100 955 läst ·
19 svar
101k läst
19 svar
Olja eller vaxa ek-bänkskiva?
Sida 1 av 2
Hej!
Gör en ny tråd av min tidigare fråga för att reda ut saker och ting
Har köpt en ek-bänkskiva på Bauhaus och frågan är nu: Ska jag olja eller vaxa den med ex. Bivax? Eller både olja och vaxa...?
Gör en ny tråd av min tidigare fråga för att reda ut saker och ting
Har köpt en ek-bänkskiva på Bauhaus och frågan är nu: Ska jag olja eller vaxa den med ex. Bivax? Eller både olja och vaxa...?
Ja jag rekommenderar ju bivax. Vi har väldigt goda erfarenheter av det. Vi hade som sagt en grundoljad skiva i ek från bauhaus som vi vaxade när det såg ut att behövas. Bara skura rent ordentligt och sen ta på nytt bivax med en trasa.
Vi oljade eller vaxade aldrig undersidan och vår skiva slog sig iallafall inte någonting. Olja OCH vaxa vet jag inte om det skulle tillföra något.
Vi oljade eller vaxade aldrig undersidan och vår skiva slog sig iallafall inte någonting. Olja OCH vaxa vet jag inte om det skulle tillföra något.
Grannfrun har osmo hårdvaxolja på sina bänkskivor. Hon är jättenöjd med det.
Enligt företagets hemsida är den "baserad på naturliga vegetabiliska oljor och vaxer" och "extremt vattenavvisande och fungerar även utmärkt på köksbänkskivor, bord, bardiskar mm. En behandlad yta tål spill av vin, öl, cola, kaffe, te, fruktjuice och mjölk enligt DIN 68861-1C".
Enligt företagets hemsida är den "baserad på naturliga vegetabiliska oljor och vaxer" och "extremt vattenavvisande och fungerar även utmärkt på köksbänkskivor, bord, bardiskar mm. En behandlad yta tål spill av vin, öl, cola, kaffe, te, fruktjuice och mjölk enligt DIN 68861-1C".
Osmo hårdvaxolja är fantastisk. Har använt den överallt under flera års tid: trägolven, köksbänken, badrummet, marmordetaljer, klinkers, båten, mm.
En av de få produkter som t o m är bättre än reklamen.
Nöj dig inte med någonting sämre.
Och nej, jag är inte försäljare. Bara nöjd kund.
En av de få produkter som t o m är bättre än reklamen.
Nöj dig inte med någonting sämre.
Och nej, jag är inte försäljare. Bara nöjd kund.
Redigerat:
Urk, måste jag ta undersidan med den också?
Jag oljar in alla kanter och c:a 5 cm in på undersidan. Om det droppar från bänken smyger sig kanske vätan in en bit men inte längre än så. Var dock noga vid diskmaskin och diskho, där brukar det ju bli utsatt. Och som sagt, alla kanter.Fru_Skogsberg skrev:
Men nej, det är nog inte nödvändigt att gå på hela undersidan, ek i sig är ju ganska tåligt mot väta.
Se bara till att slipa bort skitoljan som ligger på Bauhaus-skivan om den är grundoljad innan du börjar lägga på Osmo hårdvaxolja. Det är förmodligen UV-härdad olja av sämsta kvalité.
Osmo hårdvaxolja hittar du heller inte på Bauhaus, du får gå till en riktig byggmarknade för att köpa den.
Jag har tidigare använt parafinolja. Blir typ som stearin på ytan. Det tyckte jag var bra, men det hittade jag själv. Har aldrig frågat någon om det är bra eller ej, men det höll bra och var billigt.
Är det inte så att när paraffinolja rekommenderas så är det bl a för att den går bra ihop med livsmedelshantering? (En del oljor, fråga inte mig vilka, ska väl helst inte användas på ytor där livsmedel ska hanteras.)
Osmo hårdvaxolja, det står att man ska vara varsam med vatten de närmaste 14 dagarna efter behandling. Kan man använda köksbänken som vanligt (utan att ha vattenlek) eller får det inte alls komma vatten på ytan?