Är det ngn som bytt ut denna plugg mot ett rör, med plugg, så att oljan inte hamnar under motorn och kladdar ned hela ramen? Blev irriterad första gången jag bytte och har därefter använt oljepump, som nämnts tidigare i tråden. Men tar gärna emot tips på ett förlängningsrör på typ 4 cm.

• Gilla
pr95
  • Laddar…
Kilensnickare skrev:
Är det ngn som bytt ut denna plugg mot ett rör, med plugg, så att oljan inte hamnar under motorn och kladdar ned hela ramen? Blev irriterad första gången jag bytte och har därefter använt oljepump, som nämnts tidigare i tråden. Men tar gärna emot tips på ett förlängningsrör på typ 4 cm.
Kolla inlägget ovanför :-)
Inget rör dock, men det borde väll duga bra med en slang :-)

Tack, fick för mig att den var mycket längre än den var, och därmed räknade jag bort den...

Redigerat:
mycke_nu skrev:
Hittade rätt verktyg efter mycket googlande! :)

[länk]

[bild]
Anlände idag. Inte sjutton var det en fyrkantshylsa, inte.. Kollade även med Husqvarnas support, dom har inte heller verktyg.. :mad:

Jakten går vidare.

Liten rörtång brukar fungera bra, sen byter man till vettigare skruv.?!

Problemet är att pluggen sitter så vansinnigt illa till. Den är omöjlig att nå utan verktyg med långt skaft. Hålet skymtar till höger om bensintanken.

Screen Shot 2013-05-06 at 6.40.37 AM.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lösningen blev tillslut att vända på ett 1/2" skaft. Med ett litet inlägg av tunn plåt passade det fyrkantiga 1/2"-hålet på 7/16"-pluggen vilken för övrigt satt som BERGET.

Screen Shot 2013-05-06 at 6.40.04 AM.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

mycke_nu skrev:
Problemet är att pluggen sitter så vansinnigt illa till. Den är omöjlig att nå utan verktyg med långt skaft. Hålet skymtar till höger om bensintanken.

[bild]

Lösningen blev tillslut att vända på ett 1/2" skaft. Med ett litet inlägg av tunn plåt passade det fyrkantiga 1/2"-hålet på 7/16"-pluggen vilken för övrigt satt som BERGET.

[bild]
Och nästa gång?

Om du filar till fyrkanten så den blir 10 mm, så har biltema en sats där det ingår en hylsa för 10 mm utvändig.
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt.../Olja-och-Fett/Oljepluggsats-15-delar-191329/

• Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.