Hej!

Monterade av några slitna träreglar monterade runt ytterdörrskarmen idag, varpå jag upptäckte att de täckte igen en stor glipa mellan tegelyttervägg och gips.

Jag hade som tanke att bara byta reglarna, men bör man fylla igen glipan med något, isolering, fogskum etc? Känns märkligt att man ska ha sådana glipor i ytterväggen.

• Glipa mellan tegelyttervägg och gips vid dörrkarm, visar behov av tätning; fråga gäller isolering eller fogskum för att åtgärda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spricka mellan tegelyttervägg och dörrkarm med exponerade fästen, där träreglar tidigare monterats över glipan.
    Skapa konto
  • Glipa mellan dörrkarm och tegelvägg med borttagna träreglar, inuti modern interiör.
    Skapa konto
J
Jo bakom teglet så ska det vara luftspalt så ingen isolering eller skum där..
Om smygen inte går att göra med trä så får man be en plåtslagare bocka plåtar som man sätter upp..

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
T Theonlyvansboy skrev:
Monterade av några slitna träreglar monterade runt ytterdörrskarmen idag, varpå jag upptäckte att de täckte igen en stor glipa mellan tegelyttervägg och gips.
Hej och välkommen till Byggahus!

Får man fråga varför?
Om du har dem kvar rekomenderar jag att du passar på att ta in och måla dem och återmonterar dem innan hösten och regnet kommer på riktigt.

F fribygg skrev:
Hej och välkommen till Byggahus!

Får man fråga varför?
Om du har dem kvar rekomenderar jag att du passar på att ta in och måla dem och återmonterar dem innan hösten och regnet kommer på riktigt.
Hej!

Pga de var otroligt slitna och risiga. Ska byta tröskelblecket och då behövde jag oavsett montera av panelerna.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Jo bakom teglet så ska det vara luftspalt så ingen isolering eller skum där..
Om smygen inte går att göra med trä så får man be en plåtslagare bocka plåtar som man sätter upp..
Ok, tack!

T Theonlyvansboy skrev:
Hej!

Pga de var otroligt slitna och risiga. Ska byta tröskelblecket och då behövde jag oavsett montera av panelerna.
Ett utmärkt tillfälle att nu passa på att olja och måla virket, när du i framtiden byter dörren kan du kosta på nytt virke eller smyginklädnad i plåt.

F fribygg skrev:
Ett utmärkt tillfälle att nu passa på att olja och måla virket, när du i framtiden byter dörren kan du kosta på nytt virke eller smyginklädnad i plåt.
Tar och köper nya reglar och målar. De har suttit spikade i kanten av gipsskivorna, och satt knappt kvar mot dörrkarmen. Krävdes inte mycket kraft för att lätta på de, tänkte köra nya reglar och limma istället, då det inte finns något annat att skruva i än tegel. Men plåt vore absolut inte så dumt.

Köp planhyvlad furu om du är petig med utseendet eller läkt om själv inte vill eller kan kapa ner en vanlig fasadbräda till passande mått.

Reglar i bygghandeln brukar vara hyvlade och ha rundfrästa hörn, det tror jag inte kommer passa som smygbrädor.
Dessutom är reglar normalt 45*45mm ( eller bredare) betvivlar att det är mått som kommer passa dig.

F fribygg skrev:
Köp planhyvlad furu om du är petig med utseendet eller läkt om själv inte vill eller kan kapa ner en vanlig fasadbräda till passande mått.

Reglar i bygghandeln brukar vara hyvlade och ha rundfrästa hörn, det tror jag inte kommer passa som smygbrädor.
Dessutom är reglar normalt 45*45mm ( eller bredare) betvivlar att det är mått som kommer passa dig.
Funderade på ytterpanel, som finns i 22x45. Det passar rätt så bra (de som sitter idag är 22x45) och kommer se lite snyggare ut, finns som finsågade.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
T Theonlyvansboy skrev:
Funderade på ytterpanel, som finns i 22x45. Det passar rätt så bra (de som sitter idag är 22x45) och kommer se lite snyggare ut, finns som finsågade.
Det är ett betydligt bättre val än reglar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.