Husplaneringen är i full gång och vi har nu fastnat vid köket. Via vår husleverantör är det Marbodals kök vi är hänvisade till. Det vi står och väger mellan är deras vita näst billigaste lucka, vinga kritvit av vit MFC och Aspekt vit som är av vitmålad MDF.

Någon som har erfarenhet av dessa luckor eller material? Blir de skavda/fula fort?

Tacksam för alla svar :)!!

När det kommer till Marbodal så skulle jag valt en slät lucka. Vi gjorde tabben att välja en lucka med spegel. dumt val...

Båda är vad jag kan se släta så det är bra. MDF anses väl vara mer kvalitet än laminerad (mfc är det vad jag förstår)?.

Hade gått på aspekt i så fall, förutsatt att färgen känns okay. Kritvit är väldigt vitt.... Kommer ni ha vita vitvaror? De kommer troligtvis skilja i nyans då, vilket inte blir supersnyggt :)

målat lucka kan målas om

Tack för svaret Felde. Antar att den med spegel samlar mer damm/smuts?

Någon erfarenhet av om MFC blir sliten/kantstött snabbare än MDF?

Ja det gör den säkert, men tror det stora problemet är att lackningen är svårare att göra tät än på en slät lucka.

Jag skulle valt mdf då det precis som tidigare nämnts går att måla om. Upplever inte att de är känsliga mot kantstötning

Nu har vi varit på Marbodal i både Gbg och Halmstad och klämt och känt på luckorna. Vi valde tillslut den mörkgrå luckan i MFC. Den såg helt okej ut, även om kanten på den målade MDF-luckan var jämnare och finare.

Hade vi valt vit lucka så hade vi varit tvungna att ta någon av deras kritvita varianter (som var dyrare) eftersom de annars såg gula ut mot de vita vitvarorna. (Både Aspekt och Arkitekt plus blev för gula).

Vi tänkte att när vi tröttnat på köket om 15 år så kanske vi ändå vill byta luckorna helt istället för att måla om. Och även om vitt kök är klassiskt så var vi mer sugna på något mer ovanligt, så det fick bli det mörkgrå. Döljer lite mer fläckar än vitt också :p.

Till det blev det kompaktlaminat i svart som bänkskiva, känns mycket tåligare och tål mer kantstötning än vanliga laminatet :). I deras utställningar var både vanlig laminatskiva och grå kompaktlaminatskiva lite naggade i kanterna. Får dock bli ljus färg på glaset/kaklet på väggen för att det inte ska kännas som att laga mat i en mörk grotta :p.

För övrigt, Vinga Kritvit-luckan såg ganska B ut i kanterna, fick lite hyreslägenhetskänsla av den luckan...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.