100 956 läst ·
19 svar
101k läst
19 svar
Olja eller vaxa ek-bänkskiva?
Vi började använda bänkskivan efter 24 timmar, utan att överhuvutaget tänka på hur vi använde den. Vi har inte märkt några konstigheter efter ca 6 månaders användning.
Däremot valde vi att få köksgolvet hårdvaxat när vi var i Thailand. Vi ville inte ställa dit bord och dra stolar förrän golvet var riktigt "härsat"
Däremot valde vi att få köksgolvet hårdvaxat när vi var i Thailand. Vi ville inte ställa dit bord och dra stolar förrän golvet var riktigt "härsat"
Både Osmo (och antagligen Sophies "bivax") innehåller såklart mest oljor för att det ska bli flytande. Osmo innehåller carnauba och candelilla vax. Lätt att smälta ihop själv för en bråkdel av pengarna Osmos kostar... Jag har dessutom sånt hemma i skåpen (gör trut-valla å sånt...) så jag vägrar använda Osmo-burken som maken köpt för dyra pengar när jag gör det lika bra själv!
Tänk skillnad mellan att ta lite olivolja på läpparna eller att använda ett bra cerat, båda mjukar upp men cerat innehåller vax som lägger sig som en skyddande hinna.
Tänk skillnad mellan att ta lite olivolja på läpparna eller att använda ett bra cerat, båda mjukar upp men cerat innehåller vax som lägger sig som en skyddande hinna.
Jag tänker att man oljar först med pigmenterad olja (för att det ska tränga in ordentligt) och sedan "förseglar" med ett lager olja med vax i, utan pigment. Men det är bara en teori, testar mkt här hemma just nu så jag ska se om jag hittar nåt jag vill pigmentera...TMC skrev:
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 579 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 579 inlägg
Intressant, kan du/någon ge ett recept och en beskrivning hur man gör?annelin skrev:Både Osmo (och antagligen Sophies "bivax") innehåller såklart mest oljor för att det ska bli flytande. Osmo innehåller carnauba och candelilla vax. Lätt att smälta ihop själv för en bråkdel av pengarna Osmos kostar... Jag har dessutom sånt hemma i skåpen (gör trut-valla å sånt...) så jag vägrar använda Osmo-burken som maken köpt för dyra pengar när jag gör det lika bra själv!
Klicka här för att svara