14 271 läst ·
60 svar
14k läst
60 svar
Om man har en utbildning som elektriker med Begränsad el behörighet, vad gäller idag
Industrin brukar ha en egen sorts elektriker som går under benämningen industrielektriker vilket är ett yrke långt ifrån installationselektriker som vanligtvis hittas hos "vanligt folk" samt vid nyinstallationer.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Ja, jag vet. Jag har varit en. Men frågan om behörighet kommer ändå upp på större industrier.E elmont skrev:
Njau min erfarenhet från större industri är att de benäms elmontörer och tillhör en installationsavdelning, sen kräver även det här stor kompetens att montera rätt samt även snyggt.E elmont skrev:
Sen överlämnas utrustningen till elavdelningen som "grönar", provar av samt driftsätter utrustningen och där hittar man då "elektriker".
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Njae, på större industrier så skiljer det en hel del mellan olika grupper. Det mesta elarbetet i form av underhåll som genomförs är trots allt svagström; styr och regler. Så där behövs ingen "behörighet", eller kunskap kring elinstallation i allmänhet. (Jag skruvade upp exakt ett vägguttag under min tid i industrin.)A avh67f skrev:
När jag själv var i branschen så hickade en chef till när han insåg att han var den som stod för behörigheten för nästan 1000 man (mig inkluderad)... Så problemet är att det är en hel del arbete som faktiskt faller under ellagen, men man blandar och ger ganska friskt. Det går inte i praktiken att dra gränsen där ellagen gör det.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Tja "helt" är väl att ta i. Men även under senare tid så var det naturligtvis skillnad mellan elprogrammet på gymnasiet som var inriktat mot elektrikeryrket och exv. 4-årig teknisk som var en mycket vanlig bakgrund för industrielektrikerna jag jobbade med.E elmont skrev:
Jo men tar man tyngre industri så har man ju separerat montage och avprovning/driftsättning.lars_stefan_axelsson skrev:
Visst krävs det kunskap hur man monterar en 10kV kabel inkl brytarfack men montaget lämnas ju sedan över till en elavdelning för driftsättning.
Nja, de behöver fortfarande en elinstallatör med auktorisation samt egenkontrollprogram.A avh67f skrev:
Det är endast kravet på registrering hos elsäkerhetsverket som försvinner om man endast arbetar på egen anläggning.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Ja, det mesta av den naturen görs ju en gång för alla. Ofta tom av inköpt personal/företag. Det mesta en industrielektriker gör är trots allt underhåll. Dvs felsöker och byter ut trasiga maskindelar (motorer, motorer, motorer!), komponenter, gör vissa enklare ombyggnader av anläggningar som inte fungerar som tänkt, programmerar om styrsystem när förhållandena ändrats osv. osv.P paralun skrev:
Men allt detta skiljer sig naturligtvis mellan olika typer av industier. Jag har själv egentligen bara erfarenhet av verkstadsindustrin. Jobbar man på ett kraftverk, eller vad det vara må så kan det naturligtvis skilja sig.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Precis. Det är lika enkelt att ta livet av en industriarbetare genom elolycka som en hemmansägare. (Ja, antagligen lättare...) Så det är ju rätt och rimligt att allt inte bara är "kör så det ryker" för att man är i en industrilokal.Mikael_L skrev:
Att det sedan (antagligen fortfarande) tummas en hel del på detta i den så kallade verkligheten, det är en annan sak.
Men vad jag ville komma åt är att mycket av det behörighetskrävande (jaja, det heter inte så längre) arbetet är av enklare natur sett till lagens mening; dvs koppla bort och dit en ersättningsmaskin för service och utbyte vid haveri, osv. osv. Det är sällan man gör nyinstallationer, eller dimensionerar anläggningar o dylikt. Så även fast den begränsade behörigheten inte egentligen kanske var tänkt för det, så passar den ganska bra på många arbetsuppgifter.
Jo om man tar man pappers samt stålindustrin som exempel så hyr man in elmontörer som monterar enligt dokumentationen och sedan tar elavdelningen över. Mycket effektivare och billigare.lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, det mesta av den naturen görs ju en gång för alla. Ofta tom av inköpt personal/företag. Det mesta en industrielektriker gör är trots allt underhåll. Dvs felsöker och byter ut trasiga maskindelar (motorer, motorer, motorer!), komponenter, gör vissa enklare ombyggnader av anläggningar som inte fungerar som tänkt, programmerar om styrsystem när förhållandena ändrats osv. osv.
Men allt detta skiljer sig naturligtvis mellan olika typer av industier. Jag har själv egentligen bara erfarenhet av verkstadsindustrin. Jobbar man på ett kraftverk, eller vad det vara må så kan det naturligtvis skilja sig.
På min tid (90-93) så var det först den vanliga elektrikerlinjen i 2 år och sedan kunde man gå en påbyggnad på ett år för industrielektriker.lars_stefan_axelsson skrev:
Sen gick man ut i arbetslöshet eftersom det var byggkris och misär just då 🤔
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Jo och det viktiga är ju att elavdelningen sedan "avgrönar" dvs kollar att allt är rätt monterat mot dokumentationen, man gör en avprovning av reläskydd etc, rotationsprov om det är en motor som ska drivas, utför eventuellt andra driftprov ihop med driften, ger tummen upp till driften att tuta och köra.lars_stefan_axelsson skrev: