7 305 läst ·
37 svar
7k läst
37 svar
Omfogning tegelfasad, murbruk, akut hjälp!
Jag har ju vädjat till honom att göra om och rätta till, men varför vill inte hantverkaren göra detta dåOlof? Vi har ju dessutom varit nöjda med hans tidigare utförda murarbeten, varför vi inte skulle ha någon anledning att inte vilja betala. Arbetet måste ju vara utfört enligt överenskommelse, vilket det inte är i detta fall.O olof77C skrev:
Jag vill ju inte betala dubbla kostnader för ett arbete för att sedan göra om någon annans ”misstag”
men du måste skilja på korrekt enligt dig eller fackmannamässigt utfört.S Emmaheier skrev:Jag har ju vädjat till honom att göra om och rätta till, men varför vill inte hantverkaren göra detta dåOlof? Vi har ju dessutom varit nöjda med hans tidigare utförda murarbeten, varför vi inte skulle ha någon anledning att inte vilja betala. Arbetet måste ju vara utfört enligt överenskommelse, vilket det inte är i detta fall.
Jag vill ju inte betala dubbla kostnader för ett arbete för att sedan göra om någon annans ”misstag”
det är fackmannamässigt utfört av allt man kan utdöma från bilden.
kulören är väldigt lik för att vara en renovering och kommer bra bli bättre.
kulle du vilja dra detta längre så är det att kalla in en beiktningsman.
en besiktningsman kommer självklart att godkänna detta utförandet utifrån förutsättningarna som finns.
Du kommer få betala kontraktumman + ränta + besiktningsman.
Okej, är du murare eller besiktningsman?O olof77C skrev:men du måste skilja på korrekt enligt dig eller fackmannamässigt utfört.
det är fackmannamässigt utfört av allt man kan utdöma från bilden.
kulören är väldigt lik för att vara en renovering och kommer bra bli bättre.
kulle du vilja dra detta längre så är det att kalla in en beiktningsman.
en besiktningsman kommer självklart att godkänna detta utförandet utifrån förutsättningarna som finns.
Du kommer få betala kontraktumman + ränta + besiktningsman.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
olof77C är tydligen "civilingengör som arbetar med passivhus dagligen i storskala" enligt sitt första inlägg.
Som sagt, fogningen är säkert helt rätt utfört, men resultatet är fel färg, besiktningsmannen ska i så fall avgöra om det använts rätt material inte om arbetet är rätt utfört.
Jag kan ej heller se att TS vill undvika att betala, TS vill ha rätt färg.
@Emmaheier kolla med någon extern sakkunnig som kan bekräfta eller dementera hantverkarens uppgifter om att fogen får rätt färg efter ett tag.
Som sagt, fogningen är säkert helt rätt utfört, men resultatet är fel färg, besiktningsmannen ska i så fall avgöra om det använts rätt material inte om arbetet är rätt utfört.
@Emmaheier kolla med någon extern sakkunnig som kan bekräfta eller dementera hantverkarens uppgifter om att fogen får rätt färg efter ett tag.
Medlem
· södemanland
· 706 inlägg
Utan att ta parti så tänker jag så här...
Tänk om entreprenören har rätt, den kommer ändra sig och bli mer lik under två år?!
Kan tänka mig att den gamla fogen blivit lite skitig med åren.
Jag har inte kompetens att avgöra om det är rätt eller fel gjort, men har sett betydligt större kulörskillnader på fogar...
Tänk om entreprenören har rätt, den kommer ändra sig och bli mer lik under två år?!
Jag har inte kompetens att avgöra om det är rätt eller fel gjort, men har sett betydligt större kulörskillnader på fogar...
Ja jag är på jakt efter någon sakkunnig gällande detta om grå fog ”plötsligt” blir brunare med åren. Jag har ju sagt till firman att jag bestrider fakturan om dom inte gör om samtliga delar, så där står vi nu. Dom hävdar också att tegelstenarna kommer gå sönder osv..13th Marine skrev:
olof77C är tydligen "civilingengör som arbetar med passivhus dagligen i storskala" enligt sitt första inlägg.
F Freddy_kruger skrev:Utan att ta parti så tänker jag så här...
Ja det kan ju vara så, men risken finns ju också att den inte alls blir så med tiden, så står jag där och behöver göra om skiten när firman kanske gått i konkurs.
Administrator
· Skåne
· 8 674 inlägg
Jag har stängt av olof77c, jag är ledsen att du råkade ut för honom.
Jag sitter lite illa till och kan inte läsa alla inlägg, men betala inte om du inte är nöjd. Det är det enda påtryckningsmedel du har. Att ta in en egen besiktningsman kan vara en bra idé, du hittar dem på sbr.se. Som du säger, ett muntligt avtal gäller lika mycket som ett skriftligt.
Jag sitter lite illa till och kan inte läsa alla inlägg, men betala inte om du inte är nöjd. Det är det enda påtryckningsmedel du har. Att ta in en egen besiktningsman kan vara en bra idé, du hittar dem på sbr.se. Som du säger, ett muntligt avtal gäller lika mycket som ett skriftligt.
Medlem
· södemanland
· 706 inlägg
Är du inte nöjd, finns inte så många alternativ.S Emmaheier skrev:
Ta dit en besiktningsman så får du svar...
Med risk för att du får betala besiktningen om entreprenören gjort ett korrekt arbete.
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Stackars hantverkare som gjorde sitt bästa för att tillmötesgå ett sannolikt omöjligt uppdrag och nu riskerar inte få betalt. Hen borde nog varit tydlig med att det enda garanterade sättet att få alla fogar på huset i exakt samma nyans är att kratsa ur varenda fog och foga om. Det var värt ett försök att färgmatcha och av bilderna att döma gick det hyfsat. Men det kanske ser förjävligt ut i verkligheten, vad vet jag.
Jag är inte hantverkare, blott en mur- och putskunnig villaägare. Jag vet hur puts beter sig och åldras och vad det består av. Nyansen kan komma sig av kalkbruket (om det är kalkputs, cementen om det är cementputs) eller av ballasten, den sand som finns i putsen. Dessutom ändrar det färg med tiden, vilket ju är ganska grundläggande och gäller det mesta: det är därför jag målar en hel sida av huset och inte en halv, och klalkslammar hela murstocken (eller åtm en sida i taget) och inte just den fläck jag bättrat på. Ytor utomhus vittrar lite grann vartefter i ytan och efter några år framträder ballasten lite mer och bindemedlet lite mindre.
Eller så får man leva med att allt inte är exakt som när det var alldeles nyfogat typ 1928. Jag skulle resonerat som så att det finns olika faser och vinklar på fasaden och att det är alldeles tillräckligt att ta en fas i taget. Alternativet är som sagt att foga om rubbet. Kanske att slamma på lite tunt även på de gamla fogarna (ingen 100% nyansgaranti dock
Men det hade nog kostat en hel del mer misstänker jag. Om detta är en hantverkare som ni hittills haft en god relation med så kanske ni ev ska försöka förstå er på svårigheterna.
Jag är glad om de hantverkare som jag anlitar löser de uppgifter jag ger dem, med sakkunnighet och kreativitet och realistiska bedömningar av målsättningarna. Jag är också glad när jag som utförare (i en helt annan bransch) inte råkar ut för kunder som försöker blåsa mig med hänvisning till orealistiska målsättningar som jag redan tidigare påpekat är orealistiska. Sådana kunder är inte värda besväret för seriösa yrkesutövare. Då lägger man på en rejäl krångelmån på nästa offert, om man är artig, vilket man är som seriös yrkesutövare.
Jag är inte hantverkare, blott en mur- och putskunnig villaägare. Jag vet hur puts beter sig och åldras och vad det består av. Nyansen kan komma sig av kalkbruket (om det är kalkputs, cementen om det är cementputs) eller av ballasten, den sand som finns i putsen. Dessutom ändrar det färg med tiden, vilket ju är ganska grundläggande och gäller det mesta: det är därför jag målar en hel sida av huset och inte en halv, och klalkslammar hela murstocken (eller åtm en sida i taget) och inte just den fläck jag bättrat på. Ytor utomhus vittrar lite grann vartefter i ytan och efter några år framträder ballasten lite mer och bindemedlet lite mindre.
Eller så får man leva med att allt inte är exakt som när det var alldeles nyfogat typ 1928. Jag skulle resonerat som så att det finns olika faser och vinklar på fasaden och att det är alldeles tillräckligt att ta en fas i taget. Alternativet är som sagt att foga om rubbet. Kanske att slamma på lite tunt även på de gamla fogarna (ingen 100% nyansgaranti dock
Jag är glad om de hantverkare som jag anlitar löser de uppgifter jag ger dem, med sakkunnighet och kreativitet och realistiska bedömningar av målsättningarna. Jag är också glad när jag som utförare (i en helt annan bransch) inte råkar ut för kunder som försöker blåsa mig med hänvisning till orealistiska målsättningar som jag redan tidigare påpekat är orealistiska. Sådana kunder är inte värda besväret för seriösa yrkesutövare. Då lägger man på en rejäl krångelmån på nästa offert, om man är artig, vilket man är som seriös yrkesutövare.