Huset är ca 7år.
Ceder som är oljad en gång.
Nu i år va det dax att olja igen men oljan flagnar fäller.

Hur löser man detta?
Slipa hela huset känns mindre kul tyvärr.
Panelen är blöt på bilden. Syns tydligare då.


Blöt träpanel med flagnande och fällande olja, synlig skada på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blöt cederträpanel med flagnande oljefinish, visar åldring och underhållsbehov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där ser inte ut som olja.
 
Va tvungen att gå ett varv runt huset och kolla. Ytan spricker lite över allt. För tort?

Vad fan gör jag?
Betalade bra summa för fasaden tyvärr.

Närbild på en sprickbildning i träfasad, tydande på möjlig uttorkning och skada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sprickor i en träfasad, tecken på möjlig uttorkning eller skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sprucken och skadad yta på en fasad av trä, indikerar möjlig uttorkning eller materialfel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Karrock
Olja som bildat film kan väl inte gärna vara applicerad enligt anvisningarna?
Skrapa bort filmen och måla huset?
 
Karrock Karrock skrev:
Olja som bildat film kan väl inte gärna vara applicerad enligt anvisningarna?
Skrapa bort filmen och måla huset?
Hur menar du?
Vi oljade nya fasaden för ca 7 år sedan. Och byggaren förklara fördelarna med ceder. Att den aldrig behöver oljas eller något. Hård trä som tål allt typ.

Huset är som sagt oljat med rödton.

Skrapa ett hus helt känns som ett evighets jobb typ. Är det så illa?
 
Fast vad är skillnad på bilderna? De första två verkar ju ha nån slags lack? De andra ytorna ser ju inte alls ut så?
 
Första bilderna är panelen blöt och jag försökte skrubba med borste
 
D Daniel 109 skrev:
Det där ser inte ut som olja.
'Olja' kan ju vara lite vad som helst. Teak, Ädelträ och Danish oil innehåller torkande alkydoljor eller polyurethan och bildar en film. På sätt och vis är de mer som en tunnflytande lack. Även vanlig kokt linolja bildar en hård film vid flödig applicering som härdas av sol och värme.
 
J jonaslatt skrev:
Första bilderna är panelen blöt och jag försökte skrubba med borste
Ok, det förklarar ju det. Men vad är det då du är missnöjd med? Att färgen inte längre är homogen utan du ser trästrukturen?
 
Jag är missnöjd med att det släpper över allt. Men undrar mest vad jag måste göra innan jag man olja allt igen.
 
H hapazard skrev:
'Olja' kan ju vara lite vad som helst. Teak, Ädelträ och Danish oil innehåller torkande alkydoljor eller polyurethan och bildar en film. På sätt och vis är de mer som en tunnflytande lack. Även vanlig kokt linolja bildar en hård film vid flödig applicering som härdas av sol och värme.
Jag lurades nog av den första bilden. Jag förväntade mig inte en bild på en blöt fasad när det bara nämns olja.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
J jonaslatt skrev:
Jag är missnöjd med att det släpper över allt. Men undrar mest vad jag måste göra innan jag man olja allt igen.
OK. Oljan gör 3 huvudsakliga uppgifter här. 1. Skyddar träet från inträngning av väta 2. Förhindrar gråning av trät genom UV skydd (allt trä blir grått under solen efter en tid) 3. Tonar träet till en mer homogen färg genom tillfört pigment.

Det är 3. som stör dig men alla tre punkterna försvagas över tid av väder och vind. Ge det några år till och fasaden kommer vara gråflammig, några decennier och den kommer vara grå förutom under tak och liknande. För att förhindra får du tillföra mer (pigmenterad) olja.
 
Prata med en målare som trodde man kunde köra terrasstvätt.
Skulle kanske lösa upp oljan så den släppte.
Vad tror ni? Drar mig verkligen från att slipa hela.
 
TRJBerg
D Daniel 109 skrev:
Jag lurades nog av den första bilden. Jag förväntade mig inte en bild på en blöt fasad när det bara nämns olja.
Stod i TS första inlägg.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.