Teak behöver inte oljas in - det är ett väldigt fett träslag som ofta används i marin miljö. Träslaget klarar sej utan infettning men det blir grått då. Man får lätt upp lystern igen genom att olja in den. Båtbadbryggor är ofta av teak, likaså detaljer på däck (om man inte har en träbåt och allt är av trä). Gör som du vill - grånade möbler som åldras utan att förstöras eller inoljade så de alltid ser nya ut. Möblerna kan dock bli lite sträva om du inte oljar in dem.
 
Om ni väljer att olja in dom så använd en olja som heter Timberex,finns i välsorterade färgbutiker...

Den är dyrare än vanlig olja men helt suverän!!
 
Strävheten kan man få bort om man såpatvättar dem.
 
Generellt sett: Om man börjar olja så fär man fortsätta till döddagar.. Obehandlad teak grånar snabbt och hålls sedan så eftersom den gråa ytan skyddar. En oljad yta är mörkare och hettas upp mera.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.