Halihallå!
Här kommer en liten fundering från en glad amatör igen:
Har byggt en bastu ca 10 m från strandkanten där det alltid blåser in om det blåser det minsta. Hann inte ytbehandla fasaden i somras före livet kom emellan och nu har den alltså stått ca 3 månader i väder och vind och blivit förvånande påverkad på såhär kort tid.
Det enda vi hann behandla var altanen, alltså med pigmenterad träolja. Tanken var att stryka stugan med järnvitriol men nu när vi sett hur väderpåverkad den blivit så känner vi att vi måste tänka om.
Tanken slog mig idag att varför skulle man inte kunna behandla själva stugan med pigmenterad träolja också? Kände mig lite som ett geni när tanken slog mig, men det kanske jag inte är? Finns det nackdelar?
Här kommer en liten fundering från en glad amatör igen:
Har byggt en bastu ca 10 m från strandkanten där det alltid blåser in om det blåser det minsta. Hann inte ytbehandla fasaden i somras före livet kom emellan och nu har den alltså stått ca 3 månader i väder och vind och blivit förvånande påverkad på såhär kort tid.
Det enda vi hann behandla var altanen, alltså med pigmenterad träolja. Tanken var att stryka stugan med järnvitriol men nu när vi sett hur väderpåverkad den blivit så känner vi att vi måste tänka om.
Tanken slog mig idag att varför skulle man inte kunna behandla själva stugan med pigmenterad träolja också? Kände mig lite som ett geni när tanken slog mig, men det kanske jag inte är? Finns det nackdelar?
Pigmenterad träolja, det är lasyr det. Går utmärkt att behandla bastun med det. Min bastu på västkusten är behandlad precis så, blir en mycket motståndskraftig fasad.A anmateli skrev:Halihallå!
Här kommer en liten fundering från en glad amatör igen:
Har byggt en bastu ca 10 m från strandkanten där det alltid blåser in om det blåser det minsta. Hann inte ytbehandla fasaden i somras före livet kom emellan och nu har den alltså stått ca 3 månader i väder och vind och blivit förvånande påverkad på såhär kort tid.
Det enda vi hann behandla var altanen, alltså med pigmenterad träolja. Tanken var att stryka stugan med järnvitriol men nu när vi sett hur väderpåverkad den blivit så känner vi att vi måste tänka om.
Tanken slog mig idag att varför skulle man inte kunna behandla själva stugan med pigmenterad träolja också? Kände mig lite som ett geni när tanken slog mig, men det kanske jag inte är? Finns det nackdelar?
Ja precis, men det ger ju inget skydd som jag har förstått det? Vill man inte skydda fasaden så att den håller längre? Eller är det bara nåt jag har fått för mig? Nu när jag tänker på det så blir det ju nästan som ett gammal grånat båthus, och de grånade väl av sig själv och stod kvar hur länge som helst.F fribygg skrev:
Jag vet helt enkelt inte om man ska tänka att man måste skydda fasaden eller att obehandlat virke håller länge nog ändå.
Ja, det är precis det jag tänkte! Att om man oljar en altan med det och det håller att slitas på när man går på det och skyddar mot väta så borde det väl bli jättebra på en fasad som eventuellt piskas av havet emellanåt.N Nikorasu skrev:
Om du vill skydda fasaden ska du nog inte fundera på järnvitriol, det ger ju ett grånat utseende snabbare och ger inget skydd.A anmateli skrev:Ja precis, men det ger ju inget skydd som jag har förstått det? Vill man inte skydda fasaden så att den håller längre? Eller är det bara nåt jag har fått för mig? Nu när jag tänker på det så blir det ju nästan som ett gammal grånat båthus, och de grånade väl av sig själv och stod kvar hur länge som helst.
Jag vet helt enkelt inte om man ska tänka att man måste skydda fasaden eller att obehandlat virke håller länge nog ändå.
Fasad skyddas bäst av ordentliga takutstick, fungerande hängrännor, gott avstånd till mark och växtlighet.
Om man önskar skydd för trä kan man måla, olja, tjära eller till och med bränna, jag tror att ditt hus kommer att klara sig utan nån behandling.
Visst kan du stryka på trallolja, inga problem.
Mitt nybyggda fritidshus har en liknande behandling. Allt utvändigt trä (sågad granpanel) är behandlat med "roslagsmahogny" som vi blandat av terpentin, linolja, trätjära och lite brun umbra och järnoxidsvart pigment.
Mitt nybyggda fritidshus har en liknande behandling. Allt utvändigt trä (sågad granpanel) är behandlat med "roslagsmahogny" som vi blandat av terpentin, linolja, trätjära och lite brun umbra och järnoxidsvart pigment.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Men gud va snyggt! Tack för svar och bild!G Gabbe1 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
