Hej,
Vi har ärvt ett bord som säkert är 10-15 år gammalt men stått i ett uterum hela tiden, skydd från regn och vind. Sen några veckor står det bara på en altan utan tak. Som ni ser behöver det behandlas.

Men jag har inte riktigt kolla vad det är gjort av och vad jag bör behandla med, någon som har koll?
 
  • Gamla träbord och stolar på en altan, behov av underhåll och behandling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt träbord med slitage och missfärgning som står på en altan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle slipat av det och kört med teakolja, så många lager tills det slutar suga åt sig.

Vår granne har teakmöbler som bara stått orörda sen dom köptes för ca 10 år sedan och är riktigt fint ljusgrå och sammetslena, tror bara han slipar av dom en gång om året.

Kan va många olika träslag dom är gjorda av, men förmodligen något "ädelträ".
 
Lexington Lexington skrev:
Jag skulle slipat av det och kört med teakolja, så många lager tills det slutar suga åt sig.

Vår granne har teakmöbler som bara stått orörda sen dom köptes för ca 10 år sedan och är riktigt fint ljusgrå och sammetslena, tror bara han slipar av dom en gång om året.

Kan va många olika träslag dom är gjorda av, men förmodligen något "ädelträ".
Okej. Hur noga ska man vara med slipningen? Bara ruggas upp eller får bort allt gammalt? Röker för hand tror ni, eller nån sorts maskin?
 
Mina trädgårdsmöbler högtryckstvättade jag i förra veckan, med bred stråle. Lät bordet soltorka några dagar. Sedan oljade med klar olja (Herdins kinesisk olja) Teakolja är infärgad med rödbrun bets.
Halvt oljat teakträdgårdsbord med högtryckstvättens munstycke ovanpå, visar kontrasten före och efter behandling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat trädgårdsbord, halva oljad och ren, andra halvan före behandling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bordet blev som nytt.
 
  • Gilla
vict0r och 3 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Mina trädgårdsmöbler högtryckstvättade jag i förra veckan, med bred stråle. Lät bordet soltorka några dagar. Sedan oljade med klar olja (Herdins kinesisk olja) Teakolja är infärgad med rödbrun bets.
[bild] [bild]
Bordet blev som nytt.
Oj ja det blev verkligen bra!
 
Det där är väl ett vägval man gör.
Endera årlig omvårdnad med tvätt och inoljning eller så låter man dom bara var och dom får bli snyggt gråa och inte kräva något underhåll.
Jag kör på den sista metoden.
 
  • Gilla
Håkan Börjesson och 1 till
  • Laddar…
G
GoC GoC skrev:
Det där är väl ett vägval man gör.
Endera årlig omvårdnad med tvätt och inoljning eller så låter man dom bara var och dom får bli snyggt gråa och inte kräva något underhåll.
Jag kör på den sista metoden.
Jag gjorde också de valet, tvättade ibland av med såpvatten och svamp sen avsköljning. Efter 10 år såg teaken eländig ut, grått blandat med fläckar av mat och fågelskit. Slipade och oljade med " bäst i test" olja (starbright" i början av juni. Tvättade i slutet Juli och oljade mer. Såg ut som nytt ända tills för någon vecka sedan. Nu svarta mögel fläckar och viss grånad. Tvättade med Gysingesåpa. Blev inte så mycket bättre:(.
 
G OMathson skrev:
Jag gjorde också de valet, tvättade ibland av med såpvatten och svamp sen avsköljning. Efter 10 år såg teaken eländig ut, grått blandat med fläckar av mat och fågelskit. Slipade och oljade med " bäst i test" olja (starbright" i början av juni. Tvättade i slutet Juli och oljade mer. Såg ut som nytt ända tills för någon vecka sedan. Nu svarta mögel fläckar och viss grånad. Tvättade med Gysingesåpa. Blev inte så mycket bättre:(.
Exakt, den jäkla oljan möglar. Det hade räckt med tvätt och slipning. Sedan kunde du väntat i tio år till innan nästa storstädning.
 
Borden är lackade från början, så det är viktigt att få bort allt som Leif i Skåne gjort.
Det finns, eller har funnits bra oljor, men vattenoljorna som finns idag är tämligen värdelösa, så de gör ingen större skillnad.
Jag lackade mina möbler med gamla båtlack.
Gillar personligen inte ovårdat grått trä, men det gör getingarna.
 
Isakare Isakare skrev:
Borden är lackade från början, så det är viktigt att få bort allt som Leif i Skåne gjort.
Det finns, eller har funnits bra oljor, men vattenoljorna som finns idag är tämligen värdelösa, så de gör ingen större skillnad.
Jag lackade mina möbler med gamla båtlack.
Gillar personligen inte ovårdat grått trä, men det gör getingarna.
Ja som du säger är det ändå mycket lack kvar, blir ett jäkla jobb att slipa bort allt. Får fundera lite..
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.