Hej,
Vi håller på och väljer mellan rörlig ränta 1,65 (610tkr lån) och 3 årig bunden till 1,89 (hoppas kunna få ned den till 1,79 iaf). Den rörliga ränterabatten är som ni ser påtagligt bättre (37 punkter) medan treåriga är 10punkter. Från början tänkte vi att det är självklart att vi kör på rörlig men eftersom jag nu ska studera i 9 månader med start september så kommer ju jag inte ha någon inkomst förutom csn-lån (ska ta tjänstledigt) vilket inte räknas som inkomst då det är lån. Så jag undrar hur en omförhandling ser ut och ifall banken kollar upp alla uppgifter igen (min sambo har en inkomst på 25tkr). För som jag tänker så kommer det vara svårt för oss att få någon rabatt alls när vi ska omförhandla lånet då vi antagligen inte kan byta bank då vi endast har en inkomst? Eller tänker jag fel?

Har ni en lite osäker inkomst dom närmaste tre åren väljer ni att binda räntan för den tiden även om det ev kan kosta lite mer. Då vet ni vilken utgift ni har oavsett ev räntehöjningar. Vet man att man har råd att ta en räntehöjning väljer man ett rörligt lån som oftast blir billigare MEN det vet man inte säkert förrän efteråt.

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.