Fred skrev:
Jajamensan :D
Jag gjorde detta själv med vårat nyinköpta ekbord, då det inte var tillräckligt inoljat ifrån fabriken, vilket resulterade i vita fuktfläckar ifrån alla typer av behållare med vätska. :'(
Jag eldade lite på fläckarna, som försvann, sedan så oljade jag in bordet på nytt!
PS du ska bara elda där du har fläckar!!!

Om du är rädd för elden, så pröva med ett strykjärn.
Strykjärn har jag använt tillsammans med en genomblöt frotehanduk för att reparera ett par bucklor i skivan (detta funkar över förväntan). Strykis har alltså fler användningsområden - utan vatten i ditt fall antar jag.

• Gilla
Lynghaug
  • Laddar…
Har nu oljat in bänkskivorna 4-5 ggr med rå kallpressad
linolja, och kan varmt rekommendera den. De andra jag använt med div. kemikalier i är nu slängda. :)

När du torkar av oljan efter några minuter/timmar - går det då lätt med denna linolja?

Här kommer en liten linoljelektion. Rätta mig gärna om jag har fel...

Varför har man balsamterpentin i linoljan? Det tränger djupare in i materialet. Börja men 50/50 för att sedan öka andelen olja.

Rå eller kokt olja? Rå olja tränger längre in och ytan gulnar inte. Kokt linolja torkar mycket snabbare.

Vid användning gäller att påföra tills materialet är mättat, gärna vått i vått till att börja med. Och glöm inte att torka bort överflödig olja efter ca 30 min (Kan annars "skinna" sig, men det går bort med t-röd).

Länktips:
Surfa in på http://www.trabatsakuten.nu och sök på linolja så hittar ni ca 2000 inlägg.

Var köper man denna smörja?

Kallpressad linolja. Din hjärna får du behålla själv..... ::)

• Gilla
Fiabus
  • Laddar…
När du torkar av oljan efter några minuter/timmar - går det då lätt med denna linolja?
Japp det är inga problem efter c:a 1 timme, samma konsistens som vid strykning.....

Köpte den på Ekesiöö i Bromma, återkommer med
märke.

Hej Jureit!
Jag tror jag har läst samma artikel om lösningsmedel och oljan och jag håller med dej och autorn ( som jag inte känner namn på) att det är menningslöst att späda den kallpressade oljan med lösningsmedel. Den tränger ju tillräkligt djupt ändå. Lösningsmedel kan till och med göra mer skada än nytta i träet genom att lösa upp och förflytta träets egna skyddsubstanser (kådan) inne i plankan. Det information kan jag fatta och hålla med om som kemist. Sen är ju saken sådan att den kalpressade oljan förblir elastisk och är perfekt till konservering på djupet men håller inte länge som ytskydd. Då är den kokta oljan bättre som finisch - den blir hård och gör träytan tåligare. Jag kan tänka mej att när man blandar linoljefärger behövs det en viss tillsats av terpentin eftersom man blandar ju en massa pigment i och då kan sörjan bli trögflyttande och behöver spädas ut. Annars tycker jag att det enda vettiga tillsats till linoljan är en medel som påskyndar oxideringen=torkningen för utan den tar det lååång tid att få ytan torr. Kommer det ingen dagsljus (UVstrålar) till den inoljade ytan under torkningen så gulnar den, hörde jag om, och det stämmde bra på mitt vitmålade och gulnande tak i köket som ligger mot norr :(.
Litet dumt att vi båda har läst samma artikel (tror jag) men kan inte hänvisa andra till källan ???... som enligt mej, ger en bra förklaring hur bra linoljan fungerar även utan lösningsmedel. Bra att förstå varför man gör som man gör och inte använda fler kemikalier än det är nödvändigt.
gaia

Annars är olja med vax i en väldigt bra produkt, som funkar utmärkt hemma hos mig.
Man får en väldigt fin lyster i träet.

Nu har jag skaffat och testat den kallpressad linoljan. Den verkar fungera som förväntat. Framförallt är den så lätt att stryka ut och torka av som jag förväntat mig. Alla andra oljor vi provat (junkers etc) har varit ett h-vetes kladd att få bort efter någon halvtimma. Linoljan är lätt avtorkbar många timmar efteråt.

Att oljan också luktar gott och ger träet en fin oljad yta gör ju inte saken sämre.

Beständigheten mot fukt törs man väl inte säga så mycket om ännu, jag får tillvidare anta att den gör jobbet....

Klar köprekommendation iaf. Köp en femlitersdunk så räcker det till alla utemöbler etc resten av livet. Billigt är det också.

Hejsan

Har precis byggt klart ett kök, blev fint och allt där till, så då var det dags att olja ask bänkskivorna för första gången. Efter att ha letat på nätet efter tips för den bästa oljan så hittade jag denna tråd.

Åkte och köpte lite Rå linolja, upptäckte då inte att den var varpressad och inte kallpressad. Så efter att ha penslat på smeten så ser jag efter min förvåning att bänskivan har blivit ljus gul :'(

Arg och ledsen så står jag där nu och undar om det finns något att göra för att få bort den gula nyansen och rädda skivan?

Hälsningar Bob

Man ska inte använda linolja på ytor man tänkt lägga mat på, exempelvis bänkskivan bredvid spisen.

Ser att parafinolja alternativet är "ute" vilket är mkt synd eftersom den oljan är både av bra kvalite och "godkänd" på bänkskivor vid hantering av mat mm. Jag behandlade våran ekskiva med parafinolja köpt på apoteket. Strök på tre omgångar mkt tunna lager med en svamt (luddfri). Lät det torka över natten, torkade tork med vanligt hushållspapper. Sen kommer "knepet" för att undvika blöta morgontidningar, Polera med en gammal handduk, detta moment tar ett tag. Men det är värt jobbet, skivan har lyster, len som en "barnrumpa" och blöter inte ner tidningar och annat som ligger på bänken. Heja parafinolja.

Precis så gör vi också. Oljan finns även i bygghandeln. När vi drar på ny parafinolja gör vi det med en sliten scotchbrite för att samtidigt som vi oljar putsa bort sådant som rest sig. Är skivan "slät som en barnrumpa" behövs det ju naturligtvis inte.

Det är en stor skilnad mellan hur man oljar en bänkskiva ända rätta är att koka upp oljan till 160 grader och olja bänken med varm olja inga lösníngsmedel, endast het rå kallpressad linolja som mättar skivan helt på 15 minuter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.