Efter lite funderande i kväll så blir mitt grundförslag till elektrikern följande:

Indelningen av grupperna som min ursprungsidé. Men med följande förändringar.

Vinden är inte ett alternativ för rördragning så det blir Kulo & EKLK. Borde som sagt finnas bra förutsättningar för en snygg installation i alla fall. Att centralen hamnar i sovrummet beror på att sovrummet är det nuvarande köket.
VVbn kommer att gå på enfas därmed så borde 10A räcka till den, element i tvättrummet och separetten,
Element i allrummet ryker till förmån för värmepump. (Den kan ju även ge kyla om man vill det).
Element i tvättrum och sovrum blir 230 volt.
Kyl/ frys, spisfläkt & bänkbelysning hamnar på en egen grupp. Där borde väl 10A säkring också räcka. Det som är mest effektslukande där är ju kylen, kaffebryggaren och brödrosten...
Tak armaturerna åker väck och det blir uttag på väggarna över fönstren och över ytterdörren.
Spisen kommer att gå på trefas. VVBn får klara sig på enfas. Den är ju bara till diskvattnet och tvättvattnet i handfatet.

Nu har jag ett bra förslag och ta med mig till elektrikern för vidare diskussioner. Tack för hjälpen. Om det är någon som kommer på någon mer bra idé så är det välkommet.

Redigerat:
Finns ingen anledning att blanda kyl med annat i en nyinstallation. Fläkt, bänkbel. kan däremot dela med uttag för kaffebryggare. Till Toaletten drar man en 5 G1,5 och gör en trefas grupp med en fas till VVB och en fas till sepparetten och elementet och en i reserv. Några automatsäkringar extra är småpengar Värmepumpen skall ha en egen grupp också.

Sedan är tveksamt om du skall försöka o styra elektrikern på detaljnivå. Han är ändå en godkänd yrkesman som själv kan välja detaljlösningar eftersom det är han som ansvarar för funktion och säkerhet. Specificera istället vilka apparater du skall ha. Så tror jag han löser smådetaljerna på egen hand i sådan enkel anläggning som det här är.

Såvida du inte skall diskutera med dig själv:)

Jo visst är han yrkesman, men han när jag var i kontakt med han så sa han att jag skulle fundera ut hur jag ville ha det mer i detalj. Detta för att det skulle bli enklare vid installationen. Han tyckte mao att jag skulle ta en ordentlig funderare på hur jag ville ha det, så löser vi det därifrån sa han.

Elektrikern tyckte att det såg bra ut. Det som han ville göra var att flytta centralen från nuvarande plats till köket ovanför kyl/ frysen.

Hmm, blir den lätt tillgänglig där för manöver...

Totem skrev:
Elektrikern tyckte att det såg bra ut. Det som han ville göra var att flytta centralen från nuvarande plats till köket ovanför kyl/ frysen.
Elcentraler skall alltid placeras så den är enkel att betjäna samt att det skall gå utföra underhållsarbeten i den på ett säkert sätt.

Jo så är det. I det här fallet så skulle det faktiskt gå att göra det. Kyl/ frys combon är ca 160 hög och takhöjden är 230. Det som också spökar till det är att det kommer att gå en ventilationskanal på den platsen.
Så centralen blir kvar i sovrummet.

Jag skall avkräva en motivering av han varför han tycker att centralen skall flyttas till köket. Det jag skulle kunna tänka mig är att sätta den på väggen mellan fönstret och kylskåpet, Om man tänker bort den estetiska aspekten. Men sovrummet är bättre av många skäl. Egentligen så vill jag inte ha den i sovrummet heller, men det får bli så pga berg i marken på framsidan och under en del av huset.

Redigerat:
Totem skrev:
Jo så är det. I det här fallet så skulle det faktiskt gå att göra det. Kyl/ frys combon är ca 160 hög och takhöjden är 230. Det som också spökar till det är att det kommer att gå en ventilationskanal på den platsen.
Så centralen blir kvar i sovrummet.

Jag skall avkräva en motivering av han varför han tycker att centralen skall flyttas till köket. Det jag skulle kunna tänka mig är att sätta den på väggen mellan fönstret och kylskåpet, Om man tänker bort den estetiska aspekten. Men sovrummet är bättre av många skäl. Egentligen så vill jag inte ha den i sovrummet heller, men det får bli så pga berg i marken på framsidan och under en del av huset.
Var sitter mätaren placerad d.v.s överlämningspunkten. Sitter mäarskåp med tillhörande huvudsäkringar och brytare utanför huset. Då är inkommande ledning ingen servis längre utan en ren kundägd huvud ledning som normalt inte behöver vara mer än 5 G 6 mm2 i det här fallet.

Det kan vara vettigt att montera överskåp av köksmodell ovanför kylen för att dölja ventilationsröret

Redigerat:
Mätaren sitter ca 70 meter från fritidshuset på en elstolpe. Mätaren servar ett bostadshus och detta lilla hus som är placerat på min fars tomt. Det är draget enligt följande Mätare - (ca 40M) Bostadshus - (ca 30M) Fritidshus.

Tobbe_3 skrev:
Var sitter mätaren placerad d.v.s överlämningspunkten. Sitter mäarskåp med tillhörande huvudsäkringar och brytare utanför huset. Då är inkommande ledning ingen servis längre utan en ren kundägd huvud ledning som normalt inte behöver vara mer än 5 G 6 mm2 i det här fallet.

Det kan vara vettigt att montera överskåp av köksmodell ovanför kylen för att dölja ventilationsröret
Näe inget överskåp. Men däremot så är det en given plats för Micron...;)

Men varför inte bara sätta bara sätta någon form av dosa och ev brytare där den kommer in. och dra kabeln i en snygg kanal genom det lilla huset till fastun och placera centralen där.
Fastun är en bra punkt att fördela elen till husets olika rum. Detta eftersom dom apparaterna som bör ha egna grupper är placerade i närheten fastun.

Med din beskrivning så huset i prncip ett litet "uthus" elmässigt ur elverkets synvinkel. Dom har inga synpunkter på placeringen eftersom alltihopa bara är kundägd utrustning och kablar.

Tobbe_3 skrev:
Men varför inte bara sätta bara sätta någon form av dosa och ev brytare där den kommer in. och dra kabeln i en snygg kanal genom det lilla huset till fastun och placera centralen där.
Fastun är en bra punkt att fördela elen till husets olika rum. Detta eftersom dom apparaterna som bör ha egna grupper är placerade i närheten fastun.

Med din beskrivning så huset i prncip ett litet "uthus" elmässigt ur elverkets synvinkel. Dom har inga synpunkter på placeringen eftersom alltihopa bara är kundägd utrustning och kablar.
Jo det hade ju varit bättre men pga jag vill ha kabeln i mark men det är berg (Svårt att gräva ner den) på den sidan av huset, så måste det gå in på baksidan, som den gör idag. Att spika en EKKJ eller en EKLK på utsidan av huset vill jag inte göra. Tanken finns att panela om huset om några år. Vinden är inte ett alternativ pga svårt att komma till. Den befintliga kabeln är däremot för klen för att kunna utnyttja huset på det sättet som jag vill kunna göra. Idag finns bara enfas i huset. Det finns ett alternativ och det är att dra kabeln under huset och låta den komma upp genom golvet i farstun. Då kommer den dock att ligga löst på mark under huset. Är det OK med EKKJ? Dessutom så är jag inte 100 på att det går att göra så. Måste undersökas i så fall om det går att komma till på det viset.

Redigerat:
Det bör inte vara några problem i en skyddsslang. Mitt andra alternativ var en kabelränna placerad i köket eller sovrummet för inkommande kabel. som har en diameter på max 20 mm.

Skulle kunna vara ett alternativ det med. Jag tror att det skulle gå att få plats med en 2 X 13 modulers central på väggen/ hörnet i farstun där eluttaget är placerat. Annars så kan man gå vidare med en kanal till ytterväggen där ytterbelysningen är placerad. Där sitter det iofs en hatthylla, men det bör gå att klämma in en central där med.
Det bör väl vara en 2 X 13 modulers skulle jag tro. För det lär väl aldrig räcka med en 13 modulers.

Föressten, får man in en 5ledars 6 kvadrats kabel i en 20mm kanal? 2,5 kvadrat räcker väl inte till?

Redigerat:
Nja, 25 mm rör rekommenderas för 5x6mm².

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.