Skar av toppen på ett av mina fingrar för ett gäng år sedan, runt midnatt, med en skarp tapetkniv. En fin liten bit som studsade iväg över bordet. Kändes ingenting, förrän efter en stund. Virade några varv torky runt och körde de 20 minutrarna till akuten, det var ändå på vägen hem. Väl in där, med blodet rinnandes ner på golvet och jag förklarar vad som hänt, så tittar nattsköterskan på mig och säger - Har du din patientbricka med dig...

• Gilla
pär h
  • Laddar…
thomasx skrev:
Skar av toppen på ett av mina fingrar för ett gäng år sedan, runt midnatt, med en skarp tapetkniv. En fin liten bit som studsade iväg över bordet. Kändes ingenting, förrän efter en stund. Virade några varv torky runt och körde de 20 minutrarna till akuten, det var ändå på vägen hem. Väl in där, med blodet rinnandes ner på golvet och jag förklarar vad som hänt, så tittar nattsköterskan på mig och säger - Har du din patientbricka med dig...
Satt på akuten på Karolinska för många år sen (min sambo var uppe på nån avdelning och födde barn) när en 245a bromsade in utanför dörrarna och en stadig kille men stövlar overall och LRF keps stapplade in, det rann blod ur ena stöveln. Killen förklarade i kassan att han hade fått lastbilen på foten när han skulle byta bromsar, men efter mycket bök lyckats få tag i domkraften och fått bort bilen från foten. Sköterskan började med att han inte kunde ställa bilen utanför dörrarna, han kontrade med att nån annan fick flytta bilen för det var jäkligt svårt att koppla utan vänster fot, och att han redan kört hit från Upplandsväsby, sen drämde han bilnycklarna i disken. När sköterska då fortsatte med " har du patientbrickan" höll han på att riva hela kuren hon satt i.

• Gilla
HashtagPL400
  • Laddar…
Kanske dags för en liten jultävling? Vem bygger den snyggaste förbandslösningen? Jag hinner dåligt själv men kan bidra med hurrarop.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Har ett par av försvarets tryckförband liggandes, men det skulle verkligen kunna utökas med lite bättre och sterilare grejer. Nu förtiden har man ju i alla fall nästan alltid en telefon väldigt nära. Rätt var det är så blir det en gång när det inte bara var nära ögat.

Dock har jag ganska nyligen införskaffat en brandsläckare och brandfilt till garaget, så man slipper springa in och hämta det ifall det skulle behövas.

Jag har nog bara papper. Den värsta gången jag gjorde illa mig var då jag städade bastun :P m Knogen skalades upp typ, blödde som fan.

Först nu som jag kan ta av ringen från ringfingret igen. Blev en liten bula där kvar efter det läkt.

tommib
Imponerande att folk har sådana förstaförbandstavlor hemma. Det är betydligt mer än vad jag har, och en bra idé. Speciellt ögonsköljen. En tanke bara apropå att många kommenterar ang sterila saker. Det är onödigt i hemmasammanhang. Såret är troligen inte skapat av något sterilt i alla fall, vilket innebär att det måste rengöras ordentligt (med tvål och vatten företrädesvis) innan det plåstras om. Med större sår som kräver syslöjd måste man ändå åka till sjukhus så då räcker det med att få stopp på blödningen med något som är rimligt rent. Papper och tejp funkar bra, helst då något som inte fastnar som någon föreslog längre upp. Själv har jag non-wovenkompresser hemma med en glatt yta som inte fastnar i såret. För eventuella större sår är det improviserat tryckförband som gäller med handdukar/spännband.

....måste nog ta en sväng till lämplig butik och skaffa just ögonskölj.....

Sen är det bästa helt enkelt att inte vara ensam hemma när man pysslar med farliga saker. Det är förvånansvärt svårt att få på ett rimligt tryckförband med bara en hand.

S
så är det så här också. har man ett bra kit för skador så händer det inte mycket alvarligt.
men skulle man inte ha så händer säkert något.
många av servicegänget skulle ha lite små första förband på sig. men skulle aldrig hända

Har inget förbandsmateriel alls i snickeri och verkstad. Alldeles för skitig miljö för förvaring och främst applicering av sådant. Använder vid behov andra handen som förband till jag kommer till badrummet där en första tvätt kan ske och beslut om jag ska vara gör det självare även när det gäller att laga hål i kroppen, eller om jag ska anlita proffs. Förbandstypen beror ju också på det valet - täck eller i värsta fall tryckförband om jag behöver vårdhjälp, eller plåster, suturremsor, snögg eller vad det nu blir om jag väljer att göra jobbet själv.

Vill för övrigt slå ett slag för snögg (och dylika produkter av andra märken) som i stort sett ersätter all annan förbandsmateriel från plåster till stora tryckförband i akuta skeden. Använder det rätt mycket i jobbet också. Väldigt snabbjobbat och lätt att applicera även på jobbiga kroppsdelar som tår och huvud.

För den som tänkte komplettera med en ögonsköljare, fundera på var ni lägger den. Är man själv är det inte så kul att fumla runt och leta efter den.....

Just ögonskölj har jag inte tänkt på tidigare men är såklart bra att ha. Ska skaffas; bra tips också att förvara den så man kan hitta den om så med ögonen stängda.

Överhuvudtaget många bra idéer och synpunkter som tacksamt tas emot. Snögg-produkterna verkar ju väldigt intressanta efter en snabb koll på nätet men är väl lite fundersam när det gäller hållbarheten. Tänker man sig för och har tur kan det ju dröja innan grejorna behövs — surt om materialet åldrats så att det förlorat sina egenskaper då. Får kolla vidare men tackar för tipset.

Kom på nu att jag har en gammal Fine Woodworking med en artikel som hanterar just det här ämnet. Ska se om jag kan hitta den och posta deras förslag till första förband-kit.

Tack för alla tips hittills, inklusive gaffatejp och svordomar ;)
//Ronnie

Har ett förbandsskåp i verkstaden och en kvarvara från lumpen ett förstaförband i vänster benficka.
Sedan ett par brandsläckare och brandfilt i verkstan

Jag har i bilen, verkstaden och hemma mm det skadar inte att ha liggandes.
En liten väska till bilen kostar inte många kronor.
Däremot har jag väldigt lite plåster utan använder rullar med blått skumbandage istället, det sitter bättre och förstör inte rörligheten samt anpassningsbart efter hur mycket man behöver.
Första förband kostar för lite för att bli efterklok, vi vet alla att man gör sig illa ibland.

teed skrev:
Har ett förbandsskåp i verkstaden och en kvarvara från lumpen ett förstaförband i vänster benficka.
Ursäkta mig men förbandet ska alltid ligga i höger benficka och man ska alltid använda den skadades förband.
http://www.soldf.com/faltbyxa90.html
Kvarvaran kanske endast gällde förbandet och inte rutinerna, är förbandet fortfarande sterilt?

Redigerat:
Jag har ögonskölj monterat på väggen (två ställen) för paniksituationer och mindre 30ml engångsbehållare för "vanligt" skräp i ögat på samma ställe.

Detta köpte jag efter att ha varit på akuten ett par gånger på kort tid efter att ha fått grejer i ögonen. Värst var nog någon sorts mögeltvätt (jag såg fortfarande tack och lov) men att ramla omkring ensam hemma ont som fan (med vetskapen att det stog extra tydligt på den flaskan hur allvarligt just denna kemikalie var och det kändes att varje sekund var dyrbar) med händer täckta i samma kemikalie och försöka snabbt tvätta händer för att kunna skölja under kranen var inte kul.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.