Hej,
Vi har ärvt ett bord som säkert är 10-15 år gammalt men stått i ett uterum hela tiden, skydd från regn och vind. Sen några veckor står det bara på en altan utan tak. Som ni ser behöver det behandlas.
Men jag har inte riktigt kolla vad det är gjort av och vad jag bör behandla med, någon som har koll?
Vi har ärvt ett bord som säkert är 10-15 år gammalt men stått i ett uterum hela tiden, skydd från regn och vind. Sen några veckor står det bara på en altan utan tak. Som ni ser behöver det behandlas.
Men jag har inte riktigt kolla vad det är gjort av och vad jag bör behandla med, någon som har koll?
Jag skulle slipat av det och kört med teakolja, så många lager tills det slutar suga åt sig.
Vår granne har teakmöbler som bara stått orörda sen dom köptes för ca 10 år sedan och är riktigt fint ljusgrå och sammetslena, tror bara han slipar av dom en gång om året.
Kan va många olika träslag dom är gjorda av, men förmodligen något "ädelträ".
Vår granne har teakmöbler som bara stått orörda sen dom köptes för ca 10 år sedan och är riktigt fint ljusgrå och sammetslena, tror bara han slipar av dom en gång om året.
Kan va många olika träslag dom är gjorda av, men förmodligen något "ädelträ".
Okej. Hur noga ska man vara med slipningen? Bara ruggas upp eller får bort allt gammalt? Röker för hand tror ni, eller nån sorts maskin?Lexington skrev:
Jag skulle slipat av det och kört med teakolja, så många lager tills det slutar suga åt sig.
Vår granne har teakmöbler som bara stått orörda sen dom köptes för ca 10 år sedan och är riktigt fint ljusgrå och sammetslena, tror bara han slipar av dom en gång om året.
Kan va många olika träslag dom är gjorda av, men förmodligen något "ädelträ".
Mina trädgårdsmöbler högtryckstvättade jag i förra veckan, med bred stråle. Lät bordet soltorka några dagar. Sedan oljade med klar olja (Herdins kinesisk olja) Teakolja är infärgad med rödbrun bets.
Bordet blev som nytt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bordet blev som nytt.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Jag gjorde också de valet, tvättade ibland av med såpvatten och svamp sen avsköljning. Efter 10 år såg teaken eländig ut, grått blandat med fläckar av mat och fågelskit. Slipade och oljade med " bäst i test" olja (starbright" i början av juni. Tvättade i slutet Juli och oljade mer. Såg ut som nytt ända tills för någon vecka sedan. Nu svarta mögel fläckar och viss grånad. Tvättade med Gysingesåpa. Blev inte så mycket bättreGoC skrev:
Exakt, den jäkla oljan möglar. Det hade räckt med tvätt och slipning. Sedan kunde du väntat i tio år till innan nästa storstädning.G OMathson skrev:Jag gjorde också de valet, tvättade ibland av med såpvatten och svamp sen avsköljning. Efter 10 år såg teaken eländig ut, grått blandat med fläckar av mat och fågelskit. Slipade och oljade med " bäst i test" olja (starbright" i början av juni. Tvättade i slutet Juli och oljade mer. Såg ut som nytt ända tills för någon vecka sedan. Nu svarta mögel fläckar och viss grånad. Tvättade med Gysingesåpa. Blev inte så mycket bättre.
Borden är lackade från början, så det är viktigt att få bort allt som Leif i Skåne gjort.
Det finns, eller har funnits bra oljor, men vattenoljorna som finns idag är tämligen värdelösa, så de gör ingen större skillnad.
Jag lackade mina möbler med gamla båtlack.
Gillar personligen inte ovårdat grått trä, men det gör getingarna.
Det finns, eller har funnits bra oljor, men vattenoljorna som finns idag är tämligen värdelösa, så de gör ingen större skillnad.
Jag lackade mina möbler med gamla båtlack.
Gillar personligen inte ovårdat grått trä, men det gör getingarna.
Ja som du säger är det ändå mycket lack kvar, blir ett jäkla jobb att slipa bort allt. Får fundera lite..Isakare skrev:
Borden är lackade från början, så det är viktigt att få bort allt som Leif i Skåne gjort.
Det finns, eller har funnits bra oljor, men vattenoljorna som finns idag är tämligen värdelösa, så de gör ingen större skillnad.
Jag lackade mina möbler med gamla båtlack.
Gillar personligen inte ovårdat grått trä, men det gör getingarna.
Klicka här för att svara

