P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 915 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 915 inlägg
Vad är det för olja man ska ha egentligen? en del kallar den för dimsmörjolja andra för tryckluftsolja sen har jag även sett kompressorolja fast den kanske är just för komressorn (min är oljefri)
Köpte stompicka idag men glömde olja, finns det på Ok?
Köpte stompicka idag men glömde olja, finns det på Ok?
Finns speciell luftverktygsolja men vad som skiljer den från annan olja vet jag inte.
Inte matolja.. den härsknar. Mecmanolja finns det något som kallas, troligen från tillverkaren Mecman som är stora på tryckluft. Budgetversionen är en dusch 5-56 eller liknande i anslutningen före du börjar jobba för dagen.
Bor du i närheten av Feltema så har de denna: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Ovrigt/Dimsmorjolja-36989/
Bor du i närheten av Feltema så har de denna: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Ovrigt/Dimsmorjolja-36989/
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "WD-40"
WD-40
WD-40 Multispray, ursprungligen utvecklad för att stöta bort fukt från rymdraketers komponenter, har sedan dess blivit känt som ett mångsidigt spray med en rad användningsområden. WD-40 Multispray är världens mest populära produkt i sitt
Läs mer
WD-40 och 5-56, är inte det extremt tunna rostlösningsoljor?
Det är något som jag absolut inte använder till mina cyklar 2x9 och 3x9 växlar.Den oljan kryper in och löser upp den befintliga oljan, vilket ger dålig smörjning senare.
Edit:
Är det lämpligt att använda såhär tunna oljor till tryckluftverktyg?
Det är något som jag absolut inte använder till mina cyklar 2x9 och 3x9 växlar.Den oljan kryper in och löser upp den befintliga oljan, vilket ger dålig smörjning senare.
Edit:
Är det lämpligt att använda såhär tunna oljor till tryckluftverktyg?
Redigerat:
Nej, inte skall man ha 5-56 och liknande till luftverktyg. De oljorna är ju gjorda för att lösa upp saker. Om man har otur löser de upp tätningarna i luftverktyget. Det skall vara en alifatisk olja utan tillsatser. De oljorna brukar kallas vitolja. De har alltså paraffinstruktur. Vanlig paraffinolja man hittar i färgaffären har dock för hög viskositet, dvs de har för långa molekylkedjor. Bonnlösningar kommer att leda till problem. En flaska luftverktygsolja räcker en livstid, eller till man slarvar bort flaskan.
Stämmer säkert, nibblade dock av varenda takplåt när jag bytte tak -05 och den feltemanibblern funkar bra ännu, även min dyckertpicka kämpar på. Ska dock gå över till annan olja i bägge nästa gång. Men det som är bra med en tunn (a'la 5-56) olja är att överskottsoljan blåser ut de första skotten eller sekunderna och inte kladdar på materialet.. förutsatt att man kör ett par skott på oömt ställe.
Tror faktiskt att det låg med en liten tom oljeflaska med smal pip i dyckertpistolslådan. Jag ville dock inte fylla den och lägga tillbaka den eftersom jag såg en låda full med utrunnen olja för min inre syn.
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 915 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 915 inlägg