Anlitar ett företag för att slippa och olja vår parkett, ville att det skulle använda Osmo hårdvaxolja som där varit sen tidigare ägare gjorde det. De rekommenderar inte det, och menar på att osmos produkter blivit sämre pga av nya miljöregler runt tillsatser, och menar på att hårdvaxoljor pga detta nuförtiden generellt innehåller mindre vax.

De rekommenderar därför en två komponents olja från Pallman, men menade på att även Bona och något annat företag hade bra produtker, men att osmo var mer för hemmafixare.

Hur ställer sig forumet till detta?

Jag ställer mig intresserad. Har hårdvax själv, dock inte osmo. Är inte övertygad om att det blir det nästa gång.

Berätta gärna vart det landar.

A ajn82 skrev:
Anlitar ett företag för att slippa och olja vår parkett, ville att det skulle använda Osmo hårdvaxolja som där varit sen tidigare ägare gjorde det. De rekommenderar inte det, och menar på att osmos produkter blivit sämre pga av nya miljöregler runt tillsatser, och menar på att hårdvaxoljor pga detta nuförtiden generellt innehåller mindre vax.

De rekommenderar därför en två komponents olja från Pallman, men menade på att även Bona och något annat företag hade bra produtker, men att osmo var mer för hemmafixare.

Hur ställer sig forumet till detta?
Tror att jag tyvärr måste hålla med om att Osmo har blivit sämre. Jag älskade den för 15 år sedan när jag var golvläggare. Det var omöjligt att misslyckas. De senaste 5 år har jag märkt glänsskillnader mellan olika burkar och försämrad motstånd mot repor och vätska.

När vår parkett slipades om för drygt två år sedan använde dom Pallmann. Vi är nöjda hittills.

Senaste 2 fiskbensparkett jag lagt in lät vi behandla med Pallman Pall-X Pure.
Bästa vi gjort. Så snyggt.

• Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
S Smarteus skrev:
Senaste 2 fiskbensparkett jag lagt in lät vi behandla med Pallman Pall-X Pure.
Bästa vi gjort. Så snyggt.
Kan man få se nån bild?

Slutade med att när de kom ville de istället använda en olja från cmv,
https://www.cmvsverige.se/se/base-oil-colur-system/color-range-basolja

Lite spännande eftersom hon som bokade jobbet dagen innan talade sig varm för en annan olja, men i slutändan har jag ingen kunskap så man får ju gå på deras rekommendation.

Så här ser det i alla fall ut, så nöjd med resultatet för tillfället, sen om det är bra över tid eller inte får framtiden utvisa.
Andra bilden är tagen från rummet utanför , där golvet är behandlat med Osmo för en tio år sedan eller så, skarven är mitt i dörröppningen.
Trägolv med fiskbensmönster, stolben och barnleksaker i bakgrunden, inomhus, dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trägolv med fiskbensmönster; övergång till raka plank. Öppen dörr, stolben och dammsugare i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.