utkörningen av den maskinen. Kring 2000kr.
Det tycker jag var rimligt, men någon speciell lastning på lastbilen eller förberedelser krävdes inte av vår husleverantörer.
Tycker det låter väldigt märkligt.
Vi byggde nyss med Götenehus och hade samma erfarenhet. Det lastades aldrig om men man fick köra någon km med frånkopplat släp två ggr istället
Det har funnits större saker att slåss om i efterhand så den punkten lät vi bero eftersom vi ändå fick information om kostnaden innan påskrift.
Det har funnits större saker att slåss om i efterhand så den punkten lät vi bero eftersom vi ändå fick information om kostnaden innan påskrift.
Om de var tvungna att lasta "baklänges" från fabrik för att det vid omlastning sedan skulle hamna rätt så blev det ju nu baklänges avlastat när man hoppade över omlastningen så det kanske finns visst fog för en fördyring i vilket fall.
Men hustillverkarna skäms inte för sig. När vi fick vårt hus levererat för 20 år sedan så fick vi betala en "stockholmsavgift" på 40 tkr redan när huset lämnade fabrik då man hävdade att frakten var bökig p.g.a den täta trafiken. När vi sedan hävdade att vi ju betalar frakten separat till fraktfirman fick vi svaret "jo det förstås. Men i alla fall..."
Men hustillverkarna skäms inte för sig. När vi fick vårt hus levererat för 20 år sedan så fick vi betala en "stockholmsavgift" på 40 tkr redan när huset lämnade fabrik då man hävdade att frakten var bökig p.g.a den täta trafiken. När vi sedan hävdade att vi ju betalar frakten separat till fraktfirman fick vi svaret "jo det förstås. Men i alla fall..."
haha sjukt.
Cruzze skrev:
Om de var tvungna att lasta "baklänges" från fabrik för att det vid omlastning sedan skulle hamna rätt så blev det ju nu baklänges avlastat när man hoppade över omlastningen så det kanske finns visst fog för en fördyring i vilket fall.
Men hustillverkarna skäms inte för sig. När vi fick vårt hus levererat för 20 år sedan så fick vi betala en "stockholmsavgift" på 40 tkr redan när huset lämnade fabrik då man hävdade att frakten var bökig p.g.a den täta trafiken. När vi sedan hävdade att vi ju betalar frakten separat till fraktfirman fick vi svaret "jo det förstås. Men i alla fall..."