70 056 läst ·
1 022 svar
70k läst
1,0k svar
Om att resa med en elbil
Svårt kan det vara för många men det har jag själv sett med mina ögon så vet inte vad jag ska bemöta dina spekuleringar med🤷😉J JohanLun skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 694 inlägg
Medlem
· Uppland
· 2 526 inlägg
Fordon måste klara minst 40 km/h för att få framföras på motorväg så förare måste vara beredda på att fordon som kör så sakta kan finns på vägen. Till exempel en mobilkran gör ofta bara 50 km/h men får ändå färdas på motorväg.Rejäl skrev:
Jag har faktiskt blivit stoppad för att ha kört sakta på motorväg när bilen krånglade. Jag fick blåsa och köra vidare i samma fart. Polisen som stoppade mig berättade att långsamma förare ofta är berusade.
Snälla sluta nu - man får inte böter bara för att man kör 80 istället för 110 km/h.Rejäl skrev:I hastigheten 140 så blir du av med körkortet då du kommer upp i 30km/h för fort..
Lite så tänker någ ordningsmakten om att köra för sakta med att kor du i 50km/h på en motorväg så riskerar du indraget körkort för uppkallande av fara kanske (kan inte dom rätta benämningarna av rättsväsendet)medan om du kör 30km/h för sakta så blir det en tillsägelse med böter..
Har som sagt i närtid haft en anställd som åkte dit för detta..
/Krille
Ja du har helt rätt det är upp till det enskilde polisen vid tillfället att bedöma din giltighet att köra uppenbart för sakta som 30km/h kan vara beroende på omständigheterna…H HenrikHuslöse skrev:Fordon måste klara minst 40 km/h för att få framföras på motorväg så förare måste vara beredda på att fordon som kör så sakta kan finns på vägen. Till exempel en mobilkran gör ofta bara 50 km/h men får ändå färdas på motorväg.
Jag har faktiskt blivit stoppad för att ha kört sakta på motorväg när bilen krånglade. Jag fick blåsa och köra vidare i samma fart. Polisen som stoppade mig berättade att långsamma förare ofta är berusade.
Det finns rätt många som har sluppit fortkörnings böter med men fått en uppmaning om att inte göra det igen…
https://www.gjensidige.se/privat/artiklar/manga-stor-sig-pa-de-som-kor-for-langsamt
Redigerat av moderator:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 694 inlägg
Så vi vet egentligen inte alls vad som hände.Rejäl skrev:
Jag har som många andra väldigt svårt att tro att det bara handlade om att kollegan höll 80 på hundraväg utan troligtvis körde ryckigt (kolla på telefonen?) Eller någon som annat.
Vad angav personen själv som anledning?
Edit: anledning till att han inte följde rytmen
Är det någon du bedömer i övrigt kör "perfekt" eller en som ligger i fel fil, kör med för kort avstånd osv?Rejäl skrev:
På sträckan botkyrka - södertälje som är 3 filig och där extremt många "kör för långsamt" i mittfil så har polisen ett par gånger gjort insatser för att stoppa och bötfälla de som ligger i mittenfil fast de inte kör om. Detta är en helt rimilg böter.
Jag har aldrig hört om någon som legat i högerfil i 80 och som fått böter.
Jag tror personen som fick böterna inte berättat hela sanningen för er andra... ???
Helt rätt ni vet inte alls vad som hände..utan ni bara spekulerar som vanligt inte första gången för den delen heller…13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 694 inlägg
Nu är detta länge sen så jag kan återberätta historien felaktigt. Min fru fick vid nån "praktik" (på tingsrätten tror jag) för väldigt många år sen följa med ett pass med några poliser. Hon och hennes praktikkollega fick kolla hur fartkameran funkade och lyckades "fippla bort" resultatet varvid polismannen strängt sagt åt föraren till bilen de stoppade att "för denna gången så får han bara en varning". Hur detta fungerar i praktiken vet jag inte, men jag misstänker att polisen ibland inte har på fötterna med bevis så de helt enkelt släpper istället för att generera administration och samhällskostnader på tusentals kronor om det ändå med största sannolikhet avskrivs. Även poliser kan nog vara pragmatiska....Rejäl skrev:
Att andra personer stör sig på något betyder väl inte att de ska lagföras för det? Jag kan störa mig på de som sjunger falskt men inte ingriper polisen då...Rejäl skrev:
Men det blir så meningslöst för ni vet ju alltid bäst inte bara du utan de flesta som har motsagt sig detta är Elbilsfantaster som har en egenvinning i detta så där av blir det lite onödigt…13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 694 inlägg
Du kunde ju bara svarat på frågan istället, varför följdes inte rytmen? 🙄Rejäl skrev:
Jag tror de flesta av oss vill förstå, det är därför vi frågar.
Du är den enda som har frågat det eller har du sett något jag har missat.13th Marine skrev:
Skulle inte inkluderat dig under dom som har egenintresse i att köra så sakta som 80Km/h på en 110Km/h väg så det tar jag tillbaka❤️
Det har väl inte med elbilar och göra? Eller var det i det specifika fallet en elbil som kördes?Rejäl skrev:
Jag har en gammal veteranbil som har kanske 120 som maxhastighet. Men det känns rätt tveksamt att hålla stumt plattan i mattan. Nu kör jag den extremt sällan nuförtiden, men när jag gjorde det oftare så höll jag nog 80-90 även på motorväg. Även väghållning mm gjorde att det kändes tryggast.
Jag har även kört lastbil och kör rätt ofta bil med släp. Är rätt tacksam att de flesta trafikanter verkar kunna hantera att vissa fordon av olika anledningar kör 80 på 110 väg...