Hej,
Funderar på ett nytt kitt med bla slagskruvdragare.
Är oljeslagskruvdragarna starka nog för att t.ex. dra in en 6mm 120mm skruv?
En "normal" har ca 150-220nm och olje varianten 40-45nm. Men de går mycket tystare!
/N
Funderar på ett nytt kitt med bla slagskruvdragare.
Är oljeslagskruvdragarna starka nog för att t.ex. dra in en 6mm 120mm skruv?
En "normal" har ca 150-220nm och olje varianten 40-45nm. Men de går mycket tystare!
/N
Min festool quaddrive klarar att dra in en 12x160mm fransk utan problem. Hade en slagmaskin förut men vart less på ljudet och speciellt när det inte heller längre behövs. Den drar ca 60nm. Här drar jag runt en 12kw motor med 140m wire utdragen utan problem.
Intressant frågeställning. 6*120-skruv måste ändå de flesta maskiner klar eller? Jag trodde huvudpoängen med slagskruvdragare, och det som gjorde att folk tolererar oljudet, var just att de drar stora moment?
En oljeslagskruvdragare är en ny typ som låter mycket mindre, men har lägre vridmoment.
Jag har en Makita vanlig men dels låter den som f.. och dels är batterierna helt kass så jag funderar på om jag skall köpa en oljaslagskruvdragare i stället.
Frågan som gäller är alltså om en oljeslagskruvdragare klarar att dra in en 6mm 120 skruv.
/N
Jag har en Makita vanlig men dels låter den som f.. och dels är batterierna helt kass så jag funderar på om jag skall köpa en oljaslagskruvdragare i stället.
Frågan som gäller är alltså om en oljeslagskruvdragare klarar att dra in en 6mm 120 skruv.
/N
Det är uppenbarligen en stark maskin och den klarar 40 nm i trä (mjukt moment, 60 nm i stål/hårt moment) och det räcker gott till franskskruv.A atomlab skrev:
Jag skruvade en mängd 6*120 för några veckor sedan med Hitachi ds18dbl2 och det går bra på högsta växeln. Mina äldre hitachimaskiner klarar det också men kan behöva växla ner för finjustering.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 277 inlägg
Räcker moment så är det bara RPM som bestämmer hur fort de skall skruva i dem. Hade gärna sett samma prov med typ 12x200 Franskor i limträ.
Jag köpte en AEG oljeslagskruvdragare. Makitan kostade nästan 4000 utan batteri.
Den drog med lätthet i en 120x6mm! Dock så var det mycket mer moment i den, man fick hålla emot mer. Inte som med en vanlig dragare men mer än en vanlig slagskruvdragare.
Den är ganska tung men ändå än skön kompromiss!
/Niklas
Den drog med lätthet i en 120x6mm! Dock så var det mycket mer moment i den, man fick hålla emot mer. Inte som med en vanlig dragare men mer än en vanlig slagskruvdragare.
Den är ganska tung men ändå än skön kompromiss!
/Niklas
Klicka här för att svara