Skulle olja in nybyggd akustikvägg / ribbvägg plus ett retrobord - båda i teak.
Fick råd av färghandel att köpa Fixor by Nitor teakolja. Det står varken för utomhus eller inomhus på den, litade på personalen. Köpte den. Oljade in - torkade bort överflöd av olja - och allt fick torka i ett par veckor i en verkstad.

Tog hem allt till lägenheten, men fick ta bort allt efter ett dygn, det stinker verkligen av oljan, starkt som av lösningsmedel.

Frågade färghandel om det verkligen är rätt teakolja. Då det står ”för utomhus” på andra online-butiker såsom Beijer, bygghemma mfl, när man googlar på den oljan.
Färgbutiken påstår dock att denna ska funka både inomhus och utomhus.

Läste online först efteråt att jag borde köpt Herdins teakolja för inomhus.

Frågan är: Vet någon om Fixor by nitor teakolja är farlig att andas in inomhus, om jag tar in möblerna igen (förutsatt att lukten försvinner och att ribbväggen fått torka längre annanstans. Kommer de ev. farliga ämnena dunsta bort eller finnas kvar i trät?
Har förstått att utomhusolja kan innehålla bekämpningsmedel / gift mot mögel. Detta är en 1-litersburk med rosa på.

färghandeln påstår att denna olja ska funka även inomhus - jag är skeptisk och behöver ett 100% säkert svar. Någon som känner till denna? Har läst säkerhetsbladet online men är inte tillräcklig kunnig för att tyda det.
 
Redigerat:
M Marie- skrev:
Skulle olja in nybyggd akustikvägg / ribbvägg plus ett retrobord - båda i teak.
Fick råd av färghandel att köpa Fixor by Nitor teakolja. Det står varken för utomhus eller inomhus på den, litade på personalen. Köpte den. Oljade in - torkade bort överflöd av olja - och allt fick torka i ett par veckor i en verkstad.

Tog hem allt till lägenheten, men fick ta bort allt efter ett dygn, det stinker verkligen av oljan, starkt som av lösningsmedel.

Frågade färghandel om det verkligen är rätt teakolja. Då det står ”för utomhus” på andra online-butiker såsom Beijer, bygghemma mfl, när man googlar på den oljan.
Färgbutiken påstår dock att denna ska funka både inomhus och utomhus.

Läste online först efteråt att jag borde köpt Herdins teakolja för inomhus.

Frågan är: Vet någon om Fixor by nitor teakolja är farlig att andas in inomhus, om jag tar in möblerna igen (förutsatt att lukten försvinner och att ribbväggen fått torka längre annanstans. Kommer de ev. farliga ämnena dunsta bort eller finnas kvar i trät?
Har förstått att utomhusolja kan innehålla bekämpningsmedel / gift mot mögel. Detta är en 1-litersburk med rosa på.

färghandeln påstår att denna olja ska funka även inomhus - jag är skeptisk och behöver ett 100% säkert svar. Någon som känner till denna? Har läst säkerhetsbladet online men är inte tillräcklig kunnig för att tyda det.
Jag sitter lite i en liknande sits och har teakolja för utomhusbruk på en inomhusmöbel. Hur har det gått för dig? Vågade du ta in möbeln? Eller fick du bort oljan på något vis?
 
M MariairaM skrev:
Jag sitter lite i en liknande sits och har teakolja för utomhusbruk på en inomhusmöbel. Hur har det gått för dig? Vågade du ta in möbeln? Eller fick du bort oljan på något vis?
Jag lät ribbväggen och bordet torka i en verkstad i flera veckor, och ställde ut i solen soliga dagar, sedan inomhus i ett rum ytterligare ett par veckor. Vågade ta hem det efter någon månad, trots att det fortfarande hade en svag lukt av teak. Butiken kollade upp igen att just den teakoljan inte är farlig att andas in. Det tog nog ett par-tre månader minst innan det slutade lukta. Jag kommer aldrig mer köpa den sorten för inomhusmöbler!
 
  • Gilla
MariairaM
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.