Byggahus.se

Oljud från tömningspump?

1. J
    Husägare · 273 inlägg
    Japp, där var det blött, främst på höger halva av tråget i botten. Även en avliden geting upptäcktes, men den avskriver jag som vållande till situationen.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_0973.JPG

En bit in kan man se flottören av frigolit.

DSC_0974.JPG

Försöker se var läckan är... Det är lite klibbigt/fuktigt på den svarta "slangen", men ser även något gulaktigt i vad som ser ut som en skarv i "brunnen" under silen..

DSC_0976.JPG

DSC_0977.JPG

Kan det komma därifrån eller är det något fett/kladd som ska vara där...?

2. J
    Medlem · 11 771 inlägg
    Ser ut som det är vatten där i botten . prova med att få bort det , kolla noga så kanske det är en frigolitbit mot botten.

3. Vonelffors
    Medlem · 394 inlägg
    Torka upp vattnet och provkör så lär du märka vart det är ett läckage

• Laddar…
  4. J
    Husägare · 273 inlägg
    Ok, jag återmonterade och kopplade in den, och nu har den lugnat sig och står still utan att dra igång pumpen. Bra!

Nästa steg, jag kan köra ett litet program under kontrollerade former med frontplåten borta och titta utan att gräva runt med fingrarna för att försöka hitta läckan? Jag tänker att jag först stöttar upp tråget lite underifrån, för den hålls ju uppe i framkant av plåten som nu ska bort igen.

5. J
    Medlem · 11 771 inlägg
    Bara diska på utan frontplåt.

• Laddar…
  6. J
    Husägare · 273 inlägg
    Mjahaja... Körde kortaste sköljprogrammet, det skvalar, spolar, forsar och rinner inne i maskinen, men jag ser inget nytt vatten på tråget och inte ens några droppar... Maskinen stannar snällt och lyser grönt... Vad gör jag nu? Försöker köra fler och längre program för att trigga läckan eller hoppas att det var en engångsföreteelse.. ?

7. electroluxaren
    Medlem · - · 14 883 inlägg
    Klegget du ser kan vara från gummislangarna, om d u känner på dessa skall de inte vara klibbiga

8. J
    Husägare · 273 inlägg
    Kör ett lite längre program nu för att se om jag ser någon skillnad. Den närmaste svarta gummislangen är lite lite oljig/klibbig, men jag kan inte påstå att det känns som att det är mycket...

9. J
    Husägare · 273 inlägg
    Redigerat 26 okt 2022 23:00
  10. electroluxaren
    mycket vanligt ställe
    och ofta är de övriga slangarna på väg att gå samma öde tillmötes
    jag skulle nog i alla fall byta de som är klibbiga eller ihopsugna

• Laddar…
  11. J
    Husägare · 273 inlägg
    Ok, kan man få tag på dessa slangar individuellt (både den där det läcker nu såklart men även den i framkant) och eller byter man någon hel komponent där slangen ingår?

Den som läcker verkar tex sitta som en integrerad del på denna (och behöver man någon packning eller liknande om denna ska bytas helt?):
    Screenshot_20221027-133719.png
    https://shop.electrolux.se/diskmask...t-till-vattensump-for-diskmaskin/p/1119151296

Den i framkant verkar ju i sin tur vara integrerad i tömningspumpen...
    Screenshot_20221027-134109.png
    https://shop.electrolux.se/diskmask...r/tomningspump-till-diskmaskin/p/140000443022

12. electroluxaren
    Dessa två byter du inga lösa slangar finns
    Inga packningar behövs
    Återanvänd de gamla slangklämmorna och brunspackningen (o-ringen) ev byt tärningen runt tempgivaren
    Jäv@ jobb att byta brunnen,
    Lägg maskinen på rygg eller sidan och ta bort bottnen

• Laddar…
  13. J
    Husägare · 273 inlägg
    Grymt, beställning läggs och fortsättning följer...

14. J
    Husägare · 273 inlägg
    Sådär, grejer beställdes på fredagen och kom på lördagen (!) och idag hade jag tid att försöka ger mig på åbäket.

Diskmaskinen drogs ut, dammsögs torr efter bästa förmåga och lades därefter på rygg.

DSC_0986.JPG

Bottentråget togs bort (fem, sex clips som kunde skjutas undan med spårmejsel). Det behövde diskas...

Alla slangar till bottenbrunnen/sumpen lossades och även kontakter, bland annat till grumlighetssensor(?).

DSC_0987.JPG

Pump togs bort

DSC_0990.JPG

och därefter lossade jag skruvarna till bottenbrunnen och tog väck även den.

Jag hade köpt packning till brunnen, vilket var bra för den kändes också lite "svettig"/klibbig. Även en annan slang såg lite kass ut så den hade jag gärna bytt när jag ändå hade ångan uppe, men det får bli framöver (men innan den ger sig).

DSC_0994.JPG

Det var också väldigt tydligt att en av slangarna från brunnen till cirkulationspump var tämligen murken:

DSC_0997.JPG

Ny brunn med ny packning återmonterades och därefter även nya pumpen, alla slangar och kontakter i omvänd ordning och till sist bottentråget. Maskinen baxades tillbaka, kopplades in och provkördes och läckte. Harakiri. Nytt mod införskaffades och jag kunde se att det var en koppling från pumpen där det läckte. Ut med allt, och fipplade med slangen och slangklämman som kanske satt lite fel på något vis. Jag bytte den till en vanlig med skruv och blir ledsen om någon säger att det var fel...

In med allt, provkörning, verkar funka, jubelsång!
    Läxa: provkör innan du monterar tillbaka, om möjligt...

Detta är tredje lagningen en denna maskin med hjälp från byggahus, så nu tror jag att det angränsar till att kallas en hobby. Stort tack för all hjälp.

Redigerat av moderator 4 nov 2022 10:54
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.