P
Då ska jag prova ett par av Jula's maskiner också, ska foga nu i några dagar så har lite tid att bestämma mig om jag ska satsa på tryckluftsverktyg eller köpa hem några lådor billiga vinkelslipar :)

Ett fel som jag gjorde var att pressa maskinen för hårt i sidled.
Då tar lagret stryk.
När jag lät den arbeta själv utan tryck från min hand så höll maskinerna betydligt längre. :)

P
Då var väggarna färdig fogade sen en vecka tillbaka. Återstår att syra de men jag ska vänta in lite svalare och fuktigare väder innan jag gör det. Resultatet är jag nöjd med, tog det längre tid än jag trodde och det har tagit ca två timmar / m2 vägg. Då har jag tagit bort och bytt ut spruckna stenar och de som var rejält kantstötta också. Bra kund på Biltema har jag varit, totalt har det gått åt 15-20 vinkelslipar. Har fräst utan stödplatta/dammstos så kanske hade de hållt något bättre om man blivit av med dammet.

Har massor med verktyg över från arbetet bland annat fogspruta, fogfräsar och diamantklinga och >1ton kalkbruk så är någon intresserad så skicka PM.

• Gilla
roland53
  • Laddar…
Skicka gärna en skrytbild på resultatet :thumbup:

P
De ska jag göra när väggarna är rengjorda. Nu ska jag ge mig på sockeln samt måla alla portar, dörrar etc. sen i slutet av sommaren så blir det nog riktigt fint det här!

Tänk på att förvattna rejält innan du syrar väggarna annars tar det för hårt på fogarna.

Har hus från -61. Någon enstaka spricka.

Frågor
1. VIlket bruk använde man -61? Cementfog??
2. Pinnfräs för vinkelslip, är det rätt verktyg för cement eller ska man använda diamantskiva??
3. Var hittar man en pinnfräs frö vinkelslip?
Har inte hittat pinnfräsar annat än på några special(?) firmor och där kan jag inte hitta priset och då som murfogfräs.

Bengt_C skrev:
Har hus från -61. Någon enstaka spricka.

Frågor
1. VIlket bruk använde man -61? Cementfog??
2. Pinnfräs för vinkelslip, är det rätt verktyg för cement eller ska man använda diamantskiva??
3. Var hittar man en pinnfräs frö vinkelslip?
Har inte hittat pinnfräsar annat än på några special(?) firmor och där kan jag inte hitta priset och då som murfogfräs.
1. Högst troligt KC bruk
2. Pinnfräs fungerar på ett KC bruk och är ett bättre verktyg jmfr med skivor enligt min uppfattning.
Men bägge går och har sina för och nackdelar. Med fogfräsen kopplad till utsug (se filmen hos Hagilab) så är det nästan dammfritt.
3. http://www.hagilab.se (har priser angivna)
http://www.murma.se/produkter/verktyg.html (registrering för prislista)
http://malarkalk.se/ (ring dom så kan dom ge pris, sålde åtminstone fogfräsar förut)

• Gilla
Bence
  • Laddar…
Snubblade över denna tråd då jag funderar på om man i fastighetsdeklarationen kan ange att fasaden kan anses som bytt när den är omfogad.

För övrigt är det roligt att läsa om andra som också tar hand om sina kära tegelfasader!
Vårat hus är från 20-talet och fogades om av firma efter konstens alla regler för något år sen. Då använde murarna base 135 som är kc klass c. Det verkade som att vi också startade en omfogningsvåg i omgivningen. De hus som jag har sett har dock fogats om med M2,5 bruk och av samma gäng! Hoppas att deras tegel inte spricker med tiden. :(

Södergaveln impregnerades också för att motstå väta bättre.

Fasaden är inte bytt för att den är omfogad.

Naturligtvis är inte fasaden bytt, utan har enbart fått ett löpande underhåll.

Med tanke på att du refererar till fastighetstaxeringen så finns det ingen anledning till att försöka göra fastigheten "finare" för då får du ett högre värde och med ny regering också risk för högre skatt baserat på värdet.
Men det var väl antagligen redan en självklar sak :)

oceanis skrev:
1.
3. [länk] (har priser angivna)
[länk] (registrering för prislista)
[länk] (ring dom så kan dom ge pris, sålde åtminstone fogfräsar förut)
Hittade en pinnfräs på Hornbach. Märke Irving. Mortar rake kallas dom tydligen på engelska
900 SEK med 2 st 10mm fräshuvuden.

Bengt_C skrev:
Hittade en pinnfräs på Hornbach. Märke Irving. Mortar rake kallas dom tydligen på engelska
900 SEK med 2 st 10mm fräshuvuden.
Man bör nog inte använda större pinnfräsar än 8 mm med tanke på stötfogarna som ofta är något smalare. ;)

Jag har testat lite omfogning på min fasad från -58 enligt orginalritningen murad med "KC 21/4" och har en mellangrå fog med extremt grov ballast (upp till 4-6mm skulle jag gissa på) Största problemet är att färgen på fogen blir skitful, extremt ljusgrå (Finja Mur och putsbruk C). Har testat att färga det med 5% mörkgrå kakelfog och det blir helt klart bättre, men inte bra.

Något tips på var jag kan köpa färdigblandat och gärna lite grövre fog? (vill gärna undvika att blanda själv för jag är rädd för att jag får färgskiftningar då)

Dsl skrev:
Jag har testat lite omfogning på min fasad från -58 enligt orginalritningen murad med "KC 21/4" och har en mellangrå fog med extremt grov ballast (upp till 4-6mm skulle jag gissa på) Största problemet är att färgen på fogen blir skitful, extremt ljusgrå (Finja Mur och putsbruk C). Har testat att färga det med 5% mörkgrå kakelfog och det blir helt klart bättre, men inte bra.
På Bauhaus sålde dom svart, rött, grönt och brunt järnoxid pigment, från Nitro Nobel tror jag.
Det ska enligt beskrivningen på burken kunna blandas med cement.
Har dock inte provat själv.

Här http://www.villaelvira.se/sv/farger/jarnoxid-betong-pigment/ hävdas att man kan ha 3-6% järnoxid i cement. Någon som vet??

PS: Felstavning tidigare Irving stavas Irwing. DS.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.