909 läst ·
3 svar
909 läst
3 svar
Omkoppling av undercentral
Jag har ett hus med en huvudcentral och en undercentral. Hittills har undercentralen varit inkopplad efter huvudcentralens jordfelsbrytare trots att den har egen separat jordfelsbrytare. På undercentralen sitter garage och de flesta av uttagen utomhus. Det händer någon gång att det blir jordfel, och då är det alltid huvudcentralens jordfelsbrytare som bryter - hela huset.
Jag skulle vilja få det omkopplat så att undercentralen blir kopplad före huvudcentralens jordfelsbrytare, egentligen så att den blir helt parallell med huvudcentralen.
In från leverantörens mätarskåp kommer 3 st 10 mm2 fasledare plus skyddsjord (4-ledarsystem). Nolla skapas via jordfelsbrytaren (in går skyddsjord, ut kommer nolla).
Till undercentralen går 5 st 6mm2: 3 faser plus jord och nolla.
Jag har 16 A huvudsäkringar (proppar) i leverantörens skåp, med 16 A bottenkontakter.
Fråga 1: Måste kablarna till nuvarande undercentral bytas om dom ska kopplas direkt på inkommande ledningar? Såg ngt om att det måste vara 10 mm2 från leverantörens skåp till gruppsäkringarna. I så fall blir det svårt att få in dem i det befintliga VP20-röret, så då får jag börja med att byta dimension! Det kan bli så knepigt att jag får skjuta upp projektet tills jag ska riva i väggarna där.
Fråga 2: Om det är krav på 10 mm2 - kan jag då få undercentralen inkopplad med nuvarande kablage om jag låter dess 16A 3-fas säkring sitta kvar och bara ändrar så att den matas före jordfelsbrytaren?
Fråga 3: Får man ha 2 centraler parallellt, dvs mata nuv undercentral före huvudbrytaren i nuv huvudcentral - eller måste ledningarna från leverantören gå bara till en huvudbrytare?
Jag skulle vilja få det omkopplat så att undercentralen blir kopplad före huvudcentralens jordfelsbrytare, egentligen så att den blir helt parallell med huvudcentralen.
In från leverantörens mätarskåp kommer 3 st 10 mm2 fasledare plus skyddsjord (4-ledarsystem). Nolla skapas via jordfelsbrytaren (in går skyddsjord, ut kommer nolla).
Till undercentralen går 5 st 6mm2: 3 faser plus jord och nolla.
Jag har 16 A huvudsäkringar (proppar) i leverantörens skåp, med 16 A bottenkontakter.
Fråga 1: Måste kablarna till nuvarande undercentral bytas om dom ska kopplas direkt på inkommande ledningar? Såg ngt om att det måste vara 10 mm2 från leverantörens skåp till gruppsäkringarna. I så fall blir det svårt att få in dem i det befintliga VP20-röret, så då får jag börja med att byta dimension! Det kan bli så knepigt att jag får skjuta upp projektet tills jag ska riva i väggarna där.
Fråga 2: Om det är krav på 10 mm2 - kan jag då få undercentralen inkopplad med nuvarande kablage om jag låter dess 16A 3-fas säkring sitta kvar och bara ändrar så att den matas före jordfelsbrytaren?
Fråga 3: Får man ha 2 centraler parallellt, dvs mata nuv undercentral före huvudbrytaren i nuv huvudcentral - eller måste ledningarna från leverantören gå bara till en huvudbrytare?
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 144 inlägg
1. Troligen inte. 6 mm² räcker för maximal mätarsäkring på 25 A. Det som kan fälla den är ett långt avstånd till garaget, men säg 20 meter ska inte vara några problem. Är det längre får vi titta lite närmare på det. Men så länge du har 16 A så går det, om ledningen är rätt dimensionerad för 16 A vilket om inte vore väldigt osannolikt.
Tufft att få in 5 st 6 mm² i ett 20-rör!?
2. Det är ett alternativ om 1 inte skulle funka. Det finns ju en praktisk fråga här också. Det ska finnas en bra plats i centralen för att ansluta de tre fasledarna. Det gör vanligen på huvudbrytaren, om den har plats. Sedan ska N- och PE-ledare tas ut från PEN-plinten, helst från två separata klämmor, vilket det måste finnas plats för.
3. Ja, det är det normala.
Så du kan fortfarande använda TN-S till garaget precis som idag.. Det undanröjer kravet på 10 mm² för PEN-ledare.
Tufft att få in 5 st 6 mm² i ett 20-rör!?
2. Det är ett alternativ om 1 inte skulle funka. Det finns ju en praktisk fråga här också. Det ska finnas en bra plats i centralen för att ansluta de tre fasledarna. Det gör vanligen på huvudbrytaren, om den har plats. Sedan ska N- och PE-ledare tas ut från PEN-plinten, helst från två separata klämmor, vilket det måste finnas plats för.
3. Ja, det är det normala.
Så är det inte. Nollan skapas i den punkt där en neutralledare tas ut från PEN-plinten. Till JFBn har du alltså en neutralledare, samma som kommer ut från den.D DanRuben skrev:
Så du kan fortfarande använda TN-S till garaget precis som idag.. Det undanröjer kravet på 10 mm² för PEN-ledare.
Det kan vara värt att kontrollera inkopplingen i garaget. Det är inte ovanligt att det är felkopplat på något sätt som gör att den JFBn inte är i bruk.D DanRuben skrev:
Tackar!
Cirka 10 meter, så avståndet är kort. Så skönt, då slipper jag dra om röret.
Jag skrev att nollan skapas i jordfeslbrytaren - elektrikern har använt gulgrön ledare fram till JFB och blå därifrån. Teoretiskt borde det väl varit en blå från jordskenan ner till JFB, då. Om man ska vara riktigt noggrann.
Men då är det alltså, med stor sannolikhet, ett ganska enkelt jobb för en elektriker att koppla om detta. Bara att jaga rätt på någon...
Cirka 10 meter, så avståndet är kort. Så skönt, då slipper jag dra om röret.
Jag skrev att nollan skapas i jordfeslbrytaren - elektrikern har använt gulgrön ledare fram till JFB och blå därifrån. Teoretiskt borde det väl varit en blå från jordskenan ner till JFB, då. Om man ska vara riktigt noggrann.
Men då är det alltså, med stor sannolikhet, ett ganska enkelt jobb för en elektriker att koppla om detta. Bara att jaga rätt på någon...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 144 inlägg
Ja, den ska vara blå. Det är ett vanligt misstag att använda en grön/gul ledare till JFBn.
Klicka här för att svara
