4 637 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Oljepanna
Mest nyfiken - men med nedläggningen av Barsebäck II funderar man ju lite extra. Hur mycket effektivare är en ny oljepanna idag än för 30 år sedan?
CTC265 från -76 förbrukar knappt 2 kbm/olja/året; kan man förvänta sig att en ny förbrukar mindre ... ?
CTC265 från -76 förbrukar knappt 2 kbm/olja/året; kan man förvänta sig att en ny förbrukar mindre ... ?
Utan att vara kunnig på området så skulle jag vilja svara, Ja, på den frågan.yonna skrev:
Det är ju nästan 30 år sedan den panna såldes och konstruktionen var kanske inte den modernaste då den såldes, dessutom var oljepriset då väldigt mycket lägre än idag.
Säkerligen är de nya bättre, konstigt vore det annars...
CTC265 är ju kanske inte den bästa pannan heller, jag har haft en själv som började läcka som ett såll...
Men om jag förstår dig rätt funderar du på en ny oljepanna, har du övervägt de andra alternativen, jag tänker då främst på att oljan antagligen kommer att fortsätta stiga och dessutom var slut inom 20-40 år enl experterna...
Värmepump eller kanske pellets?
CTC265 är ju kanske inte den bästa pannan heller, jag har haft en själv som började läcka som ett såll...
Men om jag förstår dig rätt funderar du på en ny oljepanna, har du övervägt de andra alternativen, jag tänker då främst på att oljan antagligen kommer att fortsätta stiga och dessutom var slut inom 20-40 år enl experterna...
Värmepump eller kanske pellets?
Visst har pannorna helt annan verkningsgrad idag.(för att inte tala om utvecklingen på brännarna) Men fungerar den gamla, så hade jag kört så länge som möjligt med den. Jag har en gammal CTC171 från -63, och den är hur fin som helst. Den är numer utrustad med nytt expansionskärl och reglercentral. Den fungerar även som extra element =) Kör med en Bentone BEO1000 low Nox brännare.
Den åker ut snart pga luftvärmepump. Då blir det en CTC1200 med olja/el. Känner att lika bra att byta när ändå nyinstallation skall ske. Tråkigt att behöva dra om alla rör vid eventuellt harveri.
Den åker ut snart pga luftvärmepump. Då blir det en CTC1200 med olja/el. Känner att lika bra att byta när ändå nyinstallation skall ske. Tråkigt att behöva dra om alla rör vid eventuellt harveri.
Klicka här för att svara