Hej!
Jag håller på att bygga kök och såg ett sånt snyggt kök i MDF och undrar hur ni tror luckorna är behandlade?
Jag tror inte det är valchromat utan kanske pigmenterad lack eller nåt? Hur är erfarenheten av mdf i kök, är det väldigt känsligt för vatten eller kan man behandla så det klarar av det?

• Ett modernt kök med MDF-skåp, stora fönster, rund spegel, träbord och växter i fönstret. Hängande lampor över bordet och inredning i neutral stil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brun MDF-bänk med skärbrädor, en spegel, kaffeapparat och burkar med pasta. Kylskåp och krukväxt i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Hoper78 skrev:
Hur är erfarenheten av mdf i kök, är det väldigt känsligt för vatten eller kan man behandla så det klarar av det?
Du lär behöva en tjock och tålig lack som skydd. MDF som den är är mycket känslig för vatten och fukt. Det är vanligt i kök att färgen på luckorna fått en liten skada. Är den då på en plats där den får vatten eller ånga på sig så sväller den upp och blir ful och oreparerbar. Min slutsats är att MDF är ett olämpligt material att använda i kök. Kökstillverkarna håller uppenbart inte med.

• Gilla
gaia och 3 till
  • Laddar…
H Hoper78 skrev:
Hej!
Jag håller på att bygga kök och såg ett sånt snyggt kök i MDF och undrar hur ni tror luckorna är behandlade?
Jag tror inte det är valchromat utan kanske pigmenterad lack eller nåt? Hur är erfarenheten av mdf i kök, är det väldigt känsligt för vatten eller kan man behandla så det klarar av det?
Dåligt om du tänkt dig en integrerad diskmaskin, tål inte ångan från diskmaskinen, luckan blir knottrig upptill.

Ja, jag har fattat att mdf är fuktkänslig men jag menar, de flesta specialbeställda köksluckor görs ju i MDF, typ Picky Living så det måste väl vara en fråga om hur mdf:en behandlas?

H Hoper78 skrev:
Ja, jag har fattat att mdf är fuktkänslig men jag menar, de flesta specialbeställda köksluckor görs ju i MDF, typ Picky Living så det måste väl vara en fråga om hur mdf:en behandlas?
Det är väl en fråga om hur MDF:en behandlas, hur noga ägaren är med att aldrig lämna fukt på den och vilken livslängd som merparten accepterar. Min slutsats är att uppsvälld och ful MDF är så vanligt att det uppenbart finns många kökstillverkare som misslyckas med att behandla den på ett tillräckligt bra sätt. Givetvis är det möjligt. Men vore det en enkel uppgift skulle nog inte så många kökstillverkare misslyckas med det.

• Gilla
gaia och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.