Satsuki
En ögonskölj KAN rädda synen om man har otur och stänker något frätande i ögat, och inte kan ta sig till en vattenkran eller akuten på några minuter. Ögat är ruggigt känsligt och svårt att reparera om det går fel.... Viktigt också att tänka på att man ska skölja länge!

Angående förstahjälpen-utrustning; det är visat i studier att man handlar bätte och mer ändamålsenligt i en "nödsituation" om man är förberedd (orsaken till att man faktiskt ska lyssna på lygvärdinnorna innan avfärd och faktiskt vända på huvudet för att se vägen till närmaste nödutgång). Låter kanske överdrivet, men det är sant.
Behöver inte vara mer avancerat än att man någon gång faktiskt funderar över vad man gör och hur man gör om man t.ex slinter med en såg och fingret ligger kvar och blodet sprutar. Eller var ögonsköljen/kranen finns och om man hittar dit utan att se om man får något i ögonen. Vad gör man om det börjar brinna?
Superviktigt att våga tänka tanken, speciellt om man arbetar på en mer avskiljd plats där man måste förlita sig på sig själv att lösa evt problem, och inte har arbetskamrater eller anhöriga inom skrikhåll....

Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Fördelen med tavlorna kontra att ha plåster i en pappask i ett skåp är att det går så lätt att ta ett plåster.
För när skadan är framme och blodet rinner ner för fingret och man pressar i hopp såret med andra handens fingrar. Då vill man inte släppa den handen för att leta i ett skåp och ta fram pappasken med plåster och försöka pilla upp den för att leta efter lämplig storlek på plåster.

Och att ha någon typ av tejp kompress eller dylikt som inte fastnar i sår är galet bra.
För när stora skadan är gjord och man slänger på något snabbt och tar sig till sjukan. Och där skall dom ta bort det där som man snabbt tog för man hittade inte rätt förband. Och det har satt sig i såret och det är omöjligt för dom att lägga bedövning för det sitter ett fastklistrat-vad-vet-nu-är-för-typ-av-förband i vägen som gör mycket ondare att ta bort än vad själva skadan gjorde.

Det finns någon typ av förband som är väldigt bra om man tappar ett finger. Jag fick det på någon mässa och har ingen koll på vad det heter. Något dylikt är väldigt bra att ha, för om det händer vill man nog på ett relativt enkelt sätt fixa omläggningen.

Ögonskölj är galet bra att ha. Men det är ännu bättre att ta fram någon typ av skyddsglasögon om man vet mig sig att detta vad-man-nu-gör kan skada ögonen.

Och att inte ha första förband i verkstaden eller vart man nu är där man kan skada sig för att det skulle vara en smutsig miljö är dumt kan jag tycka. Bättre att stoppa blödningen snabbt med smutsigt förband än att inte lägga om.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
pär h skrev:
Fördelen med tavlorna kontra att ha plåster i en pappask i ett skåp är att det går så lätt att ta ett plåster.
För när skadan är framme och blodet rinner ner för fingret och man pressar i hopp såret med andra handens fingrar. Då vill man inte släppa den handen för att leta i ett skåp och ta fram pappasken med plåster och försöka pilla upp den för att leta efter lämplig storlek på plåster.

Och att ha någon typ av tejp kompress eller dylikt som inte fastnar i sår är galet bra.
För när stora skadan är gjord och man slänger på något snabbt och tar sig till sjukan. Och där skall dom ta bort det där som man snabbt tog för man hittade inte rätt förband. Och det har satt sig i såret och det är omöjligt för dom att lägga bedövning för det sitter ett fastklistrat-vad-vet-nu-är-för-typ-av-förband i vägen som gör mycket ondare att ta bort än vad själva skadan gjorde.

Det finns någon typ av förband som är väldigt bra om man tappar ett finger. Jag fick det på någon mässa och har ingen koll på vad det heter. Något dylikt är väldigt bra att ha, för om det händer vill man nog på ett relativt enkelt sätt fixa omläggningen.

Ögonskölj är galet bra att ha. Men det är ännu bättre att ta fram någon typ av skyddsglasögon om man vet mig sig att detta vad-man-nu-gör kan skada ögonen.

Och att inte ha första förband i verkstaden eller vart man nu är där man kan skada sig för att det skulle vara en smutsig miljö är dumt kan jag tycka. Bättre att stoppa blödningen snabbt med smutsigt förband än att inte lägga om.
Som sagt, det som orsakade skadan är knappast sterilt, så förbandet behöver inte heller vara det. Så rent som möjligt är förstås bra, men en bonus. Alla förpackade förband håller utmärkt i en verkstadsmiljö. Det viktigaste (vid en större blödning) är att stoppa blödningen.

Så här ser det ut hos mig. Snøgg på väggen och ett ordentligt första tryckförband. Övrga bra att ha saker i en plastlåda.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

KristinaRT skrev:
En ögonskölj KAN rädda synen om man har otur och stänker något frätande i ögat, och inte kan ta sig till en vattenkran eller akuten på några minuter.
Jo ögonskölj bör man ha.
Jag har fått frätande i ögat för många år sedan.
Jag och en bekant hyrde garage i äspholmsgaraget i skärholmen och var och titta i garaget och där låg lite skräp som behövde röjas ur och min bekant rykte undan en plastsäck var på det stänkte någon frätande vätska på mig och jag fick det i ögonen.
Fanns inget vatten där utan jag sprang över torget in på Mcdonalds knuffade undan alla i kön till toaletterna puttade bort en som var på väg in och sköljde ögonen, sedan fanns det en del väldigt arga människor som undrade vad jag höll på med ;)
Mina nya jeans var fulla med småhål efter stänken av vätskan som frätte hål direkt.
Efter det så är ögonskölj något som ska finnas.

• Gilla
Satsuki
  • Laddar…
S
123abc skrev:
Jag har i bilen, verkstaden och hemma mm det skadar inte att ha liggandes.
En liten väska till bilen kostar inte många kronor.
Däremot har jag väldigt lite plåster utan använder rullar med blått skumbandage istället, det sitter bättre och förstör inte rörligheten samt anpassningsbart efter hur mycket man behöver.
Första förband kostar för lite för att bli efterklok, vi vet alla att man gör sig illa ibland.

Ursäkta mig men förbandet ska alltid ligga i höger benficka och man ska alltid använda den skadades förband.
[länk]
Kvarvaran kanske endast gällde förbandet och inte rutinerna, är förbandet fortfarande sterilt?
oftast har du ju en bra ficka på vänster sidan oftast på snickarbrallor.

• Gilla
123abc
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.