Boris, jag hänger inte helt med på hur du menar, men du har säkert tänkt rätt. Det är svårt att se på bilden ju.
Sen vet jag inte riktigt vad moderatorerna tycker om en sån här tråd, det här forumet är ju till för privatpersoner egentligen, alltså att man skriver här i egenskap av privatperson och inte företagare. Men de säger säkert till om det är något problem med det.

Ridd_sten, jag vet att de där riktlinjerna är vad besiktningsmän går efter, men det finns mycket dumt och förlegat där. Som till exempel att de vill ha hel platta mot de vertikala delarna på alla fönster och dörrar, och minst hel platta mot en horisontell sida. Jag vägrar att göra så om inte min kund uttryckligen vill ha det så. De där vertikala generalklippningarna som blir då mellan varje fönster ser för bedrövliga ut. Jag väljer att se väggen som en homogen helhet, där fönster och dörrar ser ut att ha tagits upp i efterhand om du förstår vad jag menar. Men naturligtvis ska det aldrig vara för små klippningar någonstans för det.

Boris73 skrev:
ridd_sten//
Angående golv-väggfogen så är det en mjukfog.
Den skall endast ge nedslag om denna är dikt mot fuktspärr.
Nu är den inte de, utan vattnet kan men glädje färdas längs väggen över golvet ned i brunnen.
Nja, mjukfog ska undvikas om den inte behövs rent tekniskt. Står i branschreglerna. Detta för att den inte är underhållsfri. Det är sällan som den behövs i golv/vägg-vinkeln.

Sen är det rätt att den absolut inte får bottna, det vore direkt dåligt.

Carman// självklart tar jag inte illa upp...jag la upp de hela för att få respons (inte beröm).

Anledningen till att den "jä**a" biten blev så liten in mot väggen är att jag bestämde mig för att ha hel platta mot listen... (fel eller rätt??? vem vet)

Angående överliggaren så blir det omöjligt tyvärr att få fogpassning utan kapkant mot antingen en annan platta eller ut mot gaveln.
Plattan sitter ungefär 1 cm utanför den platta som upptar väggen...
Alternativet skulle vara att den vertikala plattan på hörnet skulle gå utanför överliggaren??... men de såg ja aldrig som ett alternativ. skulle inte se bra ut

kan tillägga att jag inte har kapkant mot annat än hörn och lister.

när man lägger ett badrum så är det ju alltid kompromisser om var & hur man börjar för att få snyggaste avslut o inte för små bitar & det gör man ju enklast på plats.
desutom så bör en erfaren plattsättare vara den bästa på att se hur han ska göra, då han säkert gjort sina mistag nån annan gång & kommer ihåg hur han inte ska göra.

så mina komentarer var bara vad jag spontant kom på, är man på plats kanska man gör samma bedömning som är gjord i detta fall.

jag förstod inte det där med öveliggaren. jag menar att du borde lagt platorna så varje platta var 20cm (alltså 3st 20 cm bitar & en stump) (inte som du gjort 2st 30cm bitar & en stump)

ok, men de problemet jag stötte på då var att överliggaren som då skulle varit 20 cm mellan fogarna skulle fogförskjutit 10 mm, eftersom överliggaren måste ut ca 10 mm längre än den plattan som fogen angränsar emot.

Då hade man nog kanske valt att kapa bort de 10 millimetrarna.

Boris73: Visst har du rätt att mjukfog ej får ansluta mot tätskickt, dock är det mer eller mindre standard att köra hårdfog i golv-vägg vinkel dels för att inte riskera att stänga inne fukt i väggen men oxå för att det e bra mycket lättare att fixa till en hårdfog på 2 års besiktningen än en mjukfog. När det gäller fog följd på lillväggen så borde du ha centrerat denna, dock vet jag ej förutsättningarna och det e lätt att vara efterklok. Som sagt med tanke på bilderna och allt så tycker jag att det ser ut att vara ett bra jobb, det är ett hantverk ingen fabriksproduktion.

Jon_h: Visst jag har exakt samma inställning, gör ej och skulle aldrig göra t.ex dubbelklipp ovan/under fönster osv. Men dessa riktlinjer är nog menat att vara minimikrav för god plattsättning.

tyver så är det en jag bilmekaniker o har inte koll på vad du pratar om, i min värd tror jag att man kan få fogen att stämma som i bilden nedan.
om det nu inte går så beror väll det på att man valt att börja med hel platta nånstans istället för att börja med en beskörd platta?

klar1.jpg

jon_h skrev:
Då hade man nog kanske valt att kapa bort de 10 millimetrarna.
Ja kanske de...

ridd_sten skrev:
Jon_h: Visst jag har exakt samma inställning, gör ej och skulle aldrig göra t.ex dubbelklipp ovan/under fönster osv. Men dessa riktlinjer är nog menat att vara minimikrav för god plattsättning.
Jo, man skulle ju kunna tro det, men de vill faktiskt att man eftersträvar helplatta mot alla öppningar, och skriver att det då kan erfordras dubbelskärning över och under öppningen. Jag är rädd att de inte skulle tycka att som du och jag gör är snäppet över deras krav, utan att vi inte riktigt lever upp till dem.. Men jag snackar alltid med kunden och checkar av hur dom vill ha det innan. Ingen har hittills velat ha dubbelskärning..:)

Ja ser väldigt snyggt och prydligt ut.
Dock ser jag inget ytterhörn vilket är vad de övriga diskuterar....

Alla rum e olika. Det går ej att få perfektion alltid, ibland blir det val mellan bra eller mindre bra.
Enkla regler är Bra jämna underlag, fall och gjutna/spacklade golv, centrera allt, tänk på fogpass och inga fogsprång. Var noga med fogning och gör fina mjukfogar. Brukar få de flesta glada............

Jag tycker att helhetsintrycket ser bra ut.
En fundering kring diskussionen är när ni säger att man inte ska ha mjukfog mellan golv/vägg. Är det inte norm att ha mjukfog där?
här Tips och trix
beskrivs det dock så.
/busnut

ridd_sten skrev:
Alla rum e olika. Det går ej att få perfektion alltid, ibland blir det val mellan bra eller mindre bra.
Enkla regler är Bra jämna underlag, fall och gjutna/spacklade golv, centrera allt, tänk på fogpass och inga fogsprång. Var noga med fogning och gör fina mjukfogar. Brukar få de flesta glada............
Håller med dig helt ut.

Mjukfogningen som jag alltid lägger mkt tid på har inte ens nämnts av kunden.
Känns så j**la fel att när kunden klagar så anstränger man sig ännu mer och lägger fler timmar (fastpris) på jobbet, när en glad och nöjd kund då helt plötsligt får nöja sig med ett mindre omsorgsfullt jobb. (absolut inte sagt att de är undermålig kvalitet för de).

Jag skall i fortsättningen alltid ge trevliga och glada kunder mina extratimmar.
Gnällspikarna skall få ett badrum som klarar en besiktning.. thats it..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.