Huset är ca 7år.
Ceder som är oljad en gång.
Nu i år va det dax att olja igen men oljan flagnar fäller.
Hur löser man detta?
Slipa hela huset känns mindre kul tyvärr.
Panelen är blöt på bilden. Syns tydligare då.
Ceder som är oljad en gång.
Nu i år va det dax att olja igen men oljan flagnar fäller.
Hur löser man detta?
Slipa hela huset känns mindre kul tyvärr.
Panelen är blöt på bilden. Syns tydligare då.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där ser inte ut som olja.
Va tvungen att gå ett varv runt huset och kolla. Ytan spricker lite över allt. För tort?
Vad fan gör jag?
Betalade bra summa för fasaden tyvärr.
Vad fan gör jag?
Betalade bra summa för fasaden tyvärr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur menar du?Karrock skrev:
Vi oljade nya fasaden för ca 7 år sedan. Och byggaren förklara fördelarna med ceder. Att den aldrig behöver oljas eller något. Hård trä som tål allt typ.
Huset är som sagt oljat med rödton.
Skrapa ett hus helt känns som ett evighets jobb typ. Är det så illa?
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Fast vad är skillnad på bilderna? De första två verkar ju ha nån slags lack? De andra ytorna ser ju inte alls ut så?
'Olja' kan ju vara lite vad som helst. Teak, Ädelträ och Danish oil innehåller torkande alkydoljor eller polyurethan och bildar en film. På sätt och vis är de mer som en tunnflytande lack. Även vanlig kokt linolja bildar en hård film vid flödig applicering som härdas av sol och värme.D Daniel 109 skrev:
Produkter som diskuteras: "kokt linolja"
Linolja kokt Ottosson
Skydda ytor mot vatten m.m.
125 kr inkl moms
Läs mer
Jag lurades nog av den första bilden. Jag förväntade mig inte en bild på en blöt fasad när det bara nämns olja.H hapazard skrev:
OK. Oljan gör 3 huvudsakliga uppgifter här. 1. Skyddar träet från inträngning av väta 2. Förhindrar gråning av trät genom UV skydd (allt trä blir grått under solen efter en tid) 3. Tonar träet till en mer homogen färg genom tillfört pigment.J jonaslatt skrev:
Det är 3. som stör dig men alla tre punkterna försvagas över tid av väder och vind. Ge det några år till och fasaden kommer vara gråflammig, några decennier och den kommer vara grå förutom under tak och liknande. För att förhindra får du tillföra mer (pigmenterad) olja.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden