Hej!
Monterade av några slitna träreglar monterade runt ytterdörrskarmen idag, varpå jag upptäckte att de täckte igen en stor glipa mellan tegelyttervägg och gips.
Jag hade som tanke att bara byta reglarna, men bör man fylla igen glipan med något, isolering, fogskum etc? Känns märkligt att man ska ha sådana glipor i ytterväggen.
Monterade av några slitna träreglar monterade runt ytterdörrskarmen idag, varpå jag upptäckte att de täckte igen en stor glipa mellan tegelyttervägg och gips.
Jag hade som tanke att bara byta reglarna, men bör man fylla igen glipan med något, isolering, fogskum etc? Känns märkligt att man ska ha sådana glipor i ytterväggen.
Hej och välkommen till Byggahus!T Theonlyvansboy skrev:
Får man fråga varför?
Om du har dem kvar rekomenderar jag att du passar på att ta in och måla dem och återmonterar dem innan hösten och regnet kommer på riktigt.
Hej!F fribygg skrev:
Pga de var otroligt slitna och risiga. Ska byta tröskelblecket och då behövde jag oavsett montera av panelerna.
Tar och köper nya reglar och målar. De har suttit spikade i kanten av gipsskivorna, och satt knappt kvar mot dörrkarmen. Krävdes inte mycket kraft för att lätta på de, tänkte köra nya reglar och limma istället, då det inte finns något annat att skruva i än tegel. Men plåt vore absolut inte så dumt.F fribygg skrev:
Köp planhyvlad furu om du är petig med utseendet eller läkt om själv inte vill eller kan kapa ner en vanlig fasadbräda till passande mått.
Reglar i bygghandeln brukar vara hyvlade och ha rundfrästa hörn, det tror jag inte kommer passa som smygbrädor.
Dessutom är reglar normalt 45*45mm ( eller bredare) betvivlar att det är mått som kommer passa dig.
Reglar i bygghandeln brukar vara hyvlade och ha rundfrästa hörn, det tror jag inte kommer passa som smygbrädor.
Dessutom är reglar normalt 45*45mm ( eller bredare) betvivlar att det är mått som kommer passa dig.
Funderade på ytterpanel, som finns i 22x45. Det passar rätt så bra (de som sitter idag är 22x45) och kommer se lite snyggare ut, finns som finsågade.F fribygg skrev:Köp planhyvlad furu om du är petig med utseendet eller läkt om själv inte vill eller kan kapa ner en vanlig fasadbräda till passande mått.
Ok, vad bra! T.ex: https://www.beijerbygg.se/privat/sv...paneler/ytterpanelbrada-22x45mm-finsagad-g4-2F fribygg skrev:
Så målar jag det samt limmar på plats efter att tröskelblecket är bytt nu i veckan.
Klicka här för att svara