3 945 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Omkostnadspålägg?
Ber om ursäkt om det här kanske hamnar på fel kategori, admin får i så fall gärna flytta...
Min fråga:
Jag har fått en offert gällande köksrenovering. I den finns det angivet omkostnadspålägg material 10% och omkostnadspålägg arbete 40%. Den sistnämnda delen motsvarar nästan 16000 kr. Kan någon förklara för mig vad detta består av och om det låter rimligt (med dessa %-satser)?
Min fråga:
Jag har fått en offert gällande köksrenovering. I den finns det angivet omkostnadspålägg material 10% och omkostnadspålägg arbete 40%. Den sistnämnda delen motsvarar nästan 16000 kr. Kan någon förklara för mig vad detta består av och om det låter rimligt (med dessa %-satser)?
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Låter som dom ska ha 40% påslag på UE.
Det är sinnessjukt mycket.
Det är sinnessjukt mycket.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Har de specat någon timkostnad för arbete? jag har inte sett formuleringen, men om man gissar lite, så skulle det kunna vara så att de debiterar en direkt lönekostnad för arbete (lön + arbetsgivaravgifter) och sedan ett påslag på det som skall täcka allt annat, typ försäkringar, icke debiterbar tid osv.
Så OM de visar en rejält låg timkostnad, så skulle detta kunna vara förklaringen. men jag har som sagt inte sett en sådan formulering.
Så OM de visar en rejält låg timkostnad, så skulle detta kunna vara förklaringen. men jag har som sagt inte sett en sådan formulering.
Det bör vara som hempularen säger. D.v.s. att de har redovisat en timkostnad på deras gubbar som bara täcker de direkta kostnaderna och har sedan ett påslag för bilar, kontor, verktygshyror, försäkringar, IT & telefoni o.s.v.
Klicka här för att svara