Jag har en engreppsblandare i handfatet på toaletten och när jag öppnar för varmvatten så uppstår en kraftigt oljud och vibrationer i rören. Detta sker inte när jag öppnar för kallvatten. En rörmokare var här och bytte blandningsventil i elpannan men detta löste inte problemet. Är det någon som vet bättre?

//K-man

8-) Kolla backventilen till varmvattenberedaren. ;)

Tack för tipset! Jag är själv okunnig på området men en fråga: Om det är fel på backventilen varför hörs detta kranljud bara på toakranen och inte på de andra i huset?

Undrar K-man

Det kan bero på att du har olika flöden i kranarna. :-/ Är de av samma typ? Engrepps eller med kranar? ::)

Jag har flera engreppsblandare men denna är en Mora och de andra två är FM. Mora kranen har fungerat bra i 10 år så problemet är relativt nytt. Både ljud och vibrationer är kraftiga och uppkommer bara när jag öppnar eller stänger långsamt på varmvattensläget, inte på kallvattnet. Avståndet till elpannan är några meter och man kan känna vibrationerna på rören från pannan.
//K-man

Jag tror fortfarande att det är backventilen som är knas. Testa att avkalka den. Hjälper inte det så byt ut den. :)

Tack för hjälpen! :)
Då ska jag pröva att byta backventilen. Jag hör av mig angående resultatet.
//K-man

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.