70 056 läst ·
1 022 svar
70k läst
1,0k svar
Om att resa med en elbil
Jag kör ofta i 90 på 110, det sparar massor av bränsle och det finns en speciell fil bara avsedd för omkörning som man inte får nyttja om man inte kör om så vad är problemet?Rejäl skrev:
Nej du är inte inkluderad i den skaran😉Alfredo skrev:
Skulle jag vara elbilsfantast??? Och på vilket sätt skulle jag ha någon slags "egen vinning"??? Och vad har denna hastighetsfråga att göra med elbilar???
Jag har bara oerhört svårt att tro att man får böter bara för att man kör 90 km/h på en motorväg med hastighetsbegränsningen 110 km/h. Påstår din anställde det tror jag han har lurat dig. Han kanske gjorde andra dumheter och skämdes för dessa, vad vet jag.
Men att:
enbart för att:
tror jag helt enkelt inte på.
Du ligger fortsatt kvar på topp tre listan🍾
Redigerat av moderator:
Min erfarenhet med id3 och snabbladdning gör att jag kommer inte välja elbilen på vintern, eller kallare än 5 grader. Hittar inte fakturan nu, men jag satt på en 180kw laddare i dryga 25 minuter och fick i patetiskt lite i bilen så för att komma från 30%-80% hade jag nog fått sitta i en dryg timme. Då hade jag först kört 35 km så kall kan den inte varit.
Så långresorna får bensin/diesel lösa för mig. Vägrar dessutom riskera att hamna i en jävla kö för att sitta där i evigheter för att köra vidare. 5-10 minuter hade jag köpt men inte mer.
Så långresorna får bensin/diesel lösa för mig. Vägrar dessutom riskera att hamna i en jävla kö för att sitta där i evigheter för att köra vidare. 5-10 minuter hade jag köpt men inte mer.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
För att återgå lite till ämnet är det med start idag en av årets största resehelger. Vill man få en liten känsla för hur knöligt det skulle vara att köra elbil idag kan man surfa in på https://chargefinder.com/se och titta längs ens tänkta rutt hur tillgängligheten på laddare ser ut. På den rutten jag ska åka imorgon är det mer tryck än vanligt, men finns fortfarande laddare lediga på de flesta laddplatser. Två nätverk har lite mer tryck än de andra och det är Tesla och Ionity.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 911 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 911 inlägg
En fråga till @Rejäl, din anställde som fick böter för att kört för långsamt, vad höll han för hastighet och vad var det för hastighetsbegränsning på platsen? Det är möjligt jag missat den informationen, men allt jag ser är att han körde för långsamt. Var det att han körde 80 km/h där det var 110 km/h eller körde han 50 km/h på samma väg eller ännu långsammare?
Jag tycker att de allra flesta i trafiken kör under hastighetsbegränsningen. Sätter jag farthållaren på 110 km/h eller 120 km/h beroende på väg så passerar jag utan tvekan dubbel så många som jag blir passerad av. Jag tycker vanliga "elbilar" som kör under hastighetsbegränsningen är Volvo-bilar med en beteckning som D2/D3/D4/D5 på bakluckan, eller bilar från VW-koncernen med TDI/TSI på bakluckan etc, sällan en Tesla, de kör om mig snarare. Om man drar slutsatsen att det är elbilar som kör långsamt så skulle jag gissa att andelen elbilar i Sverige ligger runt 60-70%
Jag tycker att de allra flesta i trafiken kör under hastighetsbegränsningen. Sätter jag farthållaren på 110 km/h eller 120 km/h beroende på väg så passerar jag utan tvekan dubbel så många som jag blir passerad av. Jag tycker vanliga "elbilar" som kör under hastighetsbegränsningen är Volvo-bilar med en beteckning som D2/D3/D4/D5 på bakluckan, eller bilar från VW-koncernen med TDI/TSI på bakluckan etc, sällan en Tesla, de kör om mig snarare. Om man drar slutsatsen att det är elbilar som kör långsamt så skulle jag gissa att andelen elbilar i Sverige ligger runt 60-70%
Hm, behöver man alltså boka innan på tänkta platser vid långresa med elbil?JanneJanne123 skrev:
För att återgå lite till ämnet är det med start idag en av årets största resehelger. Vill man få en liten känsla för hur knöligt det skulle vara att köra elbil idag kan man surfa in på [länk] och titta längs ens tänkta rutt hur tillgängligheten på laddare ser ut. På den rutten jag ska åka imorgon är det mer tryck än vanligt, men finns fortfarande laddare lediga på de flesta laddplatser. Två nätverk har lite mer tryck än de andra och det är Tesla och Ionity.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Man behöver/kan inte boka, men är man taktisk kollar man i förväg lite hur beläggningen ser ut på några utvalda laddare som passar bra längs vägen och väljer en där det finns gott om plats. Eller så gör man som artikelförfattaren och åker till en utan att kolla tillgängligheten först och blir ”besviken” när man kommer fram.
Recharges anläggning i Borlänge har denna status just nu, så dit är ju bra att sikta istället för Tesla som just nu har lite högre beläggning
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Recharges anläggning i Borlänge har denna status just nu, så dit är ju bra att sikta istället för Tesla som just nu har lite högre beläggning
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 695 inlägg
Jag anar att vi inte kommer veta mer från Rejäl här tyvärr.Fairlane skrev:
En fråga till @Rejäl, din anställde som fick böter för att kört för långsamt, vad höll han för hastighet och vad var det för hastighetsbegränsning på platsen? Det är möjligt jag missat den informationen, men allt jag ser är att han körde för långsamt. Var det att han körde 80 km/h där det var 110 km/h eller körde han 50 km/h på samma väg eller ännu långsammare?
Jag tycker att de allra flesta i trafiken kör under hastighetsbegränsningen. Sätter jag farthållaren på 110 km/h eller 120 km/h beroende på väg så passerar jag utan tvekan dubbel så många som jag blir passerad av. Jag tycker vanliga "elbilar" som kör under hastighetsbegränsningen är Volvo-bilar med en beteckning som D2/D3/D4/D5 på bakluckan, eller bilar från VW-koncernen med TDI/TSI på bakluckan etc, sällan en Tesla, de kör om mig snarare. Om man drar slutsatsen att det är elbilar som kör långsamt så skulle jag gissa att andelen elbilar i Sverige ligger runt 60-70%
Medlem
· Uppland
· 2 526 inlägg
Elbilar drar bara värme när de står still. De trivs bra i vanliga bilköer, men självklart inte dyngslånga köer. Bilar med förbränningsmotor drar bensin även när de står still i kön.Isakare skrev:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Åker faktiskt exakt den sträckan imorgon förmiddag, lovar att räkna alla strandsatta elbilar och även de bilar som identifierar sig som drivna av andra energikällor.Isakare skrev:
Nu händer det väl inte så ofta kanske att man sitter dygn. Sist det hände i Skåne var ju 2009, frågan är faktiskt hur elbilsförare som inte har bra ladd hade klarat sig. I den igensnöade vägen var där ju drygt 500 bilar där de med låg soppa fick hoppa över i andra bilar för att få värme.H HenrikHuslöse skrev:
Där är problemet löst omgående med en dunk. Om det hade varit omvänt med xx antal elbilar som fått torsk så handlar det om xx antal bärgare istället.
Nu vill vi såklart inte få dygnsköer pga inkompetens hos snöröjare. (hårt sagt men så är det här nere om man exkluderar österlen)
Själv fick jag för nått år sen sitta i kö i ett par timmar, resan tar i normaltillstånd 34 minuter, jag var hemma 2030 och slutade 16 den dagen. I en diesel då i för sig.
Det är väl fördelen med id3ans gps, kör med den igång när jag ska antingen hem eller till jobbet för att se trafikstörningarna.

