Vi har köpt skrivbordsskivor av oljad, stavlimmad bok från IKEA. (VIKA BYSKE http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50106773 för den intresserade)
Det lustiga är att skivorna ser "trärena" ut, och inte alls verkar inoljade. Och det medföljer en beskrivning som säger att man under de första månaderna ska olja skivan drygt 20 gånger
.
Ikeas kundtjänst har dock lugnat oss med att vi bara behöver behandla en gång, men att detta å andra sidan är ytterst viktigt pga citat: "när bordsskivan kommer från fabrik så är den ytterst lite behandlad för att den ska klara av frakten och lager hållning".
Som ni kanske förstår undrar jag om skivorna överhuvudtaget blivit behandlade, så därför frågar jag nu er experter här:
Det lustiga är att skivorna ser "trärena" ut, och inte alls verkar inoljade. Och det medföljer en beskrivning som säger att man under de första månaderna ska olja skivan drygt 20 gånger
Ikeas kundtjänst har dock lugnat oss med att vi bara behöver behandla en gång, men att detta å andra sidan är ytterst viktigt pga citat: "när bordsskivan kommer från fabrik så är den ytterst lite behandlad för att den ska klara av frakten och lager hållning".
Som ni kanske förstår undrar jag om skivorna överhuvudtaget blivit behandlade, så därför frågar jag nu er experter här:
- kan en limträskiva som luktar nysågat trä (men inte olja/lösningsmedel), till färg och yta ser helt obehandlad ut, och har rester av torrt sågspån på ytan, trots allt vara inoljad?
- vad kan de mena med "ytterst lite behandlad"?
- stämmer påståendet att skivor inte kan färdigbehandlas pga frakt och lagerhållning?
1) Ja, jag tror den kan vara inoljad
2) Kanske att den bara har blivit lätt inoljad 1 gång?
3) Ingen aning.
Tänk på att olja på både över och undersida. En vanlig tumregel för inoljning med vanlig träolja brukar vara 1 gång om dagen i en vecka, en gång i veckan i en månad, en gång i månaden i ett år och en gång om året för evigt.
2) Kanske att den bara har blivit lätt inoljad 1 gång?
3) Ingen aning.
Tänk på att olja på både över och undersida. En vanlig tumregel för inoljning med vanlig träolja brukar vara 1 gång om dagen i en vecka, en gång i veckan i en månad, en gång i månaden i ett år och en gång om året för evigt.
Mange tack!
Inoljningsinstruktionen i produktinformationen verkar vara en variant på din tumregel; varannan dag i en vecka, var tredje dag i två månader. Spontant tycker man ju ändå att detta borde gjorts i fabrik när en skiva säljs som "oljad"?
Jag bifogar några bilder också som visar hur skivorna ser ut.
Inoljningsinstruktionen i produktinformationen verkar vara en variant på din tumregel; varannan dag i en vecka, var tredje dag i två månader. Spontant tycker man ju ändå att detta borde gjorts i fabrik när en skiva säljs som "oljad"?
Jag bifogar några bilder också som visar hur skivorna ser ut.
Eftersom jag inte var riktigt nöjd med svaren du har fått så svarar jag också 
1) Ja
2) Att skivan med största sannolikhet endast är "grundoljad"
3) Nej
De flesta skivor säljs som grundoljade, inte oljade.
Att en skiva är grundoljad betyder egentligen bara att de på fabrik har dragit på lite olja mest för den goda sakens skull, samt för att den inte ska spricka för mycket för att gå att sälja när den landar i butik.
Att skivorna inte kan "färdigoljas" innan de går från fabrik är bara bullshit!
Däremot hade de blivit ohemult dyra om de skulle säljas färdigoljade eftersom det medför mycket kostnader för fabriken att dels lagerhålla färdiga skivor och dels att ha någon nisse som går och oljar skivorna i flera veckor.
Dessutom hade de varit tråkiga att jobba med eftersom såg/slipspån blir feta av oljan och sätter sig överallt i maskiner o dyl.
Ps. Dina skivor ser nätt och jämnt grundoljade ut, jag föreslår omedelbar oljning om du inte ska bearbeta dem vidare. Glöm inte Daniel_Ns råd om att olja undersidan också. Ds.
1) Ja
2) Att skivan med största sannolikhet endast är "grundoljad"
3) Nej
De flesta skivor säljs som grundoljade, inte oljade.
Att en skiva är grundoljad betyder egentligen bara att de på fabrik har dragit på lite olja mest för den goda sakens skull, samt för att den inte ska spricka för mycket för att gå att sälja när den landar i butik.
Att skivorna inte kan "färdigoljas" innan de går från fabrik är bara bullshit!
Däremot hade de blivit ohemult dyra om de skulle säljas färdigoljade eftersom det medför mycket kostnader för fabriken att dels lagerhålla färdiga skivor och dels att ha någon nisse som går och oljar skivorna i flera veckor.
Dessutom hade de varit tråkiga att jobba med eftersom såg/slipspån blir feta av oljan och sätter sig överallt i maskiner o dyl.
Ps. Dina skivor ser nätt och jämnt grundoljade ut, jag föreslår omedelbar oljning om du inte ska bearbeta dem vidare. Glöm inte Daniel_Ns råd om att olja undersidan också. Ds.
Redigerat:
Hur ska den limmas? Hellimmas? Och mot var för typ av yta? Du kan inte skruva fast den?u95hw skrev:
Jag har precis lagt step-kit som varit inoljade (på ovansidan) med någon form av hårdvaxolja. De var inte oljade på undersidan. Antar att det betyder att det borde kunna funka för dig med.u95hw skrev:
Angående lim så rekommenderar jag mycket, för att inte säga oerhört, starkt Sika T2 istället för PL400.
Se här för mer info: http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/123664-limma-fast-saettsteg-stepkit.html
De mer välsorterade ställena har det nog hemma, hos beijer var det en beställningsvara, men det tog inte så många dagar att få hem. Kostar i trakterna 110kr/tub. Jag följde anvisningarna för hur korken pipen skulle skäras av, och använde sen en studsfri klubba+mdf som mellanbit och drog till steget rätt rejält. Ställde mig sen på det i en minut, sen var det klart. Vid stora, svängda steg fäste jag en bit 12x100mm mdf (något kortare än bredden på steget) i vagnstycket i yttersidan av svängen, för att hålla ner steget utan att det buktar upp eller ner någonstans. Kom också ihåg att lämna 0,5-1mm på varje sida om steget, så att det finns lite rörelsemån, denna spricka täcker du sen med latex (vit om vagnstycket är vitt).u95hw skrev:
Klicka här för att svara