Bobbe /
Kan inte hitta något i Ikeas sortiment Behandla som innehåller vax. Deras olja för inomhusbruk har följande innehåll
Linolja, Träolja, Blyfritt torkmedel, Vatten, Emulgeringsmedel

Hade gärna velat haft med vax i. Är du 100%,, dom kanske slutat med produkten ?
/ Fredrik

Har letat runt som en galning efter just vilken olja man skall använda & det blir inte klarare det är så många olika "tycken",
Ett nytt svar jag fick på en färghandel var "finishing oil" det fanns inget annat enligt honom, någon som känner till något om den olje-produkten?

Vi har inte oljat in våra bänkskivor så jag kan inte svara för vad som är bra och dåligt där, men däremot så kan jag säga att hårdvax är toppen, det ger en jättefin yta på skivan plus att vatten bara lägger sig ovanpå så mankan torka bort det hur lätt som helst. Vi har flera vänner som hårdvaxat sina bänkskivor och efter flera år ser de fortfarande ut som nya. Man får vaxa skivorna två-tre gånger innan användning men sen behöver man inte göra något mer. Kan verkligen rekommendera! Vi använde Osmo hårdvax

Det där vaxet låter intressant! Kan man använda det på en oljad skiva eller måste det va trärent?

Jag grundoljade sedan oljade och slutligen hårdvaxade jag mina bänksivor. Håller än ett år efter så jag antar att det inte behöver vara trärent under.

Nu har det gått ca 3 mån sedan jag oljade mina bänkar med "finishing oil" & det har varit perfekt , först blev jag lite rädd att det blev lite väl blank yta men efter ett par veckor så lugnade det ner sig & dessutom tål det hur mkt som helst har testat med vatten liggandes ett par dar ettt tork & inte ett märke

MKT nöjd

Vill tipsa om en produkt (vax) som heter Osmo color, Top Oil, bättre medel för det ändamålet finns inte...

Vi lade på Osmo hårdvax för 4 mån sedan på vårat EK köksbord/arbetsyta. Ytan ser ut ungefär som om den var oljan med lite högre glans MEN den har den lackade ytans hårdhet samt blir inte missfärgad.
Våra barn 3+5 har konditionstestat ytan
1. man kan utan skarv "laga", vi hade på ett ställe inte fått på jämt lager med vax olja
2. Ytan är motstådnskraftig mot rödvin under en lång stund, har hittat fläcker när gästerna gått hem dvs efter flera timmar rödvinsfläckar som jag sedan bara torkat bort. Likadant med fruktfläckar från kokade bär som jag hittade dagen efter, torkades enkelt bort.
3. ytan blit inte "mjuk" som av vanliga oljor men något glansigare
4 Använd en billig "fin" pensel till påläggning, den är svårt att göra rent då produkten innehåller både olja+vax= släng penseln efteråt alt köp Osmos rengöringsmedel som kostade 140 spänn!!=2 nya penslar. Lägg på 2-3 lager först.
5. Åtgången är löjligt liten, till vårat bord på 3kvm märktes inte att vi tagit något i burken. Vi kommer lägga den i vår trappa också.
supernöjda! Går inte att jämföra med det oljade bordet vi brukar använda också!
häls marcus

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.