Tips om man vill undvika problem
Sågar man regelbundet -> Rapsolja eller biokedjeolja
Sågar man sporadiskt nån gång per år -> Kedjeolja baserat på mineralolja
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
U ujja skrev:
Sågar man regelbundet -> Rapsolja eller biokedjeolja
Sågar man sporadiskt får man ge svärdet/ kjedjan ett par ditt 5-56 eller liknande innan man börjar såga så löses den stelnade matoljan snart upp.
Icas enklaste rapsolja är en utmärkt kedjeolja för hobbbruk.

Själv har jag nu en tid kört med billig Ukrainsk solrosolja, jag tycker att den luktar sämre, har sämre köldegenskper och kanske smörjer den även sämre, men jag stöder gärna Ukrainas jordbruk och köper nog ett par nya femliters dunkar till motorsågarna även om jag får byta svärd något tidigare, kedjans livslängd påverkas nog inte nämnvärt av oljevalet i mitt fall då jag ofta allvarligt hittar sten, spik,taggtråd eller liknande och därför byter innan jag hunnit fila kedjan så den är slut på riktigt.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
C
F fribygg skrev:
Sågar man sporadiskt får man ge svärdet/ kjedjan ett par ditt 5-56 eller liknande innan man börjar såga så löses den stelnade matoljan snart upp.
Man får se upp bara med oljepumpen, de enklare sågarna i åtminstone Husqvarna-"familjen" har en pump som drivs av ett litet plastkugghjul som strippas ut direkt om man låter den torka ihop. I och för sig ingen dyr reservdel, tror jag jag betalade 35 spänn eller nåt sånt för en eftermarknadspump, men som alltid bör man med jämna mellanrum kolla att kedjan verkligen har smörjning.
 
Mineralolja är inget stort problem, varken i veden eller naturen. Den är inte särskilt giftig och bryts ner hyfsat fort. Det är om den hamnar i grundvattnet det blir dumt.
 
D Daniel 109 skrev:
Mineralolja är inget stort problem, varken i veden eller naturen. Den är inte särskilt giftig och bryts ner hyfsat fort. Det är om den hamnar i grundvattnet det blir dumt.
Mineralolja är onödigt dyrt.
 
Är den? Jag kör med den för att jag inbillar mig att den smörjer bättre. Dessutom undviker man problemen som blir med biooljan när den inte används.
 
D Daniel 109 skrev:
Är den?
Japp
 
T
Håller väl med om att mineraloljan är onödigt dyr, men nog är biooljan ännu dyrare. Granngården är väl inte billigast men ändå.

Två dunkar med mineralolja för sågkedjor, olika sorter med priset och köpalternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fairlane
T trycklös skrev:
Håller väl med om att mineraloljan är onödigt dyr, men nog är biooljan ännu dyrare. Granngården är väl inte billigast men ändå.

[bild]
Dyrt jämfört med rapsolja
 
  • Gilla
trycklös
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.