Hej,
Vi fick hösten 2018 vår betongtrappa ordnad av en lokal hantverkare. Han tog bort klinkers och gjöt ny betong, sen lade han puts på. Samtidigt byggde han en ny mur och putsade denna också. Jag kan tyvärr inte mer om detta men vet att han använt ett nät i putsen.
Efter första vintern, alltså våren 2019 så hade vi putssläpp på muren. Kontaktade honom och han kom och fixade det. I samma veva fick vi andra jobbiga problem i huset samtidigt med tillökning i familjen och vi fick lägga trappan på hyllan ett tag. Tanken var att måla den med sockelfärg men den fick förbli omålad. Det har blivit alltmer släpp i putsen och nu lossar stora sjok. Jag vet inte om detta är något vi får räkna med för att vi inte målat den men känns som att problemen hade uppstått ändå. Trappen är mycket smutsig o trist, o att den inte är målad bidrar väl till att den lättare blir smutsig, men jag tror att det inte är det stora problemet.
Nu undrar vi om det är rimligt av oss att höra av oss efter 2 år och säga att det är problem med putsen och be att han gör om det, igen... Eller om det faktum att trappen inte målats kan vara skälet till att den nya putsen också släpper. Alternativet är att låta en annan förhoppningsvis bättre hantverkare ta väck putsen och lägga ny, om det inte är omöjligt att få det att hålla av någon anledning jag inte känner till. Vi betalade nog en bit över 10k för jobbet, och det är kille som jobbar med fasader. Bifogar ett par bilder.
Vi fick hösten 2018 vår betongtrappa ordnad av en lokal hantverkare. Han tog bort klinkers och gjöt ny betong, sen lade han puts på. Samtidigt byggde han en ny mur och putsade denna också. Jag kan tyvärr inte mer om detta men vet att han använt ett nät i putsen.
Efter första vintern, alltså våren 2019 så hade vi putssläpp på muren. Kontaktade honom och han kom och fixade det. I samma veva fick vi andra jobbiga problem i huset samtidigt med tillökning i familjen och vi fick lägga trappan på hyllan ett tag. Tanken var att måla den med sockelfärg men den fick förbli omålad. Det har blivit alltmer släpp i putsen och nu lossar stora sjok. Jag vet inte om detta är något vi får räkna med för att vi inte målat den men känns som att problemen hade uppstått ändå. Trappen är mycket smutsig o trist, o att den inte är målad bidrar väl till att den lättare blir smutsig, men jag tror att det inte är det stora problemet.
Nu undrar vi om det är rimligt av oss att höra av oss efter 2 år och säga att det är problem med putsen och be att han gör om det, igen... Eller om det faktum att trappen inte målats kan vara skälet till att den nya putsen också släpper. Alternativet är att låta en annan förhoppningsvis bättre hantverkare ta väck putsen och lägga ny, om det inte är omöjligt att få det att hålla av någon anledning jag inte känner till. Vi betalade nog en bit över 10k för jobbet, och det är kille som jobbar med fasader. Bifogar ett par bilder.
Det är en extremt utsatt konstruktion och att en hantverkare ens vågar ge garantier för att det ska överleva frost förstår jag inte. Det finns helt enkelt inga verkliga garantier för denna lösning med så exponerad puts. Det som håller är betonggjutning.
Ok, så även om vi målat så hade det inte hållit? Konstigt att killen ville dra puts på, han borde ju veta att det inte skulle funka i så fall? Kan man måla direkt på betonggjutning? För känns ju som ett bättre alternativ då...Claes Sörmland skrev:
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 357 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 357 inlägg
Man målar aldrig på slitytor, men jag gissar att du menar på sidorna av trappan.
Och om man målar blir det oftast sämre då det låser in fukten.
Om det läcker igenom massa fukt i trappan så blir det svårlagat.
Det borde ha lagats med A bruk eller B bruk, vet du vilket bruk det lagades med ?
Och om man målar blir det oftast sämre då det låser in fukten.
Om det läcker igenom massa fukt i trappan så blir det svårlagat.
Det borde ha lagats med A bruk eller B bruk, vet du vilket bruk det lagades med ?
Jo precis sidorna var det vi pratade om att måla. Men då kanske bristande målning inte är anledning till att putsen släpper?
Nja, bruk vet jag inte. Tror han gjöt med ny betong på det gamla?
Någon idé kring om man kan begära att han tar bort den dåliga putsen o fixar betongen på sidorna?
Nja, bruk vet jag inte. Tror han gjöt med ny betong på det gamla?
Någon idé kring om man kan begära att han tar bort den dåliga putsen o fixar betongen på sidorna?
Har nu varit i kontakt med killen som utförde jobbet, han frånsäger sig allt ansvar för detta och menar på att det är för att det inte är målat. Vanvård tydligen. Tar väl dit en annan firma som får kolla om det är lönt att putsa igen eller om man hellre bara ska ha betong.
Har nu haft en annan lokal murare o tittat. Han säger att det är fel bruk som använts, kalkbruk. Det håller inte enligt på en trapp enligt honom. Det verkar ju så. Ska tydligen inte göra någon skillnad om man målar ovanpå heller, snarare förvärra...Jag tycker det känns jättekonstigt att första killen använde sånt om det nu är så dåligt. Han arbetar liksom med att putsa hus. Förhoppningsvis håller husen han putsar bättre än detta.N neo11 skrev:
Undrar om det är lönt att bråka med första killen och kräva att han gör om det med rätt bruk. Han hävdar ju vanvård. Vet inte om det finns några regler för vad som kan anses vara ett fullgott arbete gällande valet av bruk till en trappa... Kostar väl några tusen att få en vettig murare att slipa och sätta på cementbruk tänker jag.
Byggnadsvårdare
· Malmö
· 254 inlägg
Be om ett kvitto på materialet som han lagt ovan på.
När du helfiltar trappor eller allmäna betong slitytor så är i princip vidhäftning och sedan betongprodukter det enda som håller.
Målning bör undvikas då det bara förvärrar fukt i redan utsatt konstruktion.
De kostar 400-800 per säck så du kan lätt se skillnad på priset för att se var det har gått fel.
På dina bilder ser det ut som han har lagt ett vanligt bruk på, ser ut som ett c-bruk eller ännu värre ett kalkbruk från bilderna ( tror inte det dock då det är markant dyrare än vanligt c och om man ändå tänkt fuska så är det onödigt att köra på det dyrare)
Vad som också gått fel på sidorna av trappan är att det är för tunt putsat i förhållande till balast.
Balast borde vara 0-3 eller 0-4 på det bruk han använde och en allmän höftnig är 2-3* balast för att bruket ska fästa rätt.
Även det som är putsat på sidan är felaktigt grundat.
Hade han haft rätt material hade det under i bästa fall varit färgat rött (gå med a-bruk) men inget måste men det hade verkligen inte varit vitt snarare grått till mörkgrå.
Du borde kunna få pengar tillbaka på detta men du bör inte ha honom att göra om. Här har du en lista på grejer som bör göra att du får rätt i en reklamation.
1: Fel bruk på stegen, ska göras med tex sika 506 eller sto gm1 typ av bruk.
2: Fel grundning på putsade sidorna.
3: Fel bruk på sidorna (bör också vara betongprodukter för enhetlig färg men måste inte vara i hållbarhetssyfte)
4: För tunnt i förhållande balast
5: Fullt med rosor och ser i ärlighetens namn för jävligt ut, konsekvens av att det är för tunt på.
När du helfiltar trappor eller allmäna betong slitytor så är i princip vidhäftning och sedan betongprodukter det enda som håller.
Målning bör undvikas då det bara förvärrar fukt i redan utsatt konstruktion.
De kostar 400-800 per säck så du kan lätt se skillnad på priset för att se var det har gått fel.
På dina bilder ser det ut som han har lagt ett vanligt bruk på, ser ut som ett c-bruk eller ännu värre ett kalkbruk från bilderna ( tror inte det dock då det är markant dyrare än vanligt c och om man ändå tänkt fuska så är det onödigt att köra på det dyrare)
Vad som också gått fel på sidorna av trappan är att det är för tunt putsat i förhållande till balast.
Balast borde vara 0-3 eller 0-4 på det bruk han använde och en allmän höftnig är 2-3* balast för att bruket ska fästa rätt.
Även det som är putsat på sidan är felaktigt grundat.
Hade han haft rätt material hade det under i bästa fall varit färgat rött (gå med a-bruk) men inget måste men det hade verkligen inte varit vitt snarare grått till mörkgrå.
Du borde kunna få pengar tillbaka på detta men du bör inte ha honom att göra om. Här har du en lista på grejer som bör göra att du får rätt i en reklamation.
1: Fel bruk på stegen, ska göras med tex sika 506 eller sto gm1 typ av bruk.
2: Fel grundning på putsade sidorna.
3: Fel bruk på sidorna (bör också vara betongprodukter för enhetlig färg men måste inte vara i hållbarhetssyfte)
4: För tunnt i förhållande balast
5: Fullt med rosor och ser i ärlighetens namn för jävligt ut, konsekvens av att det är för tunt på.
Redigerat:
Klicka här för att svara