9 390 läst ·
4 svar
9k läst
4 svar
Omkostnadspålägg
Hej,
Vi ska bygga en övervåningen och har fått en offert från en byggentreprenör. I offerten har de lagt 2 poster som jag inte fattar:
omkostnadspålägg arbete 258%
omkostnadspålägg UE 6%
Vad är de här kostnader för något?
Mvh,
Husbyggare
Vi ska bygga en övervåningen och har fått en offert från en byggentreprenör. I offerten har de lagt 2 poster som jag inte fattar:
omkostnadspålägg arbete 258%
omkostnadspålägg UE 6%
Vad är de här kostnader för något?
Mvh,
Husbyggare
Hej,
Det är verkligen 258% (omkostnadspålägg arbete). Är det inte för mycket?
Mvh,
husbyggare69
Det är verkligen 258% (omkostnadspålägg arbete). Är det inte för mycket?
Mvh,
husbyggare69
Förmodligen skall det vara 258 kr/tim på eget arbete, vilket inte är så dyrt.Swetrot skrev:
Omkostnadspålägg på UE är fullt förståeligt eftersom entreprenören måste lägga ner tid med att handla upp, styra, fakturera/betala, och ta en del risk för UE.
Varför skulle de göra allt detta gratis??
Man skall inte jobba gratis. Som beställare finns det dock med detta upplägg anledning att leta efter firmor som gör det mesta själva, istället för att betala 6% extra för en del arbeten där de måste ta in underentrepenörer.
Jag skulle aldrig komma undan med att i min bransch berätta för kunden att det och det kan inte jag, så där kommer jag lägga ut det på en annan firma, och därför kostar de jobben dig 6% mera.
Jag skulle aldrig komma undan med att i min bransch berätta för kunden att det och det kan inte jag, så där kommer jag lägga ut det på en annan firma, och därför kostar de jobben dig 6% mera.
Klicka här för att svara