P
J JohanLun skrev:
Det har väl inte med elbilar och göra? Eller var det i det specifika fallet en elbil som kördes?

Jag har en gammal veteranbil som har kanske 120 som maxhastighet. Men det känns rätt tveksamt att hålla stumt plattan i mattan. Nu kör jag den extremt sällan nuförtiden, men när jag gjorde det oftare så höll jag nog 80-90 även på motorväg. Även väghållning mm gjorde att det kändes tryggast.

Jag har även kört lastbil och kör rätt ofta bil med släp. Är rätt tacksam att de flesta trafikanter verkar kunna hantera att vissa fordon av olika anledningar kör 80 på 110 väg...
Läs från början så du kommer in i matchen😉
Det handlar inte inte om lastbilar och släpvagnskörning överhuvudtaget utan det var jannejanne123 ursäkt på ursäkt som drogs in i diskussionen som till slut ballar ur..
 
Rejäl skrev:
Du är den enda som har frågat det eller har du sett något jag har missat.

Skulle inte inkluderat dig under dom som har egenintresse i att köra så sakta som 80Km/h på en 110Km/h väg så det tar jag tillbaka❤️
Det är nog bara jag som frågat, de flesta andra ifrågasätter ditt påstående och menar att nått saknas i historian och det är därför jag efterfrågar mer detaljer såsom varför följdes inte trafikrytmen?

Tack! Äger bara en laddhybrid så det är inte lönt att snåla på motorvägen 😉
 
  • Gilla
frasen_36 och 5 till
  • Laddar…
P
13th Marine 13th Marine skrev:
Det är nog bara jag som frågat, de flesta andra ifrågasätter ditt påstående och menar att nått saknas i historian och det är därför jag efterfrågar mer detaljer såsom varför följdes inte trafikrytmen?

Tack! Äger bara en laddhybrid så det är inte lönt att snåla på motorvägen 😉
Och det ska inte handla om bränsle ekonomi utan säkerhet i alla lägen före..
Där av bör man köra enligt hastighetsbegränsningarna och håller man sig i närheten av dessa så blir det inte några problem vare sig du kör några km/h för fort eller för sakta…
 
J
Rejäl skrev:
Läs från början så du kommer in i matchen😉
Det handlar inte inte om lastbilar och släpvagnskörning överhuvudtaget utan det var jannejanne123 ursäkt på ursäkt som drogs in i diskussionen som till slut ballar ur..
Du hävdar att alla utom just de fordonstyper som är tekniskt begränsade bör ha böter om de framförs i 80km/h i högerfil på motorväg. Jag påstår att det är tillåtet att köra så och problemet isåfall ligger hos medtrafikanter som inte kan hantera det.
13th Marine 13th Marine skrev:
Det är nog bara jag som frågat, de flesta andra ifrågasätter ditt påstående och menar att nått saknas i historian och det är därför jag efterfrågar mer detaljer såsom varför följdes inte trafikrytmen?
Jag har nog då tyvärr bara ifrågasatt genom att fråga om denne person verkligen BARA kört 80 eller om det också varit mer som hänt som du (eller denne person) inte berättar.
 
  • Gilla
frasen_36 och 7 till
  • Laddar…
K
Rejäl skrev:
Men det blir så meningslöst för ni vet ju alltid bäst inte bara du utan de flesta som har motsagt sig detta är Elbilsfantaster som har en egenvinning i detta så där av blir det lite onödigt…
Varför skulle "elbilsfantaster" ha någon som helst egen vinning i detta?

/Krille
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
J
Rejäl skrev:
Och det ska inte handla om bränsle ekonomi utan säkerhet i alla lägen före..
Där av bör man köra enligt hastighetsbegränsningarna och håller man sig i närheten av dessa så blir det inte några problem vare sig du kör några km/h för fort eller för sakta…
det du inte förstått är att DET ÄR TILLÅTET att köra 80 i högerfil på motorvägen. Det behövs inget argument. Det räcker att föraren känner att det för hen är den bästa hastigheten.

Om man kör 45 på en torr motorväg med bra sikt så är det relevant att ha en motivering.

Eller om man kör 80 i vänster eller mittenfil.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
J
K Krille4 skrev:
Varför skulle "elbilsfantaster" ha någon som helst egen vinning i detta?

/Krille
Både JanneJanne och jag har ju sagt att vi kör elbil och snarare kör över än under hastighetsbegränsningen. Då var Rejälen snabb att säga att det är fel att köra för fort, vilket det givetvis är. Men jag har inte nåt "elbilssyfte" att hävda att man måste få köra 80. Det är något som jag tyckt ända sen jag tog körkort. Att jag sällan gör det är en helt annan sak.

Edit: jag lyckades citera krille istf Rejäl. Sorry Krille...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
R
Rejäl skrev:
Helt rätt ni vet inte alls vad som hände..utan ni bara spekulerar som vanligt inte första gången för den delen heller…
Fast då upprepar jag att jag haft denna diskussionen med ett par poliser, vid ett flertal tillfällen. Den ena har t.o.m. varit lärare på polishögskolan.

Båda poliserna var helt enstämmiga i att det INTE delas ut några böter för att men kör några tiotals km/h saktare än hastighetsbegränsningen på en 110-väg. Det ska till hastigheter ner mot 20-30km/h och dessutom utan någon rimlig anledning.

Jag är övertygad om att din kollega har betett sig illa på fler sätt än att ha hållit en för låg hastighet. Exempelvis med flit försökt stoppa bilister som vill köra om.

Att du sett en böteslapp är inget vidare bevis på motsatsen.
 
  • Gilla
  • Älska
vcx och 8 till
  • Laddar…
P
R RoAd skrev:
Båda poliserna var helt enstämmiga i att det INTE delas ut några böter för att men kör några tiotals km/h saktare än hastighetsbegränsningen på en 110-väg. Det ska till hastigheter ner mot 20-30km/h och dessutom utan någon rimlig anledning.
Vi har själv Poliser inom nära släkt..
Diskussionen har handlat om 30km/h för sakta på motorvägen…
 
Rejäl skrev:
Och det ska inte handla om bränsle ekonomi utan säkerhet i alla lägen före..
Där av bör man köra enligt hastighetsbegränsningarna och håller man sig i närheten av dessa så blir det inte några problem vare sig du kör några km/h för fort eller för sakta…
Så du vet helt enkelt inte varför din kollega fick böter? 🙄
 
  • Gilla
frasen_36 och 5 till
  • Laddar…
P
13th Marine 13th Marine skrev:
Så du vet helt enkelt inte varför din kollega fick böter? 🙄
Jo för framkallande av fara vid för låg hastighet på motorväg..
Det är polisens bedömning på plats efter omständigheterna som gäller för bedömningen, hade jag vetat denna diskussionen så hade jag begärt en skriftlig redogörelse utav min service kille men givetvis hade jag inte detta i åtanken…
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
R
Rejäl skrev:
Vi har själv Poliser inom nära släkt..
Diskussionen har handlat om 30km/h för sakta på motorvägen…
Ja, jag har läst diskussionen. Enbart att köra 80km/h på 110-väg ger inte böter. Det är ingen trafikfara. Om hastigheten i sig ska utgöra en fara du blir bötfälld för så måste den vara mycket lägre.
 
  • Gilla
  • Älska
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Jo för framkallande av fara vid för låg hastighet på motorväg..
Det är polisens bedömning på plats efter omständigheterna som gäller för bedömningen, hade jag vetat denna diskussionen så hade jag begärt en skriftlig redogörelse utav min service kille men givetvis hade jag inte detta i åtanken…
Och varför körde han för långsamt?

Låter som där pudelns kärna ligger.
 
  • Gilla
vcx och 4 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Men det blir så meningslöst för ni vet ju alltid bäst inte bara du utan de flesta som har motsagt sig detta är Elbilsfantaster som har en egenvinning i detta så där av blir det lite onödigt…
Skulle jag vara elbilsfantast??? Och på vilket sätt skulle jag ha någon slags "egen vinning"??? Och vad har denna hastighetsfråga att göra med elbilar???

Jag har bara oerhört svårt att tro att man får böter bara för att man kör 90 km/h på en motorväg med hastighetsbegränsningen 110 km/h. Påstår din anställde det tror jag han har lurat dig. Han kanske gjorde andra dumheter och skämdes för dessa, vad vet jag.

Men att:
Rejäl skrev:
Har ju varit med när en anställd har fått böter
enbart för att:
Rejäl skrev:
Återigen bör man inte köra i 90 på 110 väg detta är o kan klassas som trafikfarligt av ordningsmakten
tror jag helt enkelt inte på.
 
  • Gilla
vcx och 5 till
  • Laddar…
J
Rejäl skrev:
Vi har själv Poliser inom nära släkt..
Diskussionen har handlat om 30km/h för sakta på motorvägen…
Satte du din polissläkting att ta fast kollegan för att du var irriterad att han brukar köra långsamt, eller jag förstår inte sambandet?

Eller att poliser kan resonera lika galet du gör nu då du delar samma gener med dem?

Diskussionen handlar företrädelsevis om hastigheter ca 30 lägre än 110, dvs 80, då det är där som högerfilen brukar hamna iom alla lastbilar - därav kör väl oftast elbilarna det också. Menar du att det är rätt att vi diskuterar hastigheter kring 80, eller att det är felaktigt? Kör elbilarna betydigt långsammare eller anser du att polisen ska bötfälla de som kör 100 också?

Sambandet att man sänker hastigheten är troligen pga två orsaker, dels att lastbilar som håller under detta har större chans att stanna, dels att luftmotståndet är betydligt lägre i dessa hastigheter vilket leder till en markant mindre energiåtgång. Det är inte en linjär minskning, dvs att gå från 90 till 60 ger inte alls samma vinst som 120 till 90.

30 km/h för sakta kan man inte säga. 30 km/h under maxhastighet. Det är MAX hastighet. Inte påbjuden hastighet som inte får underskridas. Du får inte köra 111 på 110 väg. Men du får köra 109... och 90. Med den osäkerhet som finns i bilars hastighetsmätare och att alla inte har farthållare gör att ska man vara säker på att köra UNDER maxhastigheten så är det klokast att lägga sig på kanske 100km/h på motorväg...
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.