15 415 läst ·
6 svar
15k läst
6 svar
Byta till sten i rabatterna
Hejsan,
Har tänkt att gräva ur rabatterna närmast huset och fylla upp med sten.
Tanken var att gräva ner en 20cm lägga markduk sen singel och stenmjöl att sätta kantsten i. Fylla upp med mer singel till 3-4 cm ifrån kantstenen ny markduk och ett lager konststen på det.
Missar jag något i tankegången eller är det risk att jag sabbar något med dräneringen runt plattan (husgrunden) ?
Har tänkt att gräva ur rabatterna närmast huset och fylla upp med sten.
Tanken var att gräva ner en 20cm lägga markduk sen singel och stenmjöl att sätta kantsten i. Fylla upp med mer singel till 3-4 cm ifrån kantstenen ny markduk och ett lager konststen på det.
Missar jag något i tankegången eller är det risk att jag sabbar något med dräneringen runt plattan (husgrunden) ?
Den där markduken som du ska sätta kantstenen i kommer en bit från huset eller?
Vad beträffar den andra. Många markdukar släpper igenom vatten, men om det fastnar skit i den så kan den på sikt bli tät. Hur troligt det är vet jag inte riktigt, men jag hade nog hellre sett till att gräva ut ordentligt där det varit rabatter och sen skippat markduken, eller beroende på hur brett du tänkt dig, börjat med markduken några decimeter från huset.
Det mesta av ogräset kommer ändå ovanifrån. Kan ju även lägga markduken med fall utåt..
Vad beträffar den andra. Många markdukar släpper igenom vatten, men om det fastnar skit i den så kan den på sikt bli tät. Hur troligt det är vet jag inte riktigt, men jag hade nog hellre sett till att gräva ut ordentligt där det varit rabatter och sen skippat markduken, eller beroende på hur brett du tänkt dig, börjat med markduken några decimeter från huset.
Det mesta av ogräset kommer ändå ovanifrån. Kan ju även lägga markduken med fall utåt..
Produkter som diskuteras: "ogräset"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Först och främst ska vi reda ut några saker..
Dräneringen ska enbart ta hand om vatten som kommer underifrån, inte något vatten som kommer ovanifrån. Markduk använder man för att separera olika material, tex bärlager mot lera. Vatten som kommer ovanifrån ska ledas bort från huset med hjälp av att marken lutar bort från huset.
Gräv bort all matjord
Lägg markduk
Fyll på med 0-16 eller 0-32 och packa
Ifall du ska lägga marksten så jämna av med stenmjöl, ifall du ska ha singel så är det bara att ösa på, du behöver inte ha någon mer duk för att separera krossmaterialet mot singel.
Fundera även på om det är singel du vill ha eller om du ska ha makadam. Singel är från naturen, runda fina stenar
Makadam är krossat berg, båda finns i diverse olika färger..
Dräneringen ska enbart ta hand om vatten som kommer underifrån, inte något vatten som kommer ovanifrån. Markduk använder man för att separera olika material, tex bärlager mot lera. Vatten som kommer ovanifrån ska ledas bort från huset med hjälp av att marken lutar bort från huset.
Gräv bort all matjord
Lägg markduk
Fyll på med 0-16 eller 0-32 och packa
Ifall du ska lägga marksten så jämna av med stenmjöl, ifall du ska ha singel så är det bara att ösa på, du behöver inte ha någon mer duk för att separera krossmaterialet mot singel.
Fundera även på om det är singel du vill ha eller om du ska ha makadam. Singel är från naturen, runda fina stenar
Tack för den beskrivningen, var just det jag letade efter. Har dränerat och ska börja återställa. Kommer lägga en rad marksten som går ut 20cm från grunden. Räcker det med att ha 0-16 och stenmjöl lokalt under där det ska vara marksten? Hur tjock med stenmjöl?Bucket skrev:
Hoppas det är OK att jag lånar tråden lite.
Lägg du 0-16 och packa väl där du ska ha markstenarna, stenmjöl är inte ett måste, men det blir lättare att jämna av ytan eftersom det är finare material. 3-5cm stenmjöl så blir det smidigt.Segge skrev:Tack för den beskrivningen, var just det jag letade efter. Har dränerat och ska börja återställa. Kommer lägga en rad marksten som går ut 20cm från grunden. Räcker det med att ha 0-16 och stenmjöl lokalt under där det ska vara marksten? Hur tjock med stenmjöl?
Hoppas det är OK att jag lånar tråden lite.
Tänk på att om det är nydränerat och man inte har packat massorna vid återfyllningen så kommer det sjunka.. mycket. Därför kan det vara bättre att påbörja med att lägga 0-16/0-32 och tidigast ett år efter lägga stenarna för att undvika extrajobb.. Sen kommer det fortsätta att sjunka även efter ett år, men det mesta kommer första fyra säsongerna.
Ok, har platta på mark så har inte grävt så djupt. Och det blev inte mycket att återfylla när rören (dräneringsrör och markavlopp) och makadamet var på plats. Försöker packa genom att trampa när jag återfyller så hoppas det inte sätter sig allt för mycket.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden