Byggahus.se

Olja till tryckluftsverktyg

1. P
    Medlem · Stuvsta, Huddinge · 2 595 inlägg

Peter_K

Medlem
    Vad är det för olja man ska ha egentligen? en del kallar den för dimsmörjolja andra för tryckluftsolja sen har jag även sett kompressorolja fast den kanske är just för komressorn (min är oljefri)
    Köpte stompicka idag men glömde olja, finns det på Ok?

2. G
    Medlem · Västra Götaland · 26 inlägg

Galactus

Medlem
    Stod på linan på Saab i många år, och medicinsk vitolja är något som dyker upp i bakhuvudet, som de använde till tryckluftsmaskinerna. Rätta mig gärna om det är helt åt helvete =)

3. Fotografen
    Verktygstokig · E · 10 655 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Finns speciell luftverktygsolja men vad som skiljer den från annan olja vet jag inte.

4. P

Peter_K

Medlem
    I instruktion står att man ej ska använda motorolja men inte vad den ska ha för viskositet etc. Kanske går bra med matolja :)

5. Ludwig
    Medlem · Västra Götaland · 895 inlägg

Ludwig

Medlem
    Inte matolja.. den härsknar. Mecmanolja finns det något som kallas, troligen från tillverkaren Mecman som är stora på tryckluft. Budgetversionen är en dusch 5-56 eller liknande i anslutningen före du börjar jobba för dagen.

Bor du i närheten av Feltema så har de denna: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Ovrigt/Dimsmorjolja-36989/

Redigerat 8 aug 2012 23:26
  6. P

Peter_K

Medlem
    Köpte spikpistolen där idag men glömde så klart olja. Provar med lite WD-40 då jag inte är så sugen på att åka 3 mil för lite olja. Woody kanske har då de också säljer spikpistoler.

7. H
    Medlem · Dumsnål · 1 641 inlägg

Helioz

Medlem
    Det brukar vara helt vanlig mineralolja ibland med lite tillsatt anti-rostmedel. Vanlig symaskinsolja är i princip ren mineralolja så den bör fungera

8. M
    Medlem · stockholm · 1 781 inlägg

magnu

Medlem
    WD-40 och 5-56, är inte det extremt tunna rostlösningsoljor?
    Det är något som jag absolut inte använder till mina cyklar 2x9 och 3x9 växlar.Den oljan kryper in och löser upp den befintliga oljan, vilket ger dålig smörjning senare.

Edit:
    Är det lämpligt att använda såhär tunna oljor till tryckluftverktyg?

Redigerat 10 aug 2012 22:48
  9. Ludwig

Ludwig

Medlem
    Har det inte heller till cykeln då de, precis som du säger, löser upp annat fett. Till kedjan ska man ha andra saker som kedjeolja, eller vaxsmörjor.

10. mattiasp
    Hårklyvare · Stockholm · 6 591 inlägg

mattiasp

Hårklyvare
    Nej, inte skall man ha 5-56 och liknande till luftverktyg. De oljorna är ju gjorda för att lösa upp saker. Om man har otur löser de upp tätningarna i luftverktyget. Det skall vara en alifatisk olja utan tillsatser. De oljorna brukar kallas vitolja. De har alltså paraffinstruktur. Vanlig paraffinolja man hittar i färgaffären har dock för hög viskositet, dvs de har för långa molekylkedjor. Bonnlösningar kommer att leda till problem. En flaska luftverktygsolja räcker en livstid, eller till man slarvar bort flaskan.

11. Ludwig

Ludwig

Medlem
    Stämmer säkert, nibblade dock av varenda takplåt när jag bytte tak -05 och den feltemanibblern funkar bra ännu, även min dyckertpicka kämpar på. Ska dock gå över till annan olja i bägge nästa gång. Men det som är bra med en tunn (a'la 5-56) olja är att överskottsoljan blåser ut de första skotten eller sekunderna och inte kladdar på materialet.. förutsatt att man kör ett par skott på oömt ställe.

12. phl
    Medlem · Skåne · 7 143 inlägg

phl

Medlem
    Ett tips är att hälla över lite olja i en liten flaska normalt avsedd för linsvätska. Perfekt att ha nära till hands och droppa i några droppar i luftanslutningen innan arbete.

13. Ludwig

Ludwig

Medlem
    Tror faktiskt att det låg med en liten tom oljeflaska med smal pip i dyckertpistolslådan. Jag ville dock inte fylla den och lägga tillbaka den eftersom jag såg en låda full med utrunnen olja för min inre syn.

14. P

Peter_K

Medlem
    Blev en flaska Luna olja för det facila priset av 135:- för en liter.
    Har kommit en bit på fasaden med Biltema pickan,

15. phl
    Medlem · Skåne · 7 143 inlägg

phl

Medlem
    En liter lär räcka din livstid :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.