Byggahus.se

Omfattning av takpappslagning?

1. E
    Medlem Nivå 1
    Hej! har ett tak med spännpapp som jag vill snygga till, färgen har lossnat på sina ställen och det finns ett antal fuktfläckar. Har läst mig till tips här i forumet om hur man kan göra med trasiga tak, dvs lappa med tidningspapper/tunnare tapet och tapetklister. Det jag funderar på huruvida dessa lagningar framförallt behövs när det är hål i spännpappen eller om det också gäller färgsläpp? Försöker komma så smidigt undan som möjligt utan katastrofresultat och att jag förstör taket på något sätt. Lägger upp några bilder på hur det ser ut. Tacksam för råd!
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20150422_064900.jpg

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20150422_064911.jpg

2. M
    Medlem · Nivå 7
    Jag undrar om det går att få en bra och jämn yta vid de där färgsläppen med hjälp av att lappa med tidningspapper. Det blir ju rätt tunt och täcker ju inte några stora ojämnheter. Du kan ju prova om det med mycket klister och många lager tidningspapper går att täcka det.

I princip skulle jag säga att man inte ska lägga ner så mycket tid på att fixa till ett vanligt spännpapp tak/vägg eftersom det går så pass snabbt att spänna ny papp. Det är förstås annorlunda om pappen har en särskild fin målning eller så. Ev kanske det räcker för dig med ett par nya våder om skadan är rätt så lokal.

3. E
    Medlem Nivå 1
    Tack för ditt svar!
    Fats jag har förstått det som att det är ganska svårt att lägga nytt spänntak när man inte gjort det tidigare, i alla fall till skillnad mot att laga? Men jag får fundera lite till på det. :)

4. M
    Medlem · Nivå 7
    Så svårt är det inte men lite jobbigt är det att jobba ovanför huvudet. Ett rum som inte är otroligt stort är gjort på en dag. Med lite vana halva tiden. Googla lite. Finns en del bra instruktioner på Sthlms länsmuseum mm.

5. E
    Medlem Nivå 1
    Okej! Då får det nog bli så.. någon gång ska man ju lära sig. Tack!