Hej! Jag är vore väldigt nyfiken på hur ni hade löst följande scenario
Befintlig altan:
Mått: 3,25x10meter
Plint: 4 rader cc 3m okänd höjd, bredd 150mm, ej justerbar höjd
Virke: Tryckimpregnerat spikat ca 20 år gammalt
Bjälklagstyp: Halvt nedsänkta kortlingar i bärlinorna. Bärlinorna har skurits ut till halva kortlingens höjd. Detta för att altanens höjdnivå skall va korrekt.
Bärlinor: 45x170 3st cc 110cm, 55cm överhäng på vardera sida.
Kortling: 45x95 cc 60cm
Trall: 22x95mm
Markförhåll.: Något lutande skiljer ca 10 cm på 10 meter. Ingen markduk eller makadam. Sandig,jordig och fluffig mark ingen påväxt på de 20 år altanen stått där.
Ny altan:
Mått: 4x10meter
Plint: ?
Virke: Tryckimpregnerat NTR A/B skruvat
Bjälklagstyp: ?
Bärlinor: ?
Kortling: ?
Trall: 28x120mm
- Vad är smartast att göra med avseende på bjälklag och plintar? Vad hade ni gjort?
- Hur ska jag förankra vindskydd på kortsidorna på bästa sätt? Stolpsko direkt i trallgolv där regel finns med fransk skruv?
Tack på förhand!
Befintlig altan:
Mått: 3,25x10meter
Plint: 4 rader cc 3m okänd höjd, bredd 150mm, ej justerbar höjd
Virke: Tryckimpregnerat spikat ca 20 år gammalt
Bjälklagstyp: Halvt nedsänkta kortlingar i bärlinorna. Bärlinorna har skurits ut till halva kortlingens höjd. Detta för att altanens höjdnivå skall va korrekt.
Bärlinor: 45x170 3st cc 110cm, 55cm överhäng på vardera sida.
Kortling: 45x95 cc 60cm
Trall: 22x95mm
Markförhåll.: Något lutande skiljer ca 10 cm på 10 meter. Ingen markduk eller makadam. Sandig,jordig och fluffig mark ingen påväxt på de 20 år altanen stått där.
Ny altan:
Mått: 4x10meter
Plint: ?
Virke: Tryckimpregnerat NTR A/B skruvat
Bjälklagstyp: ?
Bärlinor: ?
Kortling: ?
Trall: 28x120mm
- Vad är smartast att göra med avseende på bjälklag och plintar? Vad hade ni gjort?
- Hur ska jag förankra vindskydd på kortsidorna på bästa sätt? Stolpsko direkt i trallgolv där regel finns med fransk skruv?
Tack på förhand!
Det måste svaja lite som det är i dagsläget med det plintavståndet va?
Jag hade behållit befintliga bärlinor. Men först grävt ur lite, fyllt i mackadam och tryckt dit en trädgårdsplatta. 2st mellan varje plint.
Sen hade jag satt en till bärlina längst ut och bytt ut golvreglarna till nya 45x95 utan skarv.
Ska du sätta en vindskydd på kortsidan?
Jag hade behållit befintliga bärlinor. Men först grävt ur lite, fyllt i mackadam och tryckt dit en trädgårdsplatta. 2st mellan varje plint.
Sen hade jag satt en till bärlina längst ut och bytt ut golvreglarna till nya 45x95 utan skarv.
Ja det svajar mycket. Du tänker att man stöttar bärlinorna med trädgårdsplattor med två högar för mellan varje plint och lägger makadam under dessa?. Sedan tänker jag att bärlinorna är ca 20år, är det likabra att byta? De ser "ok" ut.maah skrev:Det måste svaja lite som det är i dagsläget med det plintavståndet va?
Vindskydd ska sitta på kortsidorna och ca 2m in på långsidorna jag vet inte riktigt hur, stolspo med fransk skruv genom trall där regeln sitter är det jag tänkt.
Är bekymrad över plattorna kommer sjunka motsvarande den biten som bärlinan sviktar samt att höjden blir svår att få till med trädgårdsplattor. Marken är sandjordig och fluffig.maah skrev:
Är inne på att sätta plintar istället med efterjusterbar stolpsko men jag antar att jag får lossa bärlinorna temporärt men det bör inte vara så krångligt.
Vad tror du?
Tack på förhand
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 947 inlägg
Lyft bort allt och sätt en extra rad med plinta mellan nuvarande. Det tror jag inte är så mycket extra jobb. Och så en ny rad plintar ytterst åt det håll du ska bredda.
40 löpmeter nya bärlinor får du väl för en tusenlapp, så ska du byta allt annat skulle jag byta dem med. Men känns hela regelverket friskt och bra skulle jag nog bara skarva på förlängningar och spara in de tusenlapparna.
Ska du ha vindskydd runt hörnet så se till att ha reglat så att du kan fästa ytterkanterna i reglar, för där får du rätt stora krafter när det blåser.
40 löpmeter nya bärlinor får du väl för en tusenlapp, så ska du byta allt annat skulle jag byta dem med. Men känns hela regelverket friskt och bra skulle jag nog bara skarva på förlängningar och spara in de tusenlapparna.
Ska du ha vindskydd runt hörnet så se till att ha reglat så att du kan fästa ytterkanterna i reglar, för där får du rätt stora krafter när det blåser.
Nötegårdsgubben skrev:Lyft bort allt och sätt en extra rad med plinta mellan nuvarande. Det tror jag inte är så mycket extra jobb. Och så en ny rad plintar ytterst åt det håll du ska bredda.
Det är gött att gräva lite så lägger en extra plintrad i mellanmaah skrev:
- Tillför det något att använda 45x170 som kortlingar i ändarna så att vindskyddet har bättre regelunderlag där?
- Bärlinorna ser rätt bra ut, vid byte så måste jag såga urgröpningar i bärlinorna där kortligarna korsar för att altanen inte ska slå i ytterdörren, precis som det är gjort nu, känns som det blir tidsödande.
- Oavsett så kommer jag få skarva den nya bärlineraden, vad finns för riktlinjer för skarvar? De befintliga skarvarna är gjorda med ca 120 cm överlapp och ligger över plintarna.
- Hur hade ni gjort ett trappsteg till denna altan? Det kommer vara ca 20cm till mark från trallen.
Jättetacksam för era svar
Jag skulle säga att urgröpningarna i bärlinorna försvagar bärlinan så pass mycket att du lika gärna gå ner i dimension och slippa göra urgröpningarna.
Det finns många teorier om hur skarvningar ska göras. Jag skarvar genom att skruva en regelbit på ca 100cm på båda sidor av bärlinan.
Det kanske inte är det optimala byggnadstekniskt, men på en altan fungerar det tillräckligt bra.
Det finns många teorier om hur skarvningar ska göras. Jag skarvar genom att skruva en regelbit på ca 100cm på båda sidor av bärlinan.
Det kanske inte är det optimala byggnadstekniskt, men på en altan fungerar det tillräckligt bra.
Det stämmer säkerligen att urgröpningarna försvagar såpass. Jag går nog därför ner till 45x145 och slipper massa småpulande med sågen, tack för tipset.maah skrev:Jag skulle säga att urgröpningarna i bärlinorna försvagar bärlinan så pass mycket att du lika gärna gå ner i dimension och slippa göra urgröpningarna.
Skarvarna med 120cm omlott verkar ha fungerat så kör vidare med det.
Trappsteget jag behöver funderar jag på att använda 2-stegs vagnstycke. Det övre steget får ligga dikt an mot kortlingarna. Skarvar man ihop dessa bäst med hålplatta, överlappande brädbit eller stor skruv rätt in i regeln?
Produkter som diskuteras: "hålplatta"
Hålplattor
Metallplattor med hål är flexibla infästningskomponenter som används i en rad olika konstruktioner och projekt. Dessa plattor kan bidra till att förstärka förbindelser, fördela laster jämnt, och ge en säker förankring eller fästpunkt
Läs mer
Har blivit helt paranoid över skarvarna, har sökt och blir ännu mer osäker.
Är det optimalt för mig att köpa två stycken 5,4meters bärlinor och skarva dom omlott över en 4" stolpsko på den mittersta plintraden?
Det blir då ca 0,4meter som går omlott över plinten.
En fransk skruv från var sida om stolpskon som går in i endast den bärlinan som är närmst.
Därefter dra två stycken konstruktionsskruvar som drar ihop dom två bärlinorna.
Typ denna http://essve.se/webcatalogue/skruv/689269-konstruktionsskruv-et-t-corrseal/
Funderar på om lasten på plinten blir snedfördelad när man lägger bärlinan längst ena kanten på en 4" stolpsko?
Eller är det försumbart tro?
Regelverket är förövrigt rivet
Det sitter idag 700mm betongplint med 4" stolpskor utan grus under. Blir att hyra en jordborr och gå loss för de nya hålen till påsk, så vill gärna veta om jag bör ha 4" stolpskor överallt även om lasten inte ligger i mitten av plinten?
Är det optimalt för mig att köpa två stycken 5,4meters bärlinor och skarva dom omlott över en 4" stolpsko på den mittersta plintraden?
Det blir då ca 0,4meter som går omlott över plinten.
En fransk skruv från var sida om stolpskon som går in i endast den bärlinan som är närmst.
Därefter dra två stycken konstruktionsskruvar som drar ihop dom två bärlinorna.
Typ denna http://essve.se/webcatalogue/skruv/689269-konstruktionsskruv-et-t-corrseal/
Funderar på om lasten på plinten blir snedfördelad när man lägger bärlinan längst ena kanten på en 4" stolpsko?
Eller är det försumbart tro?
Regelverket är förövrigt rivet
Redigerat:
Bästa stället att skarva bärlinan är inte över en plint utan en tredjedel över till nästa plint. Sök på forumet. Lägg bärlinorna ände mot ände och dra fast en enmeters bit på varje sida med skruv i mitten och i ändarna.
Snedlasten på balkskon behöver du inte oroa dig över, det är så kort bit att momentet är försumbart.
https://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/70555-skarva-barlina-i-mitt-fall.html
Snedlasten på balkskon behöver du inte oroa dig över, det är så kort bit att momentet är försumbart.
https://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/70555-skarva-barlina-i-mitt-fall.html