Jag håller på att renovera övervåningen i ett sekelskifteshus, och skulle uppskatta lite hjälp och råd om hur jag bäst hanterar det existerande brädgolvet. Golvet (och huset) har renoverats i omgångar tidigare på ett ganska ovarsamt sätt, men jag vill gärna ta till vara det på bästa sätt. Golvet är av spåntade plankor i varierande bredd (ca 20-60 cm), 30 mm tjocka, se bild.
Plankorna har glidit isär kraftigt, och är skadade av sprickor, spikhål, och lite hål här och där efter gamla rördragningar mm, men är i gott skick annars. Jag planerar att ta upp plankorna, rengöra sponten, och lägga tillbaka dem igen. Nedan ser man att varannan planka har 2 st not, varannan har 2 st fjäder.
Plankorna ligger i dagsläget direkt på golvbjälkarna, cc ca 120cm, och är spikade med klippspik (vilket gör dem underbart lätta att lossa!).
Planen är att använda dem som exponerat trägolv, ev målat, så långt det går, i vissa fall täcka över med heltäckningsmatta e.dyl. där skadorna är för stora.
Nu till lite frågor:
1. Hur fäster jag lättast/bäst plankorna i bjälkarna? Golvskruv (http://essve.se/webcatalogue/skruv/389154-golvskruv-massiva-tragolv-gulkromaterad/) med dolt montage i omväxlande not/fjäder? Fungerar det att skruva i fjädern, eller spricker det då?
2. Bjälkarna ligger väldigt brett isär, jag planerar att kortla i 45 graders vinkel med 45x95. Finns det bättre/andra ideer?
3. Skruvar jag direkt i bjälkarna, eller blir det bättre med en remsa lumppapp e.dyl. emellan? Tänker mest på knarr och stegljud.
4. För att laga flisor, spikhål, mm, är det bäst att spacka, slipa, måla? Eller ska jag undvika att slipa för att behålla den hårdare ytan som bildats över åren?
5. Hur lagar jag lättast större hål (gammalt avlopp, 15 cm diameter)? Sågar "konformat" med multiverktyg, limmar i en motsvarande bit? Låter krångligt...
6. Spelar det roll vad man lägger för isolering (pga akustik). Räcker det med 45 mm, eller ska jag fylla upp hela utrymmet?
Tack på förhand för all hjälp!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plankorna har glidit isär kraftigt, och är skadade av sprickor, spikhål, och lite hål här och där efter gamla rördragningar mm, men är i gott skick annars. Jag planerar att ta upp plankorna, rengöra sponten, och lägga tillbaka dem igen. Nedan ser man att varannan planka har 2 st not, varannan har 2 st fjäder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plankorna ligger i dagsläget direkt på golvbjälkarna, cc ca 120cm, och är spikade med klippspik (vilket gör dem underbart lätta att lossa!).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planen är att använda dem som exponerat trägolv, ev målat, så långt det går, i vissa fall täcka över med heltäckningsmatta e.dyl. där skadorna är för stora.
Nu till lite frågor:
1. Hur fäster jag lättast/bäst plankorna i bjälkarna? Golvskruv (http://essve.se/webcatalogue/skruv/389154-golvskruv-massiva-tragolv-gulkromaterad/) med dolt montage i omväxlande not/fjäder? Fungerar det att skruva i fjädern, eller spricker det då?
2. Bjälkarna ligger väldigt brett isär, jag planerar att kortla i 45 graders vinkel med 45x95. Finns det bättre/andra ideer?
3. Skruvar jag direkt i bjälkarna, eller blir det bättre med en remsa lumppapp e.dyl. emellan? Tänker mest på knarr och stegljud.
4. För att laga flisor, spikhål, mm, är det bäst att spacka, slipa, måla? Eller ska jag undvika att slipa för att behålla den hårdare ytan som bildats över åren?
5. Hur lagar jag lättast större hål (gammalt avlopp, 15 cm diameter)? Sågar "konformat" med multiverktyg, limmar i en motsvarande bit? Låter krångligt...
6. Spelar det roll vad man lägger för isolering (pga akustik). Räcker det med 45 mm, eller ska jag fylla upp hela utrymmet?
Tack på förhand för all hjälp!
Produkter som diskuteras: "Golvskruv"
Golv- & listskruv
Golv- och listskruvar är specialdesignade för att användas vid fästning av golv, lister och socklar. Dessa skruvar har ofta en tunn profil och en liten huvuddiameter för att minimera synligheten när de är på plats, samtidigt som de ger en
Läs mer
Jag skulle nog börja med att ta ut plankorna och såpskura av dom när dom ändå är borta, mycket enklare än när dom ligger på plats.
Sen återanvända klippspiken (komplettera med nya om det behövs) och spika golvet uppifrån som det var från början.
Tror det är svårt att spackla och få ett sånt golv bra, vi har lagt några liknande golv och man tänker inte på att det är hål och märken i dom. Golven som var i sämst skick har vi linoljemålat.
Det stora hålet skulle jag nog lagt i en fyrkantig bit, det blir en snyggare lagning.
Den går ju att fästa på flera sätt t.ex; en list på undersidan som håller den på plats, eller en fals i golvplankan och en tunnare bit som limmas fast och hyvlas till rätt höjd när limmet torkat, eller en fals på både lagningsbiten och golvet så att det blir samma tjocklek på golvet.
Jag skulle nog försöka fylla upp helt med isolering.
Sen återanvända klippspiken (komplettera med nya om det behövs) och spika golvet uppifrån som det var från början.
Tror det är svårt att spackla och få ett sånt golv bra, vi har lagt några liknande golv och man tänker inte på att det är hål och märken i dom. Golven som var i sämst skick har vi linoljemålat.
Det stora hålet skulle jag nog lagt i en fyrkantig bit, det blir en snyggare lagning.
Den går ju att fästa på flera sätt t.ex; en list på undersidan som håller den på plats, eller en fals i golvplankan och en tunnare bit som limmas fast och hyvlas till rätt höjd när limmet torkat, eller en fals på både lagningsbiten och golvet så att det blir samma tjocklek på golvet.
Jag skulle nog försöka fylla upp helt med isolering.
Tack för svaret. Klippspiken är helt körd att återanvända, den är svår att dra ut utan att den går sönder. Det blir skruv i stället, som verkar fungera utmärkt på de plankor jag fått på plats.
Misstänker att du har rätt om spacklingen. Hur upplever du att linoljemålningen håller? Fungerar det praktiskt? Har dock lite tid på mig att bestämma mig där.
Det är klart svårt att få spånten att gå ihop på vissa plankor när man lägger tillbaka dem. Någon som har något bra tips?
Så här blev kortlingen. Avståndet mellan upplag halveras till ca cc 60.
Valde att komplettera med stenullsisolering. Hann inte beställa cellulosa, men kan inte se att det ska påverka något.
Har lagt ett lager lumppapp mellan bjälkar och träkolv. Skruven är Gunnebo sockelskruv, Woody hade inte Essve golvskruv hemma.
Misstänker att du har rätt om spacklingen. Hur upplever du att linoljemålningen håller? Fungerar det praktiskt? Har dock lite tid på mig att bestämma mig där.
Det är klart svårt att få spånten att gå ihop på vissa plankor när man lägger tillbaka dem. Någon som har något bra tips?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här blev kortlingen. Avståndet mellan upplag halveras till ca cc 60.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Valde att komplettera med stenullsisolering. Hann inte beställa cellulosa, men kan inte se att det ska påverka något.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har lagt ett lager lumppapp mellan bjälkar och träkolv. Skruven är Gunnebo sockelskruv, Woody hade inte Essve golvskruv hemma.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
För att få ihop brädorna finns det diverse specialverktyg som du kanske kan hyra om du har möjlighet. Typ en baksmälla med spännband som ger kläm över hela lagda bredden.
När jag la massivt golv och hade problem att få ihop krokiga brädor hade jag två sätt:
1. Skruvade tillfälligt en regelbit på ovansidan av golvregeln så att jag kunna pressa golvbrädan på plats med kofot (med en skyddande bit mellan golv och kofot förstås).
2. Lyfte den fria kanten av golvbrädan lite, kanske 10 mm när jag drog i skruven. Detta gör att skruven hamnar längre in än om brädan ligger platt mot regeln, och på så sätt kan man få bättre spänn i sidled. Görs dock med viss försiktighet för om skruven inte orkar dra ihop det kommer inte brädan ända ned mot regeln utan hänger på skruven. Men för mindre justeringar var det effektivt.
När jag la massivt golv och hade problem att få ihop krokiga brädor hade jag två sätt:
1. Skruvade tillfälligt en regelbit på ovansidan av golvregeln så att jag kunna pressa golvbrädan på plats med kofot (med en skyddande bit mellan golv och kofot förstås).
2. Lyfte den fria kanten av golvbrädan lite, kanske 10 mm när jag drog i skruven. Detta gör att skruven hamnar längre in än om brädan ligger platt mot regeln, och på så sätt kan man få bättre spänn i sidled. Görs dock med viss försiktighet för om skruven inte orkar dra ihop det kommer inte brädan ända ned mot regeln utan hänger på skruven. Men för mindre justeringar var det effektivt.
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Här finns en variant på spännverktyget för en billig peng på Biltema om du har ett sådant i krokarna.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kakel-och-mura/Tillbehor/Spannband-for-golvlaggning-2000035012/
Förresten, även om du skruvar dolt med golvskruven så kan du kanske slå i delar av klippspiken. För utseendets skull menar jag. Gör ju inget om spiken gått av på mitten.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kakel-och-mura/Tillbehor/Spannband-for-golvlaggning-2000035012/
Förresten, även om du skruvar dolt med golvskruven så kan du kanske slå i delar av klippspiken. För utseendets skull menar jag. Gör ju inget om spiken gått av på mitten.
Var skulle fukten komma ifrån?
Jag tvingade ihop golvet som på denna bild det har funkat bra på alla golven
Jag skulle spika det där golvet. Rakt igenom på gammalt vis.
Det är ju onödigt att nästa renoverare skall tvingas kapa det till ved bara för att du har skruvat i sponten.
Ett sätt att pressa ihop plankor är att spika fast en plankstump i bjälken. Sedan slår man in en träkil mellan plankstumpen och golvplankan.
Det är ju onödigt att nästa renoverare skall tvingas kapa det till ved bara för att du har skruvat i sponten.
Ett sätt att pressa ihop plankor är att spika fast en plankstump i bjälken. Sedan slår man in en träkil mellan plankstumpen och golvplankan.
Teoretiskt finns det väl en risk i facket längs gavelväggen. Men jag bedömde det som ganska litet, plus att de fall där stenullen kan bli problematisk är när vatten fastnar mellan den och andra barriärer. Här är alla trämaterial i kontakt med ullen ventilerade på andra sidan (utan ångspärr e.dyl).J JohanLun skrev:
Dessutom finns det lite luft i facken ovanför ullen som kan cirkulera.
Skruven är ju beydligt lättare att skruva ur än modern trådspik? Så länge man tar plankorna i rätt ordning så är det väl inga problem?H heimlaga skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden