Om ni på en föreningsstämma beslutat att byta dessa inom ett år är det väl ändå det som gäller och det är det styrelsen skall förhålla sig till och det är det uppdraget styrelsen har fått att göra. Så i detta fall kan det väl då bli ett fall där föreningen borde vara ansvarig anser jag.

Till Zenobia: I detta fallet har underhållsplanen varit obefintlig. Man har antagit en ny plan men den har svårt att möta avskrivningsplanen på 100 år för garagen, så man är klart underfinansierade avseende löpande underhåll pga att man vill hålla låga avgifter för medlemmarna...

JAK2011 skrev:
Till Zenobia: I detta fallet har underhållsplanen varit obefintlig. Man har antagit en ny plan men den har svårt att möta avskrivningsplanen på 100 år för garagen, så man är klart underfinansierade avseende löpande underhåll pga att man vill hålla låga avgifter för medlemmarna...
Inte helt ovanligt tyvärr. Om man gjort enligt konstens alla regler skulle det bara vara att byta portarna och saken vara ur världen. =)

Dock är ansvarsfrågan fortfarande intressant, har svårt att se hur föreningen skulle komma undan. Är det inte därför man har ansvarsförsäkringar? Sedan blir det väl upp till försäkringsbolaget att se om man kan/skall kräva vidare?

Zenobia: jag har svårt att reda ut detta, som du resonerar, vilket verkar fullt rimligt, så är ju styrelsen ansvarig vid en olycka. Har dock svårt att se att en ev. ansvarsförsäkring skulle täcka ren försummelse från ledamöternas sida.

Frågan som jag önskar svar på är: - vad riskerar medlem resp. styrelsen vid en olycka och hur stora kan de ekonomiska konsekvenserna bli?

JAK2011 skrev:
Zenobia: jag har svårt att reda ut detta, som du resonerar, vilket verkar fullt rimligt, så är ju styrelsen ansvarig vid en olycka. Har dock svårt att se att en ev. ansvarsförsäkring skulle täcka ren försummelse från ledamöternas sida.

Frågan som jag önskar svar på är: - vad riskerar medlem resp. styrelsen vid en olycka och hur stora kan de ekonomiska konsekvenserna bli?
Googlade lite på HSB+ansvarsförsäkring och tyckte mig kunna läsa att olycksfallsförsäkringen som HSB erbjuder föreningarna täcker saker som detta. Vet inte hur det ser ut bland andra föreningar? Kunde inte klistra in länken i mobilen. Var dock en försäkring från (tror jag) AON.

Edit:
AON och HSB Fastighetsförsäkring

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.