Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
Jag köpte en eldriven Milwaukee motorsåg i höstas, vilken jag är supernöjd med!
Nu börjar oljan ta slut. Kan jag lägga i vanlig symaskinsolja eller krävs det någon speciell mineral-olja eller annat som krävs tror ni?
Har t ex denna hemma: https://www.jula.se/catalog/hem-och...ard/kladvard/symaskiner/symaskinsolja-500007/
Nu börjar oljan ta slut. Kan jag lägga i vanlig symaskinsolja eller krävs det någon speciell mineral-olja eller annat som krävs tror ni?
Har t ex denna hemma: https://www.jula.se/catalog/hem-och...ard/kladvard/symaskiner/symaskinsolja-500007/
Tror att de flesta oljor fungerar men alla är inte lämpliga att släppa ut i naturen eller i veden som ska eldas..
Sedan är sågkedja olja ganska seg om man tar en lättflyktigare olja så kommer det att skvätta olja runtomkring mer samt att åtgången blir mer..
Sedan är sågkedja olja ganska seg om man tar en lättflyktigare olja så kommer det att skvätta olja runtomkring mer samt att åtgången blir mer..
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Efter rekommendation från MaskinTpj kör jag rapsolja, men är det kallt så blir det en vanlig sågkedjeolja. Jag körde en ekologisk variant på sågkedjeolja innan och efter att sågen stått i kallförråd över vintern så satt kedjan som limmad mot svärdet, så det var ingen bra idé vid vinterförvaring.
Nä, och det är nog inte heller något märke som borgar för någon exceptionell kvalitet eller nåt sånt. De verkar vara en hyfsat stor distributör av "bensinmacksprylar" och vissa prylar säljer de under eget varumärke, och jag misstänker att dessa tillhör budget- snarare än premiumkategorin.Rejäl skrev:
Är det typ på Maxi du köper det?C cpalm skrev:
Sågkedje olja duger det säkert till..
Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
Tack för all input! 👍
Jag läste nånstans att vegetabiliska oljor gärna klumpar ihop sig och "limmar fast kedjan" som någon skrev, så det får bli nån annan variant.
Den största anledningen till att jag frågar är att jag inte har någon sågkedjeolja kvar hemma nu, och om oljan tar slut innan såglusten gör det, så är det bra att veta att det finns alternativ hemma…
Jag läste nånstans att vegetabiliska oljor gärna klumpar ihop sig och "limmar fast kedjan" som någon skrev, så det får bli nån annan variant.
Den största anledningen till att jag frågar är att jag inte har någon sågkedjeolja kvar hemma nu, och om oljan tar slut innan såglusten gör det, så är det bra att veta att det finns alternativ hemma…